Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du kommer lång med kroppsvikt, en matta och gummiband och/eller några hantlar :up:.
Hade i din situation valt ut några få övningar för olika delar av kroppen, gjort några reps på lågt motstånd och sen testat att trappa upp därifrån. Så det inte blir ett helt stort träningspass från start, och kroppen får en bra chans att hänga med i den nya belastningen.

Hur brukar man tänka, kör man några muskelgrupper i taget? Typ core en dag, ben en dag osv? Är verkligen helt noob på detta. :D

Jag får väl passa på att lägga in dagens pass här också då. Planen var löpning zon 2 med min bästa kollega. Vi springer nästan alltid ihop efter jobbet på fredagar, perfekt sätt att starta helgen på och skönt att ha någon att prata med så pulsen håller sig låg.

Idag hade det dock kommer massvis av snö så det blev mer snöpuls än något annat och Strava sade att jag hade min högsta medelpuls på hela veckan och då har jag ändå sprungit några riktiga monsterpass. Så dagens timme med lätt löpning blev lite köttigare än planerat. :p men det var härligt ändå med trevligt sällskap och pigga ben i snöyran.

Dag fem med vila. Tänkte köra marklyft ikväll men sparar nog det till imorgon. (Loopar ju övningarna så det blir bänkpress, marklyft, knäböj, marklyft) och det är bara ett pass marklyft kvar i denna loopen, så det kan jag lika gärna göra imorgon. Blir spännande att se om vilan har gjort något.

Dagens träning fokuserades på höftböjarna, jag hade sådan ohemult hård träningsvärk i höfter/innanlår efter min ridlektion så jag känner att jag behöver lägga lite extra tid där om jag inte ska se ut som Zeb Macahan i flera dagar efter varje lektion 😁!

IMG_7359.webp

litet pass idag (eller det blev långt, men kändes knappt som jag gjorde något 😅 )

Sjuukt trött i marklyften, men, iofs höjt till 2x6x90kg istället för 2x6x87.5kg. Idk 🤷‍♀️
Skönt med fysio-ävningar för bröstryggen/trapsen, men mina traps är ju redan gigantiska :rofl:

IMG_4913.webp

Får jag som gym-nybörjare ställa en förmodligen dum fråga?

Jag har svårt att förstå det här med sets och vila.

Tex om jag gör dumbell övningar, ska jag göra tex ett set x12 av tex bicepscurl, vila och sen upprepa samma övning två gånger till?
Ska jag vila mellan setsen eller när jag gjort alla tre?

Eller ska jag göra ett set x12 bicepscurl, vila och göra ett set x12 av nästa övning osv tills "programmet" är slut och sen upprepa hela programmet två gånger?
Och vila innan jag gör om programmet?

Alltså: gör jag en övning i taget med vila mellan set eller gör man ett helt programmering rakt igenom tre gånger?

Ber om ursäkt för min väldigt novisa och kanske korkade fråga men jag fattar verkligen inte. Skulle bli så glad om kunde förklara lite snällt. :D

Tex om jag gör dumbell övningar, ska jag göra tex ett set x12 av tex bicepscurl, vila och sen upprepa samma övning två gånger till?

Eller ska jag göra ett set x12 bicepscurl, vila och göra ett set x12 av nästa övning osv tills "programmet" är slut och sen upprepa hela programmet två gånger?

Alltså: gör jag en övning i taget med vila mellan set eller gör man ett helt programmering rakt igenom tre gånger?

Ber om ursäkt för min väldigt novisa och kanske korkade fråga men jag fattar verkligen inte. Skulle bli så glad om kunde förklara lite snällt. :D

En övning i taget med vila mellan varje set ☺️

Jag varierar, ibland en övning i taget 3-4 set och vila mellan varje. Sedan ny övning.

Ibland kör jag ett set av varje övning och i cirkel, med vils mellan varje set,

Och ibland sätter jag ihop övningar till supersets och kör 2-3 övningar, ett set av varje, innan jag kör setvila.

😁🤓

Känner att promenad för att spana vårtecken (har redan sett krokus och snödroppar i veckan :love:) samt ett pass yoga är precis vad min kropp behöver idag, så nu skriver jag det här så att det faktiskt blir av också. Annars är soffan nämligen väldigt skön just idag... :angel:

Lyckades sträcka ena skinkan efter lite väl mycket hopp och lek på träning, så helgens tänka böjpass fick stå åt sidan. Orkade inte riktigt ge mig iväg för att bara köra benspark, typ, så blev överkropp hemma istället.

Idag blev det halvmil runt en sjö, med sol och allt ☀️ Bitvis var underlaget lite väl utmanande med knöggel och is under snön, i branta backar, så var glad över att jag hade tagit med broddarna! Slog sällskap med en annan person längs så vi halkade oss fram tillsammans, oväntat och trevligt!

(inte ett enda vårtecken på min promenad, @Mineur :p)

Nästa vecka är sportlov, hoppas skinkan återhämtat sig tillräckligt för att kunna köra lite mer styrka. Får passa på när livet är lite lugnare (sportlov = alla föräldrar är i väg på annat så blir mindre tryck på jobbet = mer ork och flexibel tid).

Dagens pass:
Marklyft:
50x6
60×5
70×4
80×3
90×1×5
80×3×3
70×5×3
50×5 Långsamma!

Bänkpress:
20x10
30x10
35x5x5
30x10x2

(Kände mig väldans pigg efter marklyften så passade på att trycka in bänkpresspasset med. Det gillar ryggen faktiskt :up:.)

Idag var det ett av mina minst favorita löppass där jag springer längre stunder i mitt måltempo och därmed ligger i högre pulszoner. Jag är i grunden väldigt lat och ogillar när det börjar bli jobbigt :p men jag vet att jag går framåt av såna här pass så det är bara att göra. Och jag hade förvånansvärt pigga ben idag vilket innebar att jag sprang på tok för fort i uppvärmningen och fick lida mycket mer än jag behövt om jag bara följt min plan. Men nu är det över och 7,3 snabba km sätts in på kontot.

Känner att promenad för att spana vårtecken (har redan sett krokus och snödroppar i veckan :love:) samt ett pass yoga är precis vad min kropp behöver idag, så nu skriver jag det här så att det faktiskt blir av också. Annars är soffan nämligen väldigt skön just idag... :angel:
Check på båda! Hur pass vårig promenaden blev kan dock diskuteras, jag fick förvisso se ett vackert hav av gula och lila krokus men blev också ganska blöt av en plötslig regnskur :grin: Ja ja, skönt att komma ut i alla fall!

I yoga-väg blev det Adrienes pass "Upper back love" eftersom min högra skuldra fortfarande är ganska ledsen (men låsningen har i alla fall släppt), och när det var klart blev jag kvar på mattan och gjorde lite övningar för ländryggen/piriformis och höftböjaren också eftersom även de varit rätt gnälliga på senaste.

Är så vintertrött nu. Bara fått till ett ordentligt pass i veckan. Dessutom gör snö och halka att både promenader och ridning blir mindre än vanligt.
Ska bara stå ut i två veckor till, sedan ska jag till värmen. Och hoppas sedan på barmark när jag kommer hem igen så jag kan återuppta joggingen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka