Träning och hälsa del 15

Bukefalos 30 år!

Fy fasen vilket jobbigt pass det blev idag 😅 Från början tänkte jag bara springa en sväng i skogen. Sen fick jag för mig att köra ett pass som min klocka rekommenderade, nämligen 34 minuter i 7:15-tempo. Lät ju överkomligt. Bara det att det var varmt och kvavt ute plus att jag höll fast vid att springa i skogen men då är 7:15-tempo helt plötsligt väldigt snabbt… 😬

Så första 2,5 km gick det superbra, kändes som jag flög fram i skogen! 💪🏼 Efter 3 km, lagom till att jag gått över till grusväg, var jag slut. Ville stanna varenda sekund och fick tvinga mig själv att fortsätta. Sänkte tempot, sänkte lite till, försökte peppa mig själv, började sjunga ”Defying gravity” (if you know, you know) men fick sluta för jag flåsade för mycket, började istället räkna ner sekunderna. Baaaara pannben sista 10 minutrarna… för envis som jag är tänkte jag inte börja gå. Klockan tjatade ”too slow” lite då och då 😂 Var helt slut när jag till slut nådde 34 minuter.

Som synes höga pulsnivåer…
IMG_9782.webp

Fy fasen vilket jobbigt pass det blev idag 😅 Från början tänkte jag bara springa en sväng i skogen. Sen fick jag för mig att köra ett pass som min klocka rekommenderade, nämligen 34 minuter i 7:15-tempo. Lät ju överkomligt. Bara det att det var varmt och kvavt ute plus att jag höll fast vid att springa i skogen men då är 7:15-tempo helt plötsligt väldigt snabbt… 😬

Så första 2,5 km gick det superbra, kändes som jag flög fram i skogen! 💪🏼 Efter 3 km, lagom till att jag gått över till grusväg, var jag slut. Ville stanna varenda sekund och fick tvinga mig själv att fortsätta. Sänkte tempot, sänkte lite till, försökte peppa mig själv, började sjunga ”Defying gravity” (if you know, you know) men fick sluta för jag flåsade för mycket, började istället räkna ner sekunderna. Baaaara pannben sista 10 minutrarna… för envis som jag är tänkte jag inte börja gå. Klockan tjatade ”too slow” lite då och då 😂 Var helt slut när jag till slut nådde 34 minuter.

Som synes höga pulsnivåer…
Visa bifogad fil 189550
Åh fy tusan, jag fick lite hög puls bara av att läsa det där :laugh: Starkt jobbat!

Styrkepass med fokus push press imorse och den här gången fick jag upp 47,5 kg fem hela reps på raken! Vet inte ens om jag skrev om det här, men jag testade samma vikt på gymmet i Sverige förra veckan och då klarade jag bara lite drygt 4 reps. Det kändes varken starkt eller vackert, åtminstone inte de sista två repsen, men det gick! Pull-ups och övriga övningar som kom efter gick dock inte lika bra, men man kan inte få allt 🤷‍♀️

Laddar nu om för Hyroxpass imorgon bitti, jag vill egentligen inte men vet att jag kommer att tacka mig själv efteråt så det är bara att stänga av hjärnan och göra! Och planera in något extra gott till brunch efteråt :d

Modern har uttryckt intresse av att haka på till gymmet (och jag måste hasa mig dit oxå) så tänkte be om lite tips på övningar 😅

Hon närmar sig 60, har aldrig tränat som så, men alltid varit aktiv med skogsprommenader å sånt som hör till egen gård på landet med häst å hund å så.

Gjorde en hysterektomi för ett antal år sedan, och det blev inte helt som innan som jag förstår det. Fixar inte att lyfta å slita för mycket. Bra extramotion för mig dock att bli ombedd att komma förbi å lyfta saker 😁

Så mest i det avseendet jag ber om tips.

Vilka övningar som lägger mer tryck på bäckenbotten. (Antar att typ benpress, tyngre knäböj, och kanske marklyft går bort?)

Jag har mina sjukgymnastikövningar i bagaget från mina ischiasproblem, och dom borde ju kunna passa? För att stärka djupa bålmuskulsturen.

Vill ju inte avskräcka henne direkt 😅 ska googla lite oxå, men gillar tips från 'riktiga' personer mer 😁😜

Så tdlr, vilka övningar kan ge oväntat ökad press på en svag bäckenbotten och bör undvikas?

Laddar nu om för Hyroxpass imorgon bitti, jag vill egentligen inte men vet att jag kommer att tacka mig själv efteråt så det är bara att stänga av hjärnan och göra! Och planera in något extra gott till brunch efteråt :d
Superkul pass, svinjobbigt på precis alla sätt och vis och vi badade i svett efteråt även denna gång, men jag är så glad att jag tog mig iväg! :love:

Dagens benpass:
Cross Trainer (Elliptical): 10min
Superset:
Leg Extension: 10 x 18, 10 x 25, 10 x 25, 10 x 25
Seated Leg Curl: 10 x 18, 10 x 25, 10 x 25, 10 x 25
Superset:
Hip Adduction Machine: 10 x 18, 10 x 27, 10 x 27, 10 x 27
Hip Abduction Machine: 10 x 18, 10 x 27, 10 x 27, 10 x 27
Seated Calf Raise: 10 x 15, 10 x 30, 10 x 30, 10 x 30

Kände mig stel efter första veckan tillbaka från semestern. Så det var skönt att gå till gymmet å röra på sig. Valde lägre vikter och långsammare repetitioner idag. :)

Haha oj, det var tydligen 30 grader under mitt pass idag. Och jag fick i mig en liter vatten totalt. Är nu, flera timmar efteråt, helt matt trots vätskeersättning, massor av dricka och ordentligt med käk. Det blir väl till att gå på chipsen och se om mer salt kan hjälpa mig. Är ju trots allt lördag.

Modern har uttryckt intresse av att haka på till gymmet (och jag måste hasa mig dit oxå) så tänkte be om lite tips på övningar 😅

Hon närmar sig 60, har aldrig tränat som så, men alltid varit aktiv med skogsprommenader å sånt som hör till egen gård på landet med häst å hund å så.

Gjorde en hysterektomi för ett antal år sedan, och det blev inte helt som innan som jag förstår det. Fixar inte att lyfta å slita för mycket. Bra extramotion för mig dock att bli ombedd att komma förbi å lyfta saker 😁

Så mest i det avseendet jag ber om tips.

Vilka övningar som lägger mer tryck på bäckenbotten. (Antar att typ benpress, tyngre knäböj, och kanske marklyft går bort?)

Jag har mina sjukgymnastikövningar i bagaget från mina ischiasproblem, och dom borde ju kunna passa? För att stärka djupa bålmuskulsturen.

Vill ju inte avskräcka henne direkt 😅 ska googla lite oxå, men gillar tips från 'riktiga' personer mer 😁😜

Så tdlr, vilka övningar kan ge oväntat ökad press på en svag bäckenbotten och bör undvikas?
Med den sortens problematik/historik känns det som att det bästa kanske vore om ni gick ihop och delade på en PT-timme eller två? I alla fall jag vågar inte råda under sådana förutsättningar, sorry! Hoppas att ni lyckas komma fram till något till slut i alla fall, låter roligt att kunna träna med sin mamma! :love:

Jag har förresten just bokat mitt livs första träningsresa 🥳 Har velat åka till Playitas ända sedan jag hörde talas om det i Träningspodden för flera år sedan och nu äntligen blir det av! Vi åker sista veckan i september vilket blir helt perfekt eftersom det dels är min födelsedag, och dels ca två veckor innan min nästa crossfit-tävling andra helgen i oktober. Känns som ett perfekt ställe att formtoppa på 😃

Just for the record så är magträning vidrigt. Och den blir inte mindre vidrig för att det är tjugotvåtusen grader varmt. ☹️
Dessutom har jag tappat typ 150% av alla muskler, så jag kämpade för livet med plankan. Det gör mig sur. 😆😅

Träningstid: 00h 49m
Planka: 00:00:30, 00:00:30, 00:01:00
Knästående sidoplanka: 00:00:25 "Höger", 00:00:25 "Vänster", 00:00:25 "Höger", 00:00:25 "Vänster", 00:00:25 "Höger", 00:00:25 "Vänster"
Core twist: 12 x KV +8,5, 12 x KV +8,5, 16 x KV +8,5
Flutter kicks: 00:00:20, 00:00:20, 00:00:20
Liggande benlyft: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
Superset:
Donkey kick: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
Kissande hunden: 10 x KV, 10 x KV, 10 x KV
Set: 24
Reps: 142

Jag vet inte vad som hänt för smärtan dök typ upp plötsligt i veckan, men kanske kan det vara från när vi jobbade här hemma och skulle lyfta hundhuset med domkraft och det var så tungt att jag fick hänga i den för att den skulle rubbas?! Vet inte men iallafall så har jag så våldsamt ont i axeln/nacken på höger sida. Jag kommer knappt ur sängen på morgonen. Värme hjälper för stunden. Liniment också. Jag sprang i fredags och det gjorde inte ont. Jobbade som ringsekretare igår och det var heller inga problem, liksom att vara igång verkar ok. Men idag känner jag mig stel och svullen förutom smärtan. Är så fruktansvärt irriterande för vi hade planerat massa hemmafix och nu känns det inte riktigt som att min kropp vill vara med på några tunga lyft direkt... irriterande!! Nåja jag ville bara beklaga mig och planen är att springa idag iallafall!

Mark idag! 3 set på 6x65, kändes som att jag lyckades hålla tekniken hela vägen 🥳
Fick nya skor av min sambo här i veckan, vilken skillnad det gör för stabiliteten i lyften. Mina gamla skor var supermjuka och inte alls gjorda för styrketräning med nån belastning.
image (23).webp

Det blev ett lite kortare överkroppspass idag.
Cross Trainer (Elliptical): 5min
Superset:
Cable Close-Grip Seated Row: 10 x 25, 10 x 39, 10 x 39
Lat Pulldown: 10 x 25, 10 x 39, 10 x 39
Superset:
Bench Press: 10 x 15, 10 x 25, 10 x 25
Dumbbell Lateral Raise: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4
Superset:
Assisted Chin-Up: 3 x BW -91, 3 x BW -91, 3 x BW -91
Assisted Dip: 3 x BW -91, 3 x BW -91, 3 x BW -91

Det var några veckor sedan jag körde bänkpress sist, så höll mig på låg vikt idag.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar