Träning och hälsa del 15

Bukefalos 30 år!

Sprang 7km ikväll. Kändes okej. Bra emellanåt och rätt tungt också. Foten/benet känns bra nu.

Målade stallet för en vecka sen = böja och huka sig mycket för att ta ny färg. Sen dagarna efter grävde jag upp två stora och tung trädgårdsliljor.
Träningsvärk i höger ben och spaghettiarmar, som gjorde att jag nästan kände mig febrig!!!!!!

Kliver tillbaka in i tråden efter ett lite för långt uppehåll 😅 hade svårt att jobba igång med träningen igen efter Ultravasan, inflammation i höftböjaren och stressfraktur i ena stortån. Och sen insåg jag att om jag skulle få till träningen igen så måste jag hänga på sambon och träna innan jobbet. Så det fick bli ett gymkort. Hur trött jag än är på morgonen så är det ändå en rätt bra grej att ha städat bort träningen redan innan jobbet. Och det är dessutom roligt att köra gym efter flera års träning hemma. Att inte vara begränsad till vad som råkar finnas hemma eller går att köra med kroppsvikt.

Nåja, igår tog jag ändå PB i bänk, orimligt roligt med bänk?! 45 kg, hade tagit x2 om jag inte tappat tekniken till andra lyftet...

Fråga till alla som kör marklyft här, jag tappar tekniken rejält så fort jag lyfter lite tyngre (för att vara jag). Någon som har kloka tips och trix? Tar rumänska lyft på 60x6 utan att det egentligen känns så tungt, men vanliga mark flyger rumpan upp i luften så fort jag är uppe över 55...

Fråga till alla som kör marklyft här, jag tappar tekniken rejält så fort jag lyfter lite tyngre (för att vara jag). Någon som har kloka tips och trix? Tar rumänska lyft på 60x6 utan att det egentligen känns så tungt, men vanliga mark flyger rumpan upp i luften så fort jag är uppe över 55...
Orsaken kan vara att du antingen börjar med höften för lågt, att du inte börjar lyftet med benen eller generellt inte lyckats aktivera hela kedjan innan du påbörjar lyftet.

Skjuter höften iväg i alla repetitioner? Eller bara första, alt. efterföljande?

Idag började jag jobba igen efter semestern, och körde ett lugnare pass balans och rörlighet för att börja mjukt och väcka kroppen före jobbet, när man vant sig vid att sova lite längre. Det här passet har jag kört tidigare, i början, och nu märkte jag faktiskt ganska markant skillnad. Var också en övning där man ska gå ner i en djup knöböj och sitta på huk en stund med rumpan nästan precis över golvet. Den gick inte alls sist jag testade, men idag gick det faktiskt. Så det är riktigt roligt när man märker resultat!

Jag är också stolt över mig själv för att jag höll i det här under semestern. Det var en farhåga innan, att när rutinerna försvann skulle jag helt släppa det och inte få till träning alls. Men det har faktiskt till och med blivit ett par extra pass jämfört med vad som jag hade planerat. 💪

IMG_2485.webp

Med ryggkrångel och semester har jag inte gått till gymmet det senaste men där idag ☺️

Jag och en kompis har bokat en träningshelg i november!
Lördag är en heldag med först fokus på teknik i böj och mark. Sen rörlighetspass, lunch och på eftermiddagen en wod.
Söndagen är det fokus på bänkpress och chins och sen någon wod till.

Ska bli SÅ kul!! Ni får hålla tummarna att det är en bra tränare och att vi får ut massa nyttigt och kul av det 🤩

Lördag är en heldag med först fokus på teknik i böj och mark. Sen rörlighetspass, lunch och på eftermiddagen en wod.

Ska bli SÅ kul!! Ni får hålla tummarna att det är en bra tränare och att vi får ut massa nyttigt och kul av det 🤩
Det låter superkul 😍

Å, vad roligt! (Hade verkligen behövt något liknande fast med cyklingen.)

En tredagars: Dag 1, cykling upp till bärskogarna i gränsen Småland Skåne ca 20 mil. Dag2, blåbärsplockning drygt 20 kg. Dag 3, cykling hem 20 mil.

Fanns mängder med stora söta blåbär, aldrig sett så mycket förr, hade bara mat för dag 1, dag 2 och tre blev bara lite blåbär, stark motvind hem och knappt halvvägs slog värmen till, massiv värme med , 27-30 grader och fuktig luft. Jag höll på att kollpasa helt, var så matt att jag knappt orkade trampa, trodde det var slut på energi, cyklade ut på en äng och satt där i nära timme och åt blåbär och blev lite piggare och cyklade en liten bit till men tog fort slut igen, men där var ett potatisfält med bevattningen igång och jag testade gå ut där och bli genomblöt och avkylningen gjorde susen, sista 8 milen gick sen lätt trots motvinden men jag fick hälla vatten över mig lite då och då för att kylas av.

Orsaken kan vara att du antingen börjar med höften för lågt, att du inte börjar lyftet med benen eller generellt inte lyckats aktivera hela kedjan innan du påbörjar lyftet.

Skjuter höften iväg i alla repetitioner? Eller bara första, alt. efterföljande?
Alla tyngre lyft egentligen. Det kan nog stämma att jag inte lyckas aktivera alltihop, men hur tusan hittar jag rätt kontakt?! Det känns som den eviga frågan, för jag upplever lite samma problem i knäböj...

Alla tyngre lyft egentligen. Det kan nog stämma att jag inte lyckas aktivera alltihop, men hur tusan hittar jag rätt kontakt?! Det känns som den eviga frågan, för jag upplever lite samma problem i knäböj...
Har du testat pausmark? Finns lite olika varianter av dessa, och de är guld till att hjälpa till att hitta anspänning och startposition.

Varianten jag gärna tipsar om är att gå upp till knät, pausa där, gå ner och behålla position och sedan en hel repetition. Ibland med två upp till knät innan hel. Eftersom en repetition består av flera lyft (halv+hel eller halv+halv+hel) så tar det rätt bra och ska inte göras på för tung vikt utan en lagom. Kanske testa kring 50-60% av max, eller lägre, beroende på var din höft börjar pipa iväg :)

Igår hade jag en oplanerad (ofrivillig) gympaus men det var kanske bra eftersom jag körde både cykling och mark i förrgår. Idag blir det "medeltung" mark enligt program och bänkpress. Hade varit gött att ta sig ut på berget med men vi får se. Igår var det på tok för varmt för att cykla! Hade varit spännande att ha klockan på sig igår för jag körde storstädning i halva huset och rände fram och tillbaka till grannen. Undrar hur mpnga steg det kan ha blivit? Var helt slut till kvällen.

Det där med att underbart är kort….
Den där härliga löparkänslan verkade försvinna ungefär samtidigt som sommarvärmen.
Tur att pannbenet alltid kämpar.
En mil i ett rätt hyfsat tempo i ett väder som växlade mellan spöregn och solsken.

I går var det vilodag och måndag och tisdag joggade jag 6 km.
IMG_1425.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat