Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förkylningen känns bättre idag men det får bli lite lugnare träning hela veckan. Är ändå inne på tredje veckan med sjukdom så kroppen behöver få vila lite även fast jag inte känner mig sliten just nu, bara snorig. Det som oroar mig mer än dock min axel/arm. Den blir inte bättre, snarare tvärtom. Ska ta en tablettkur och försöka låta den vila så gott det går. Det är höger och jag är högerhänt så det blir en utmaning, jag har ju hästar liksom och dom tar inte hand om sig själva...

Men men gym i morse som sagt och blir core och rehab denna veckan och det känns bra. Blir promenad på lunchen också :)

Förkylningen känns bättre idag men det får bli lite lugnare träning hela veckan. Är ändå inne på tredje veckan med sjukdom så kroppen behöver få vila lite även fast jag inte känner mig sliten just nu, bara snorig. Det som oroar mig mer än dock min axel/arm. Den blir inte bättre, snarare tvärtom. Ska ta en tablettkur och försöka låta den vila så gott det går. Det är höger och jag är högerhänt så det blir en utmaning, jag har ju hästar liksom och dom tar inte hand om sig själva...

Men men gym i morse som sagt och blir core och rehab denna veckan och det känns bra. Blir promenad på lunchen också :)
Vad är det med din axel/arm? ❤️

Körde ett kortis-pass med knäböj igår. Försökte att vara lite snäll mot mig eftersom jag 1. Inte vill bli sjuk igen och 2. Hade kört marklyft och bänkpress dagen innan. La upp det såhär:
20x10x3
30x10x3
40x10x3
Verkar ha funkat för jag är inte sjuk idag och jag kan gå utan hjälpmedel även om det känns i benen att jag tränat ;). MEN nu är jag så sugen på vår! Och cykling.Cyklingen kom verkligen i skymundan förra året. La prion helt på gymmet trots att det egentligen skulle vara ett komplement till cyklingen. Men, nu har jag gjort upp en listig plan för att hinna cykla mer i år. Och snart hoppas jag att jag kan få med mig sonen på egen cykel även om vi inte kan ta de mest tekniska downhill spåren då.

Den gör ont. Vet inte vad jag gjort. Överansträngning? Haft lite svårt att sätta fingret på exakt vart smärtan sitter men känns som någonstans mellan muskeln på utsida axel och biceps. Lite diffus smärta typ 🤔
Okej vad störigt. Tänkte om du skadat dig eller så kanske. Men mystiskt när det bara kommer från ”ingenting”. Hoppas det blir bättre snart!!

Jag tränar på! Var förkyld några dagar förra veckan så förlängde förra veckan till att även inkludera måndagen, så fick jag alla mina pass gjorda. Och så ska jag försöka göra denna veckans fyra pass på tisdag-söndag.

Startade med ben idag. Inget pushande utan höll förra veckans reps och sets bara.
Samma plan imorgon fast överkropp!

Det blev ett pass före ypgsn i förmiddags:
Cross Trainer (Elliptical): 10min
Leg Press: 10 x 54, 10 x 74, 10 x 94, 10 x 104, 10 x 104, 10 x 104, 10 x 104, 10 x 114, 10 x 114
Superset:
Incline Dumbbell Curl: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4, 10 x 5, 10 x 5
Dumbbell Triceps Extension: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4, 10 x 5, 10 x 5

Kändes bra, ökade sista 2 seten till årsbästa i alla övningarna, och det kändes stabilt, alldeles lagom för idag.

Dagens. Blir en promenad med en kompis senare också ❤️
14322.webp

Tisdagens pass avklarat! Egentligen tänkt att bara fokusera på armar-axlar-bröst, men har slängt in lite planka också och plötsligt blir muskelkartan såhär istället. 😅😆
IMG_8589.webp

Men men, jag klagar inte!

Ökade vikten på hantlarna idag. Lite mer än jag tänkt mig visade det sig, då jag missade att stängerna själva vägde 1,5kg/st så istället för 7kg så har jag visst lyft runt 8,5kg, nåja. Det var ju positivt att det gick bra liksom. 😆 Nu vibrerar mina biceps så jag antar att de känner sig en smula trötta. 😆
Blev en hel skrälldus med PB’n på köpet. 🤣🥳

Träningstid: 01h 05m
Planka: KV 00:00:45, KV 00:00:45, KV 00:01:00
Pullover: 10 x 8, 10 x 17 (PB!), 10 x 17
Hantelflyes: 10 x 4, 10 x 4, 8 x 8,5 (PB!)
Liggande skidåkare: 10 x 4, 10 x 4, 5 x 8,5 (PB!)
Liggande hantelpress: 10 x 8,5 (PB!), 10 x 8,5, 10 x 8,5
Sätesbrygga: 10 x KV +17 (PB!), 10 x KV+17, 15 x KV +17 (PB!)
Hantelcurl: 10 x 8,5 (PB!), 10 x 8,5, 10 x 8,5
Hammarcurl: 10 x 8,5 (PB!), 10 x 8,5, 10 x 8,5
Stående tricepsextension med hantel: 15 x 8, 15 x 8, 5 x 17 (PB!)
Shrug med hantlar: 15 x 8,5 (PB!), 15 x 8,5, 15 x 8,5
Axelpress med hantlar: 10 x 8,5 (PB!), 10 x 8,5, 10 x 8,5
Omvända hantelflyes: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4
Set: 36
Reps: 351
#strengthlogapp

Något har jag kanske gjort mig men vet inte vad 😅 Får hoppas det ger med sig. Har ingen lust att dra igång en cirkus med vården osv...
Ehhh undertecknad fick ju då alltså en muskelbristning i rotatorkuffen av att sova, så inte ens när man sover går man säker tydligen :cautious::cautious::cautious:

(skämt åsido så hade jag säkert överbelastat på något sätt vid något tidigare tillfälle, men den morgonen jag vaknade och plötsligt hade jätteont hade det gått 5 dagar sedan senaste överkroppspasset så det var en jäkla fördröjning i så fall)

Imorgon lajvar jag morgontränare igen och kör ett bänkpress-pass kl 7, det blir "nog" roligt...
Sedär, det var faktiskt roligt! På riktigt! Hade dessutom turen att vakna utvilad 5 minuter innan klockan ringde, så det var inte alls särskilt svårt att ta sig iväg trots mörkt och blåsigt och eländigt.

Blev ett kul pass med fokus bänkpress och chins, nytt upplägg på chins-delen idag vilket var kul men också mycket mer volym än jag var van vid så det sved rejält. Fixade 5+4+2 reps med kroppsvikt innan jag stöttade upp med ett gummiband för resten men inte sved det mindre för det :cautious: En hel del andra övningar utöver detta såklart och jag är faktiskt lite stolt över att ha kunnat använda 17,5-hantlarna i incline press, jag har som mest tagit 12,5 i det tidigare. Överlag kändes kroppen som att den var med på banan och det kändes roligt alltihop, och ännu bättre blev det av det trevliga sällskapet :)

Hyroxtisdag! ”Tyvärr” för mig var det Hyrox Endurance och inte Hyrox Strength 😅. Jag klarade INTE hela kedjan av övningar kan jag säga, min endurance är inte på topp 😂! Men det är väl därför man tränar, för att det ska bli bättre 👌!

IMG_7408.webp

Ehhh undertecknad fick ju då alltså en muskelbristning i rotatorkuffen av att sova, så inte ens när man sover går man säker tydligen :cautious::cautious::cautious:

(skämt åsido så hade jag säkert överbelastat på något sätt vid något tidigare tillfälle, men den morgonen jag vaknade och plötsligt hade jätteont hade det gått 5 dagar sedan senaste överkroppspasset så det var en jäkla fördröjning i så fall)

Ja alltså rätt ofta fattar man verkligen inte vad man lyckats med 😅

Överkropp idag innan jobbet! Jag var mentalt opepp idag verkligen. Stark känsla av ”varför gör jag detta?” 😂 Men det är fjärde passet på fyra dagar varav tredje 5.30-passet på rad så jag behöver vila lite nu.

Imorgon vila alltså och på fredag möjligtvis lugnt cardio/core.

Sen har jag helkroppscirkeln kvar till helgen någon dag så det ska nog bli ok.

Storfokus på att öka repsen på 90 kg I marklyft (så landar jag säkert tillslut på min hundring). På pappret är det ändå riktigt nära nu eftersom 90x3 ger 99 i 1rm. Gjorde en kortare uppvärmning idag än vad jag brukar så jag orkade tyngre vikter fler gånger under själva träningen. Filmade något lyft på 90 och det ser verkligen lätt ut nu. Så, glad för det. Hoppas på 100 innan 40 nu (har ca 8 månader på mig). Men en cykelsäsong där emellan :nailbiting:

Storfokus på att öka repsen på 90 kg I marklyft (så landar jag säkert tillslut på min hundring). På pappret är det ändå riktigt nära nu eftersom 90x3 ger 99 i 1rm. Gjorde en kortare uppvärmning idag än vad jag brukar så jag orkade tyngre vikter fler gånger under själva träningen. Filmade något lyft på 90 och det ser verkligen lätt ut nu. Så, glad för det. Hoppas på 100 innan 40 nu (har ca 8 månader på mig). Men en cykelsäsong där emellan :nailbiting:
Du har det vilken dag som helst! 💪

Idag blev det core-fokus,
Cross Trainer (Elliptical): 10 min
Superset:
- Machine Crunch: 10 x 36, 10 x 41, 10 x 45, 10 x 50, 10 x 45
- Machine Back Extension: 10 x 36, 10 x 41, 10 x 45, 10 x 50, 10 x 45
Superset:
- Pallof Press: 10 x 18.1, 10 x 20.4, 10 x 22.6, 10 x 22.6, 10 x 22.6
- Cable Horizontal Wood Chop: 10 x 18.1, 10 x 20.4, 10 x 22.6, 10 x 22.6, 10 x 22.6
Dumbbell* Side Bend: 5 x 22.6, 5 x 22.6, 5 x 22.6
Superset:
- Crunch: 10x3
- Lying Single Leg Raise: 5x3
*gjorde i kabelmaskin, men hittade inte den i strengthlog, ska fixa en egen tänkte jag.

Var inte alls sugen på några plankor idag, så jag hoppade över dem. Testade side bend för första gången, det kändes bra. :)

Eftersom min arm strular och jag har fått släppa typ all överkroppsträning tills den funkar igen så har jag lagt om fokus lite. Ska träna mer ben, såklart, och lägga en extra växel på coren :) Tränar en del core redan eftersom det ingår i mina rehabövningar men ska växla upp. Sen blir det mycket ben och röv istället för överkropp av förklarliga själ.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka