Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev ingen ridning igår utan en extra promenad då ungarna ville rida istället så jag och maken följde med och gick med hundarna :)

Idag är det gymvila och det var skönt för jag har rätt mycket träningsvärk i mina lår 😅 Men det blir en skogspromenad på lunchen och ridning efter jobbet. Jag och dottern ska försöka vara snabba ut efter middagen för att slippa rida i mörker. Det är ju rätt ljust ända till 18 nånting nu :love:

Gym nu på morgonen:

Cross Trainer (Elliptical): 0.4 x 99 x 00:10:00
Superset:
- Cable Close Grip Seated Row: 10 x 18, 10 x 25, 10 x 32, 10 x 39, 10 x 32, 10 x 25, 10 x 18
- Lat Pulldown: 10 x 18, 10 x 25, 10 x 32, 10 x 39, 10 x 32, 10 x 25, 10 x 18
Superset:
- Reverse Machine Fly: 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18
- Machine Chest Fly: 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18
Crunch: 10x3

Skulle egentligen haft sovmorgon, men vaknade tidigt.
Sänkte vikt i flyes jämfört med sist då det kändes lite tyngre idag, fokuserade på långsammare reps istället.
Det var ändå skönt att komma iväg och träna, och nu kan jag ta det lugnt resten av dagen.😊

Fortsatt tungt idag. Jag vill bara sova egentligen men jag kom iväg till stallet ikväll och red och sedan sprang jag mitt planerade träningspass. 25 min lugnt tempo och sedan 10 minuter i utmanande tempo innan nedvarvning. Det var skönt att röra på sig och när jag väl var igång kändes kroppen stark. Men -14 så jag såg ut som ett ismonster efteråt.

Har tränat idag :up:

Marklyft
Kabelrodd
Latsdrag

Superset tricep pushdown + bicepscurls

Cirkel liggande benlyft + russian twist + heel touch

Stakmaskin 3x12 kcal med 1 min vila mellan, tog mig ca 1,5 minut per omgång. Skulle gjort 8 omgångar men hade inte tid med mer.

Gårdagens pass;
Bänkpress
Knäböj
Superset; skivstångsrodd + sittande höftabduktion mot band
Sidoböj med kettlebell
Dead bug med hantel

IMG_7563.webp

Min vilovecka med promenader/stretch går inte så bra. Jag har totalvilat pga mått p i s s 🙂🙂🙂 ska försöka ta mig ut imorgon efter jobbet, vet ju att jag mår bättre av rörelse ändå.

Skulle ta ett bad igår och råkade se min rygg i spegeln, den ser ju nästan vältränad ut?? 😁 jag var typ i chock.
15970.webp

Vet inte var styrkan kommer ifrån riktigt men fan vad najs om mina extrakilon är lite muskler och lite bara hjälper mig lyfta mer!

Inte lyft 80x4 sen 2023??
Okej då kunde jag göra flera set på 80, nu gör jag bara ett, men det är ju på gång!

Bröstryggen klagade på bänkpress (kränkt är jag 🙄), men men. Enarmsrodden var skönt för att stretcha ut. Och då märker jag verkligen att det är ”något” vid höger skulderblad.. kiro på måndag iaf.

IMG_5038.webp

Är det någon här som haft problem med halsbränna vid konditionsträning? Igår var tredje gången som jag var nära på att bryta under ett tufft konditionspass eftersom det blev som en kramp runt strupen och diafragman samtidigt som det brände i halsen och kändes som att något ville upp. Dock inget illamående, magont eller några andra symptom. Det blev varken bättre eller sämre under passets gång, vilket var anledningen till att jag ändå slutförde det, men det la definitivt på ett extra lager obehag på ett pass som redan gjorde att man ville dö lite :p Det faktum att det var ett Hyroxpass med en hel del sled push, burpees och stakmaskin (mao mycket tid i framåtlutad position) hjälpte inte heller.

Har i alla fall landat i att skippa den sortens "fullt ös medvetslös"-pass i åtminstone en vecka framöver för det är så jäkla obehagligt. Livet har börjat lugna ner sig lite och fortsätter förhoppningsvis på rätt håll, så har jag tur ger problemet med sig av sig självt.

Idag var planen att köra ett pass med fokus stöt & pull-ups, men gårdagens upplevelse i kombination med usel sömn för fjärde natten i rad gör att jag skippar det och tar lunchrasten till att sova en stund istället. Synd eftersom det är mitt favoritpass på hela veckan, men det kommer fler fredagar har jag hört!

Fått lite övningar redan i appen så jag körde dom nyss innan jag ska gå ut på lunchpromenad. Känner verkligen skillnad mellan höger och vänster axel.. Hoppas detta hjälper nu. Ska ha telefonmöte med fysion på måndag men kör de övningar jag fått via appen direkt enligt schemat jag fått. Lite kul med en digital pt ändå :p

Ett riktigt bra fredagspass idag! 😊💪🏼

Utfall i smithmaskin, 3x8 reps
Sumoböj i smithmaskin, 3x8 reps
Utfall bakåt med hantlar, 3x16 reps vartannat ben
Benpress, 3x10 reps
Musslan 3x15 reps per sida

4 varv:
  • 8 burpees
  • 12 box jumps
  • 16 kettlebellsvingar
Första varvet vågade jag inte hoppa alls utan klev över från sida till sida, andra varvet provade jag att göra ett hopp och det gick bra men gjorde resten med kliv. Tredje och fjärde varvet hoppade jag alla 12! 🥳 Kändes superbra! Typ knähöjd på boxen.

IMG_7808.webp

Avslutade med 10 minuter på löpbandet varav 5 minuter jogg. Försöker smyga igång för att kunna springa ute sen när det blir rimligare temperaturer.

Ett riktigt bra fredagspass idag! 😊💪🏼

Utfall i smithmaskin, 3x8 reps
Sumoböj i smithmaskin, 3x8 reps
Utfall bakåt med hantlar, 3x16 reps vartannat ben
Benpress, 3x10 reps
Musslan 3x15 reps per sida

4 varv:
  • 8 burpees
  • 12 box jumps
  • 16 kettlebellsvingar
Första varvet vågade jag inte hoppa alls utan klev över från sida till sida, andra varvet provade jag att göra ett hopp och det gick bra men gjorde resten med kliv. Tredje och fjärde varvet hoppade jag alla 12! 🥳 Kändes superbra! Typ knähöjd på boxen.

Visa bifogad fil 181510

Avslutade med 10 minuter på löpbandet varav 5 minuter jogg. Försöker smyga igång för att kunna springa ute sen när det blir rimligare temperaturer.
Wow, och med trälåda också! Jag brukar alltid fega ur och ta de mjuka lådorna, trots att jag i flera år gjorde box jumps på just trälåda utan att ens reflektera över det, men sedan plötsligt en dag kom jag på att det nog är livsfarligt ändå och på den vägen var det 🙄

Är det någon här som haft problem med halsbränna vid konditionsträning? Igår var tredje gången som jag var nära på att bryta under ett tufft konditionspass eftersom det blev som en kramp runt strupen och diafragman samtidigt som det brände i halsen och kändes som att något ville upp. Dock inget illamående, magont eller några andra symptom. Det blev varken bättre eller sämre under passets gång, vilket var anledningen till att jag ändå slutförde det, men det la definitivt på ett extra lager obehag på ett pass som redan gjorde att man ville dö lite :p Det faktum att det var ett Hyroxpass med en hel del sled push, burpees och stakmaskin (mao mycket tid i framåtlutad position) hjälpte inte heller.

Har i alla fall landat i att skippa den sortens "fullt ös medvetslös"-pass i åtminstone en vecka framöver för det är så jäkla obehagligt. Livet har börjat lugna ner sig lite och fortsätter förhoppningsvis på rätt håll, så har jag tur ger problemet med sig av sig självt.

