Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag börjar gilla knäböj 🥳 och jo, jag skulle vara mer framåtlutad. Tycker jag lutar mig framåt hur mycket som helst men på filmerna är det inte så mycket. Känns som tekniken börjar bli ok. Längtar efter att lasta på vikt! Kör bara med vanlig 20 kg stång nu. Tror skor med klack skulle göra det ännu bättre men det får vänta.

Marklyften som är min grej går sämre istället 😅. Men det gör inte så mycket, vet att det är något jag behärskar så det får väl gå sämre just nu.

Roligt att jag inte gillade knäböj och skivstångsrodd men bestämde mig för att nöta med låg vikt och nu börjat det kännas bra.

Blev 17 km i dag. Var planerat milen men det flöt på bra. Sista km fick jag håll men i övrigt en go runda.
IMG_0055.webp

Är det någon som drabbats av posttraumatisk huvudvärk/postkontusionellt syndrom och vill börja träna igen efter skadan som gav detta? Hur blev ert upplägg?

Nu är det slut på ursäkter, åter till gymmet 🫡 Kraftig begränsad i val av övningar men jag får göra det jag kan. Höften är ju inte skadad utan det är mest korta och svaga muskler som mår bra av cirkulation och styrketräning. Men naprapaten sa ”kanske inga nya personbästa just nu” så jag ska köra kontrollerat och inte för tungt.

Så, dagens pass:
  • Stretch och aktivering ben, rumpa och bröstrygg
  • Superset höftlyft med miniband + musslan med miniband, 2 varv 15 reps per övning utan vila.
  • Superset liggande benlyft + core twist, 2 varv 15-20 reps per övning utan vila.
  • Benpress 3 set
  • Sittande lårcurl 3 set
  • Benspark 3 set
  • Stående vadpress 2 set
Senare under dagen blir det rehab för armen.

Efter tips om detta ställe istället så en uppdatering om joggandet. Som igår gick dåligt och omotiverat.
Red och kvällen avslutades med ett 25 minuters yogapass.
Gills ridning eller bör sådant hänvisas till annan tråd på forumet?
Jag räknar ridning. För min del skulle jag säga att ridning i paddock/ridhus skulle jämställas med vilken annan träning som helst. Utritter jämställer jag med promenader. Det är ju oavsett motion.

Jag läser alla era inlägg men brottas fortfarande med min förkylning. Världens konstigaste förkylning dessutom som inte riktigt bryter ut men heller inte försvinner. Idag är den sämre igen. Nästan så jag hoppas att den faktiskt bryter ut så det kan gå över nån gång. Orkar inte ens rida.

Jag är gjord av socker! Alltså vad svårt att ta sig ut när man är trött och det regnar och det är kallt. Så har inte sprungit ännu denna vecka och stackars hundarna har fått ha vila med. Men nu är det bara kallt, men inget regn så jag ska ta mig ut på en promenad. Har som tur är uppnått stegmålet varje dag ändå, dock med kanske några extra varv runt huset innan läggdags :rofl: men nu ska det bli ändring på detta 💪 det borde ju inte vara så svårt att hålla i något man tänkt... måste nog planera in när jag ska springa i kalendern och se det som typ ett möte eller nått så man liksom inte "hinner" för att det är annat som ska göras.

Ledig dag och hemmapass!

2026-05-14
Bulgarian split squat med hantlar:10 x 20, 10 x 20, 12 x 20
Chins: 6 x 62,5, 6 x 62,5, 5 x 62,5, 4 x 62,5
Uppåtlutande hantelpress: 12 x 12,5, 12 x 12,5, 8 x 12,5
Hantelrodd: 10 x 15, 10 x 15, 10 x 15
Sidolyft med hantlar: 10 x 5, 10 x 5, 10 x 5
Set: 16
Reps: 145
Medelvikt: 31,7 kg
Volym: 4 592,5 kg

Första setet chins kändes riktigt bra! Sen tappar de lite snygghet när jag blir tröttare men de första 5 repsen gick riktigt lätt 💪

Jag är gjord av socker! Alltså vad svårt att ta sig ut när man är trött och det regnar och det är kallt. Så har inte sprungit ännu denna vecka och stackars hundarna har fått ha vila med. Men nu är det bara kallt, men inget regn så jag ska ta mig ut på en promenad. Har som tur är uppnått stegmålet varje dag ändå, dock med kanske några extra varv runt huset innan läggdags :rofl: men nu ska det bli ändring på detta 💪 det borde ju inte vara så svårt att hålla i något man tänkt... måste nog planera in när jag ska springa i kalendern och se det som typ ett möte eller nått så man liksom inte "hinner" för att det är annat som ska göras.
Att bestämma i förväg vilka dagar man ska träna hjälper jättemycket! Och då kan man ha ett alternativ som man får göra inomhus om det är dåligt väder, tex styrka med bara kroppsvikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka