Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Noll motivation idag, frusen efter promenad och allmänt less på vinter. Förde en lång diskussion med mig själv om att hoppa över dagens pass och ev göra det imorgon istället. (🙄) men beslutade till slut att ”iaf börja och gör så många övningar jag orkar.”
Givetvis genomfördes hela passet när jag väl kommit igång och dessutom med viktökning på några övningar (=PB i appen). Maxade vikten i sista marklyftet, nu har jag slut på viktskivor så ska beställa fler pronto. 🤓

Träningstid: 01h 10m
Enbensmarklyft med kettlebell: 10 x 12 "Höger", 10 x 12 "Vänster", 10 x 12 "Höger", 10 x 12 "Vänster", 10 x 12 "Höger", 10 x 12 "Vänster"
Stående knälyft med kettlebell: 8 x 12 "Höger", 8 x 12 "Vänster", 8 x 12 "Höger", 8 x 12 "Vänster", 8 x 12 "Höger", 8 x 12 "Vänster"
Around the world : 10 x 12 "Höger varv", 10 x 12 "Vänster varv", 10 x 12 "Höger varv", 10 x 12 "Vänster varv", 10 x 12 "Höger varv", 10 x 12 "Vänster varv"
Frontböj: 5 x 20, 10 x 20 (PB!), 5 x 25 (PB!)
Press: 10 x 20, 10 x 20, 5 x 25 (PB!)
Rumänska marklyft: 10 x 20, 5 x 25 (PB!), 5 x 30 (PB!)
Skivstångsrodd: 10 x 20, 10 x 20, 10 x 30
Marklyft: 10 x 30, 5 x 40, 5 x 50, 5 x 60 (PB!)
Set: 34
Reps: 288
Volym: 6 487 kg
#strengthlogapp

Till slut blev veckans första träningspass gjort idag! Har vabbat magsjukt barn, sovit dåligt och varit allmänt trött och less. Idag världens spänningsvärk i både huvud och käkar men åkte till gymmet med planen att bara genomföra utan krav på prestation. Det blev ändå ett rätt bra pass :) Med lägre vikter, högre repsantal.

Benpress, ca 3x20 reps
Kabelrodd, 3x15 reps
Sittande lårcurl, 3x15 reps
Uppåtlutande hantelpress, 3x12 reps

Sen 5 min AMRAP:
10 liggande benlyft
10 diagonal fällkniv
10 bollkast över axeln med 20 kg slamball

Två vilodagar tors-fre och idag känner jag mig pigg och pepp igen!

Var ute på en riktigt fin lugn jogg/pw nu på morgonen. 40 minuter rörelse i -3 grader, helt vindstilla och långsamma snöflingor som seglade omkring i luften. Väldigt fint!

Imorgon är planen ett pass på gymet!

Veckans andra pass.
Känner mig stark. Band-assisterade dips oväntat kul!
Och äntligen tillbaka på 100kg mark igen :love:
Första gången sen diskbråcket 2024

IMG_4984.webp

Tre pass med styrketräning denna veckan som jag är nöjd med.
Skulle kört ett lågintensivt konditionspass idag, men fixat med djuren i 2,5h. Det är den enda lediga dagen denna veckan så nu vill jag ligga på soffan innan jag lägger mig tidigt.

Kan inte bestämma om jag är besviken över att jag inte tar mig till gymmet, eller om jag gör rätt som tar en dag och vilar. :wtf:

Igår kväll skulle jag springa ett kortare pass i lågt tempo så jag passade på att ta med ett midjebälte för att lära yngsta hunden att dra lite. Hon springer ofta med lös men har aldrig testat att vara i lina. Men hon fattade galoppen direkt och gick som en klocka så min lugna tur råkade bli fem kilometer med både hög fart och hög puls. 😅 Men vad hon ger mig pepp och energi, världens gladaste vovve :love:

Det blev ett ben+axel-pass idag.
Assault Air Bike: 5min
Superset:
Squat: 10 x 0, 8 x 20, 8 x 30, 8 x 30, 8 x 30, 6 x 35, 6 x 35
Dumbbell Shoulder Press: 10 x 3, 6 x 3, 6 x 4, 6 x 4, 6 x 4, 6 x 4, 6 x 4
Superset:
Romanian Deadlift: 10 x 15, 10 x 25, 10 x 25, 10 x 25
Dumbbell Lateral Raise: 4 x 4, 6 x 4, 6 x 4, 6 x 4
Superset:
Hip Adduction Machine: 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36
Hip Abduction Machine: 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36

Kändes förhållandevis lätt, inte "dags att öka vikten"-lätt, men ändå skönt. Lite skakis i benen när jag strechade efter.

Jag avslutade veckan med Almenäsintervaller (5 min jogg som uppvärmning, sen 1 min snabbt + 1 min långsamt i 20 minuter och sen 5 min jogg som nedvarvning) på air runner i ett alldeles folktomt gym. Svinjobbigt, jag körde de första 5 intervallerna med joggvila men blev tvungen att dra ner det till gåvila andra halvan eftersom jag blev så flåsig. Det innebar å andra sidan att jag kunde trycka på mer i de sista intervallerna, så det var väl bra antar jag. Känner mig i alla fall trött i magmusklerna av att ha andats så hårt 😅 Körde ett par set push press med medelhög vikt efteråt då jag missade det passet i fredags, kändes bra!

Imorgon blir det knäböj och jag ser faktiskt nästan fram emot det (annars är det ett av de lyft jag tycker minst om)!

Det blev inte mer träning i helgen men jag har promenerat i kylan och så har jag tagit fram längdskidorna för första gången på flera år! Barnen ville testa, vi har ett par barnskidor och de tyckte det var jättekul :up: Då tog jag fram mina också och har hasat runt på gårdsplanen både igår och idag :laugh: Det var vingligt och långsamt men kul, blev lite sugen på att åka mer. Men helst på platten för bara vår lätt sluttande nedförsbacke var svår att hålla balansen i :rofl:

Avverkade årets första tunga mark i morse. Hade dock glömt bort att jag drog till ena skinkan förra veckan så den blev väl inte jätteglad över sista lasset, men… ah well.

Lite extra magnesium och tala snällt med den så hoppad jag att den förlåter mig!

Kändes i alla fall bra i övrigt. Det är så roligt det där, att man inte kan lita så mycket på hur det känts innan, speciellt i böj och mark. Ofta som tidigare pass med bra mycket lättare vikter har känts j-ä-t-t-e-t-u-n-g-t. Och sen det inga problem att ösa på :confused:

Men en stor del är repsen, såklart. Ska jag gå tungt är det rätt stor skillnad på vägen dit kontra vardagslyften.

Kastade ihop nåt improviserat pass ikväll, mest för att hjärnan är dum och jag ville ha en endorfiner. Det fick jag dock inte, men jaja.. 😅 fick ett sjätte pass den här veckan iaf.

Bulgarian split squats har jag inte provat förut pga att knäna varit gnälliga. Insåg att dom är sjukt svåra att göra när man har nervskador i benen/ryggen som gör en lika stabil som ett korthus när man står på ett ben. 😆 men tänker att desto viktigare att lägga in dem någonstans i veckans pass, för att jobba på balans/stabiliteten. 😅

Träningstid: 00h 47m
Sidolyft med hantlar: 10 x 4 (ÅB!), 10 x 4, 10 x 4
Hantelcurl: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Hammarcurl: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Hantelflyes: 10 x 4, 10 x 4, 8 x 8,5
Aprodd: 10 x 8,5 (PB!), 10 x 8,5, 10 x 8,5
Bulgarian split squat: 5 x 8 (PB!), 5 x 8, 5 x 8
Axelpress med hantlar: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Set: 21
Reps: 193
Medelvikt: 14,6 kg
Volym: 2 816 kg