Idag var planen att köra ett pass med fokus stöt & pull-ups, men gårdagens upplevelse i kombination med usel sömn för fjärde natten i rad gör att jag skippar det och tar lunchrasten till att sova en stund istället. Synd eftersom det är mitt favoritpass på hela veckan, men det kommer fler fredagar har jag hört!
Sprang på min PT när jag var ute på lunchpromenad och det blev att vi gick en sväng tillsammans. Passade på att ta upp ovanstående med henne och hon sa att träning är ju också en slags stress för kroppen, särskilt de här superintensiva passen med hög puls under en ganska lång period. Lätt att glömma det tycker jag! Hennes rekommendation var i alla fall lite som jag var inne på själv, att främst fokusera på styrkepass och ev. lugnare konditionspass tills det lugnar ner sig lite på andra fronter och definitivt allra minst tills jag börjar sova bättre igen (för dålig sömn är ju ännu en stressfaktor). Ska även ta en vilovecka nästnästa vecka, då kommer mina föräldrar över på besök så det passar bra att ha lite extra ledig tid då :)

PT:n sa också, när jag berättade om hur pressad jag känner mig på mitt nya jobb (till 90% enbart på grund av mig själv och min prestationsångest, jobbet är egentligen fantastiskt som så), att "you strike me as the kind of person who likes to be really good at things". Och ja, där har hon väl eventuellt en liten poäng... Jag blev lite ställd faktiskt, vi känner knappt varandra alls utanför gymmet men det har väl antagligen framgått även där på något vis... Jobbigt när andra människor känner en bättre än man gör själv ibland! ;)

Wow, och med trälåda också! Jag brukar alltid fega ur och ta de mjuka lådorna, trots att jag i flera år gjorde box jumps på just trälåda utan att ens reflektera över det, men sedan plötsligt en dag kom jag på att det nog är livsfarligt ändå och på den vägen var det 🙄
Smart med mjuk låda! Jag var mest orolig för att benen skulle vara för trötta och att jag skulle ha exakt noll spänst 😂 Men det gick ändå bra!

Sprang på min PT när jag var ute på lunchpromenad och det blev att vi gick en sväng tillsammans. Passade på att ta upp ovanstående med henne och hon sa att träning är ju också en slags stress för kroppen, särskilt de här superintensiva passen med hög puls under en ganska lång period. Lätt att glömma det tycker jag! Hennes rekommendation var i alla fall lite som jag var inne på själv, att främst fokusera på styrkepass och ev. lugnare konditionspass tills det lugnar ner sig lite på andra fronter och definitivt allra minst tills jag börjar sova bättre igen (för dålig sömn är ju ännu en stressfaktor). Ska även ta en vilovecka nästnästa vecka, då kommer mina föräldrar över på besök så det passar bra att ha lite extra ledig tid då :)

PT:n sa också, när jag berättade om hur pressad jag känner mig på mitt nya jobb (till 90% enbart på grund av mig själv och mitt vacklande självförtroende, jobbet är egentligen fantastiskt som så), att "you strike me as the kind of person who likes to be really good at things". Och ja, där har hon väl eventuellt en liten poäng... Jag blev lite ställd faktiskt, vi känner knappt varandra alls utanför gymmet men det har väl antagligen framgått även där på något vis... Jobbigt när andra människor känner en bättre än man gör själv ibland! ;)
Det låter som en väldigt bra plan :) Sömnen påverkar ju jättemycket så det låter smart att ta ner intensiteten om du inte sover så bra just nu.

Det blev lite blandade övningar idag:
Cross Trainer (Elliptical): 10min
Superset:
Machine Crunch: 10 x 32, 10 x 36, 10 x 41
Machine Back Extension: 10 x 32, 10 x 36, 10 x 41
Seated Calf Raise: 10 x 20, 10 x 35, 10 x 50
Machine Bench Press: 6 x 6.5
Incline Machine Chest Press: 8 x 11, 8 x 11, 8 x 18, 8 x 18, 8 x 18, 5 x 25
Crunch: 3x15

Kändes inte helt bra formmässigt på maskin bänkpressen, så jag ställde om till incline istället och det kändes bättre.
Får se om det blir nåt tränat i helgen, kanske på söndag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka