Träning och hälsa del 15

Bukefalos 30 år!

Blev något slags pass. Testade nyöppnade gymmet 3min hemifrån :D
Det är pyyyyttelitet!

Men himla najs med ett alternativ till det stora, så himla nära och mycket mer generösa öppettider.

Extension och leg curl var i någon sån där maskin där man kan köra båda om man ställer om den. Konstiga vikter men det kändes iaf 😅

IMG_9635.webp

Tjoho! Nu har jag äntligen sprungit "som jag vill" igen och utan stressen av att redovisa alla km varje vecka inför stafetten. Och efter att förkylningshostan och snorandet nästan försvunnit och förhoppningsvis inte kommer tillbaka på länge nu.

Nu har jag ändå satt ihop ett eget ambitiöst träningsschema för resten av året, både för min egen träning och för var och en av hästarna i olika omfattning. Men jag hade ett ambitiöst schema för mig själv förra året också och då var det ju roligt med träningen. Och då var jag ok med att få vara flexibel när det var nödvändigt, utan att behöva känna stress och press gentemot andra. Det är tufft när det blir kallare och mörkare, men jag är så motiverad att vara i bra form mest för att vara bästa möjliga ryttare till mina fina hästar. Så den tanken hjälpte till att knuffa ut mig på en 5 km-runda ikväll även om det blev ganska sent efter ridningen och annat hästpyssel.

Gym i morse men körde som sagt som igår, core och rörlighet och stretch. Tror jag ska byta ut ett av passen till ett sånt här varje vecka en tid framöver. Så jag kör tre vanliga styrkepass och ett med bara core och rörlighet. Är lite rädd att jag hamnar tillbaka mot ond rygg snart annars. Bäst att häva det innan 😅

Annars så ska jag gå en långpromenad hundarna idag.

Idag var det ett riktigt tufft pass. Det var ett ben-rumpa-pass med hantlar (så även lite armar), och man kunde välja att köra ett-fyra varv. Övningarna såg lätta ut. Observera såg. Efter första varvet ringde det i öronen och jag fick pausa. Jag körde ändå ett varv till, men sen var jag så svimfärdig att jag inte vågade köra på mer. Känner redan hur träningsvärken kommer galopperande. Jag brukar försöka köra före frukost på vardagarna för att bli klar innan jobbet och för att det verkligen ska bli av, men detta är nog ett pass som man behöver ha ätit nått innan för. Däremot kan det ju vara roligt att köra det om ett tag och se om det blivit någon skillnad.

Hej tråden! Jag har varit lite stressad och lite sjuk och lite trött och har därför inte satt en fot på gymmet på 10 dagar, men idag kändes det äntligen som en rimlig grej att göra igen! Och återigen visar min kropp att det här med att vila sig i form är min grej, för gissa vem som ÄNTLIGEN fick till ett nytt PB (2RM) i frivändning?! :bump:

Har känt mig lite smått hopplös för det lyftet i flera månader, jag har liksom stått och stampat lite och inte tyckt att jag sett någon direkt utveckling samtidigt som det ofta känts som att jag har mer att ge fysiskt men att det är hjärnan som förstör allt. Jag hade därför en liten tanke om att det kanske skulle funka bättre om jag körde ett frivändningspass på egen hand, där jag bara kunde fokusera på mig och ta allt i min takt. Och det hade jag ju rätt i :D Det var verkligen precis vad jag behövde idag/den här veckan/den här månaden och jag är så glad och stolt!

Innan passet hade jag ett jättefint samtal på nästan en timme med en av gymmets coacher. Hon sms:ade tidigare i veckan och ville kolla att allt var okej eftersom hon sett att jag avbokat en del pass på senaste vilket inte är likt mig. Jag sa att jag hade det lite kämpigt och att jag känner mig väldigt stressad inför tävlingen om tre (!) veckor och hon undrade om jag ville ses och ta en kaffe så jag fick prata av mig lite. Det ville jag, så det gjorde vi idag och det var verkligen jättefint att kunna sitta ner och prata i lugn och ro om prestationsångest, hjärnspöken, stress, olika sorters styrka och hur det faktiskt är jävligt rimligt för resten av livet att komma i vägen för ens träningsplan ibland men att det inte ska vara något som definierar en som person. Ärligt talat kändes det samtalet mer givande än det jag hade med min faktiska psykolog igår 😂 Herregud vad jag är tacksam för detta gym och dessa fantastiska coacher!

Jag känner mig betydligt lugnare inför tävlingen nu, dels tack vare ovan nämnda samtal men dagens PB hjälper ju också såklart. Det blir bra det här! 😊

Bänkfredag idag, lyckades ÄNTLIGEN hålla tekniken genom 2 tunga pressar och fick nästan nästan till ett tredje. Behövde lite hjälp från sambon men det gav ändå hopp om att det kan gå om inte allt för länge! Men det är som att kroppen bara glömmer att hjälpa till, vilket är störigt för jag känner ju att jag har bra teknik på 40 och 45 kg...
Screenshot_20260918-214343.webp

Bänkfredag idag, lyckades ÄNTLIGEN hålla tekniken genom 2 tunga pressar och fick nästan nästan till ett tredje. Behövde lite hjälp från sambon men det gav ändå hopp om att det kan gå om inte allt för länge! Men det är som att kroppen bara glömmer att hjälpa till, vilket är störigt för jag känner ju att jag har bra teknik på 40 och 45 kg...
Visa bifogad fil 191059
Starkt ju! 💪 Just bänk är en sådan där övning där känslan verkligen kan ändras från en rep till en annan när man kör tungt tycker jag, och när man väl fastnat är det väldigt svårt att ta sig vidare eftersom man liksom inte kan ta hjälp av så himla många mer muskler än de som redan kämpar. Så jag kan verkligen relatera till känslan "en rep bra... två reps bra... tre reps HERREGUD VAD TUNGT" :p

Starkt ju! 💪 Just bänk är en sådan där övning där känslan verkligen kan ändras från en rep till en annan när man kör tungt tycker jag, och när man väl fastnat är det väldigt svårt att ta sig vidare eftersom man liksom inte kan ta hjälp av så himla många mer muskler än de som redan kämpar. Så jag kan verkligen relatera till känslan "en rep bra... två reps bra... tre reps HERREGUD VAD TUNGT" :p
Tack!
Ja men eller hur, och hur armarna bara känns som spagetti helt plötsligt 😅

Race 10 km idag och jag gick in med inställningen att springa lite lagom första varvet och sedan dra på lite andra. Tog inte ut mig helt utan sprang och pratade med min kompis hela vägen så jag blev rätt förvånad när jag såg att jag satte pb. 🥳

Nej men hej! Jag var förkyld i två veckor :down: och sen har jag glömt att både läsa och skriva i tråden 😅 Men jag kom igång igen i måndags och veckan blev följande:

Måndag: gym
Tisdag: vila
Onsdag: gym
Torsdag: vila
Fredag: löpning, lugna intervaller för att testa kroppen
Lördag: vila (bära ved)
Söndag: löpning, 20 minuter lugnt på kvällen

Har precis kommit in från dagens pass, det var beckmörkt och disigt, reflexer och pannlampa på 🫡

Åh, jag vill också skriva veckoplan! Var rätt bra på att göra det varje vecka ett tag, men det kom av sig av oklar anledning...

Måndag: Gym (träff med laget för att köra igenom några av delmomenten på tävlingen, så lär bli mest flås uppblandat med lite styrka)
Tisdag: Vila
Onsdag: Gym (styrkepass med fokus frivändning och frontböj)
Torsdag: Gym (Hyroxpass)
Fredag: Vila
Lördag: Gym (Crossfitpass)
Söndag: Första dagen på Playitas, så det blir nog både ett och två träningspass :bump:

Ska bli otroligt skönt med en "vanlig" träningsvecka (ja, förutom söndagen då... :D) och jag känner mig riktigt taggad!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka