Träning och hälsa del 15

Bukefalos 30 år!

Augusti har varit en rätt tung månad efter två månader på lätta ben.
Med en dag och ett pass kvar av månaden står jag på 16,2 mil, minst antal mil på en månad under året.
Om jag inte bryter båda benen passerar jag i morgon 6 år med 10 000 steg eller mer varje dag.

Så gryyyyyym!!!

Herregud vad jobbigt det var idag, mjölksyra passet igenom..
53801.webp

Hoppar in en snabbis med en fråga. Har någon testat getvibes? Skulle behöva lite fördiga hemmapass utan utrustning som gör att jag faktiskt kommer igång, håller igång och tycker det är kul i långa loppet.

Rundar av veckan med ett pass tabata med minibands. Totalt fyra varv med åtta övningar i varje, övning 20 sekunder och tio sekunders vila emellan. Jag har aldrig kört minibands förut så valde det som hade medium motstånd men i någon övning blev bandet lite sladdrigt så borde nog valt ett starkare motstånd.

Avslutade med att köra ett lugnare pass rörlighet, lätt styrka och balans.

Hoppar in en snabbis med en fråga. Har någon testat getvibes? Skulle behöva lite fördiga hemmapass utan utrustning som gör att jag faktiskt kommer igång, håller igång och tycker det är kul i långa loppet.
Japp, jag tycker Vibes är superbra! Roliga pass med låg tröskel. Finns massor utan redskap, en hel del med enklare redskap, yoga, stretch, rörelsepauser, andningsövningar, löpning mm.

Dagens pass blev helkroppspass med kettlebell. Av någon anledning blev jag riktigt slut i musklerna av det idag, sådär skönt darrig typ? 😂😁

Träningstid: 00h 50m
Kettlebellsving: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Kettlebellpress: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Sidoböj med hantel: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Ground to overhead med viktplatta: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Tåhävningar: 15 x KV +16, 15 x KV +16, 20 x KV +16
Kettlebell raka lyft framåt: 8 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Stående tricepsextension med hantel: 10 x 12, 10 x 12, 15 x 12 (PB!)
Kettlebellpress: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Goblet squat: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Set: 27
Reps: 293

Stänger således träningsveckan på 7 loggade pass med vikter och 34,7km promenader. 😁

Visa bifogad fil 190270
Pannlampspremiär för säsongen. Det är lite mysigt ändå, att rulla på där i sin lilla bubbla av ljus. Lite duggregn men fortfarande ganska varmt.
Är du nöjd med strava? Fattar ju att det är det som "alla" använder nu.. hur funkar det? Jag har ju en Garminklocka och när jag började springa så var det väl jogg.se som var the shit typ så jag har fortsatt använda det så har ju i princip hela min "historik" där.. men verkar som att "alla" hänger på strava nu och funderade om jag skulle skaffa.. måste man aktivt föra över sina pass från klockan? Kör du gratisversionen?

Är du nöjd med strava? Fattar ju att det är det som "alla" använder nu.. hur funkar det? Jag har ju en Garminklocka och när jag började springa så var det väl jogg.se som var the shit typ så jag har fortsatt använda det så har ju i princip hela min "historik" där.. men verkar som att "alla" hänger på strava nu och funderade om jag skulle skaffa.. måste man aktivt föra över sina pass från klockan? Kör du gratisversionen?

Hmm, Jo, men det är jag ändå. Jag tycker det är enklare att få min progress visualiserad på ett bra sätt på Strava (jämfört med t ex Garmins app) och så tycker jag det är bra för att hitta nya rutter. Jag springer ju aldrig i löparspår utan mest på landsväg och grusväg och då gillar jag att rita upp nya rutter i Strava innan jag springer. Jag har också fått rutter skickade till mig av en vän, vilket också är lite kul, det är enkelt att göra via Strava. :) men i övrigt använder jag det inte så mycket som folk vanligen använder det, alltså typ sociala medier för löpning. Jag har 2 följare 😄.

Passen synkar sömlöst med klockan och det har nog aldrig krånglat utan det brukar trilla in nästan direkt när jag stoppar det på klockan. Jag har betalversionen och jag tror jag kommer förnya abonnemanget nu när det går ut i höst.

Det blev ett hemmapass före jobbet I eftermiddags:
5x10 crunch
5x3 Oblique Crunch
5x3 single leg raise
1x5 lying leg raise

Single leg raisen kändes rätt lätta så jag testade därför med båda benen samtidigt det sista jag gjorde. Lite böjda ben, fortfarande på gränsen till för tungt, men ska försöka smyga in det mer framöver. :)

Jag har haft gratisversionen i alla år och det fungerar helt problemfritt.

Sovit kass, alla mens i hela världen och sambon började tidigt så vi kunde inte träna ihop. MEN jag tog mig i kragen, pallrade mig upp ur sängen och vidare till gymmet innan jobbet. Knäböj stod på schemat och det fick bli ett snällt pass utan press och så långt jag hann innan jag behövde duscha.
image (27).webp

Hos fysioterapeuten idag med nacken. Snart gått ett år sen den började göra ont, helt orimligt :down:

Men denna fysion verkar bra, bra övningar på lagom nivå. (Förra jag gick till fick jag ju svår nackspärr av.)

Meeen iallafall poängen var att det blev gym efter. Tyvärr sa nacken ifrån på slutet så fick lägga av, men skulderbladet protesterade iaf inte över marlyften. Heja kroppen :D

IMG_9285.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar