Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hu! Hoppas du inte tappar den. Jag fick så efter jag hade sprungit maraton och nästan alla mina tånaglar trillade av efter några veckor…
Åh herregud, det var det jag var rädd för 🙈 de sjukvårdskunniga på jobbet började diskutera om de skulle tömma den med en nål :crazy:

Knäböj och chins idag. Det går bättre och bättre 67,5 × 5 på max-setet. Hade ändå lite känslan av att jag hade kunnat höja till 70 men jag höjde på seten under med så 70 blir först nästa vecka. (Tycker det är så roligt att två övningar med fem set vardera ser ut som ett pyttekort pass men det tar ändå goda 40 minuter.)
20250822_144135.webp

Åh herregud, det var det jag var rädd för 🙈 de sjukvårdskunniga på jobbet började diskutera om de skulle tömma den med en nål :crazy:
Om det är en infektion eller på annat sätt högt tryck i blåsan så skulle jag tro att det blir en tydlig lättnad att tömma den. Det konstanta trycket tycker jag är mycket värre än den kortvariga (om än betydligt mer intensiva) smärtan av att tömma den.

Låter inget trevligt oavsett, hoppas det läker snabbt!

Usch det låter nästan värre tycker jag! 😩
Gud ja, det tycker jag också! Nageln lär trilla av oavsett skulle jag tro.
Om det är en infektion eller på annat sätt högt tryck i blåsan så skulle jag tro att det blir en tydlig lättnad att tömma den. Det konstanta trycket tycker jag är mycket värre än den kortvariga (om än betydligt mer intensiva) smärtan av att tömma den.

Låter inget trevligt oavsett, hoppas det läker snabbt!
Risken är dock att det kommer in bakterier om den öppnas upp. Nu är den ju "bara" en vanlig blåsa, om än på ett udda ställe 😅
Man har ju ingen känsel i nageln och jag antar att det är där de tänkte göra hål med nålen?
Mycket möjligt, men jag lider nog hellre lite över en obekväm stortå än riskerar nån slags infektion 🙈

Hoppar in i tråden med en fråga, finns det någon bra gym-app där man kan logga träningspass med övning och dagens vikter, för att kunna se utveckling och statistik? :)

Jag sprang idag. I 40 minuter. 6.3km. Jag har aldrig sprungit mer än 5 km förut, och det typ en gång i hela mitt liv. Så sent som i förmiddags var jag helt övertygad om att jag inte är stark nog att springa i mer än 30 minuter i sträck och 5km kändes som ett ganska avlägset mål. Men så fick jag lite extra pepp från min PT, snörade på mig skorna och tänkte att det här får väl gå som det går. Och det gick... Helt fantastiskt bra. Jag tror att jag för första gången någonsin lyckades hamna i det där läget då hjärtat och lungorna liksom bara tickar på, benen gick i ett lagom tempo av sig själva, det kändes nästan oförskämt lätt emellanåt och när jag slutade tog det kanske 15-20 sekunder för andningen att återgå till det normala. En totalt främmande känsla för mig, men jag är så fruktansvärt jäkla nöjd och stolt över mig själv som klarade av det här! Tror att jag är mitt uppe i mitt livs första "runner's high" :D

Screenshot 2025-08-22 at 20.56.25.webp

Jag sprang idag. I 40 minuter. 6.3km. Jag har aldrig sprungit mer än 5 km förut, och det typ en gång i hela mitt liv. Så sent som i förmiddags var jag helt övertygad om att jag inte är stark nog att springa i mer än 30 minuter i sträck och 5km kändes som ett ganska avlägset mål. Men så fick jag lite extra pepp från min PT, snörade på mig skorna och tänkte att det här får väl gå som det går. Och det gick... Helt fantastiskt bra. Jag tror att jag för första gången någonsin lyckades hamna i det där läget då hjärtat och lungorna liksom bara tickade på, benen gick i ett lagom tempo av sig själva, det kändes nästan oförskämt lätt emellanåt och när jag slutade tog det kanske 15-20 sekunder för andningen att återgå till det normala. En totalt främmande känsla för mig, men jag är så fruktansvärt jäkla nöjd och stolt över mig själv som klarade av det här! Och det efter att min löparkompis ställt in med kort varsel. Tror att jag är mitt uppe i mitt livs första "runner's high" :D

Visa bifogad fil 173044
Snyggt jobbat!

Jag sprang idag. I 40 minuter. 6.3km. Jag har aldrig sprungit mer än 5 km förut, och det typ en gång i hela mitt liv. Så sent som i förmiddags var jag helt övertygad om att jag inte är stark nog att springa i mer än 30 minuter i sträck och 5km kändes som ett ganska avlägset mål. Men så fick jag lite extra pepp från min PT, snörade på mig skorna och tänkte att det här får väl gå som det går. Och det gick... Helt fantastiskt bra. Jag tror att jag för första gången någonsin lyckades hamna i det där läget då hjärtat och lungorna liksom bara tickar på, benen gick i ett lagom tempo av sig själva, det kändes nästan oförskämt lätt emellanåt och när jag slutade tog det kanske 15-20 sekunder för andningen att återgå till det normala. En totalt främmande känsla för mig, men jag är så fruktansvärt jäkla nöjd och stolt över mig själv som klarade av det här! Tror att jag är mitt uppe i mitt livs första "runner's high" :D

Visa bifogad fil 173044
Åh vad härligt! Heja dig!! :banana:

1000014836.webp

Återvände till gymmet idag för första gången på ca 1 år. Hann inte hela mitt vanliga program men bättre än inget. Kände mig mycket starkare och piggare än vad jag trodde, så det var väldigt skönt!!
På söndag ska jag köra hela!!

I bland gnäller latmasken. Då kör jag bara på.
Men ibland har kroppen helt slut på energi, den säger NEJ! Ibland kör jag på ändå. Men den här gången inser jag att det är starkare gjort att lyssna.
Jag har haft en intensiv vecka på jobbet när jag knappt har suttit ner.
På onsdag tvingade jag mig ut efter jobbet men på i torsdags fanns det bara inga krafter. Jag köpte choklad och somnade klockan åtta.
I går kände jag bara att jag behövde vila mer.

I dag blev det 8 km på hyfsat pigga ben.
Mötte en kompis på vägen och fick en high five.😊
IMG_6477.webp

5 km promenad/jogg/putt av barn, var ute en motionsrunda här i backarna med min 6-åring på cykel 😅
I början (de värsta backarna) ångrade jag att jag tog med honom men sen blev det rätt trevligt faktiskt! Och han var väldigt stolt att ha cyklat hela 5 km 🥰
Tycker det är ett så mysigt sätt att både umgås med barnen och samtidigt hinna få lite motion. Mitt största problem just nu är att båda barnen börjat cykla ifrån mig :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka