Transport - Budget 40 000kr

Jag förstår inte heller riktigt vad vissa (många, iallafall på buke) har emot Cheval. Vi har ett och har haft i några år nu, och är supernöjda! Den service vi gjort är inget utöver normalt slitage på en transport i den åldern och som används så mycket. Någon grej som blivit utsliten och sådär, men inga konstigheter.
Ligger stabilt efter vägen och hästarna trivs i det, har även last- och åktränat hästar som blivit stressade i transporten och de har blivit bättre/bra, så det tar jag som gott betyg.
Sen är det såklart ett lite enklare släp, det är väl rätt självklart. Vi har ingen sadelkammare, vilket jag saknar men å andra sidan tycker det kan vara värt i och med högre lastvikt.
Tror vi gav 38 för det, några (få) år gammalt och pedantskött. Men det var några år sedan nu.
De andra i stallet som har Cheval är, såvitt jag vet, också nöjda med sina släp :)

Men annars av de du väljer skulle jag kolla på Star Trailer och Thule. Tycker de brukar vara prisvärda och helt okej på begagnatmarknaden :)
 
Det är 17-18 år gammalt och det skulle tydligen ha gått typ 15 000 mil innan vi köpte det 2016, men trots det så håller det fortfarande! Thule tittar vi rätt mycket på :)

Har man generellt koll på hur många mil ens släp har gått? :D
Jag har sett det i flera annonser men har aldrig tänkt på hur många mil jag kör med mitt släp. :confused:Och jag menar.. det finns ju inget sätt att kontrollera det på?

Det släpet jag köpte nu hade enligt annonsen gått 300mil. Det kan jag ju som köpare inte lägga någon vikt vid eftersom det inte går att bevisa och heller inte behöver ha någon betydelse för skicket (Det kan ju vara i dåligt skick för det, om det åkt en svår häst i, eller om det stått parkerad på gräs/i sol och om den är allmänt dåligt omhändertaget).
 
Har man generellt koll på hur många mil ens släp har gått? :D
Jag har sett det i flera annonser men har aldrig tänkt på hur många mil jag kör med mitt släp. :confused:Och jag menar.. det finns ju inget sätt att kontrollera det på?

Det släpet jag köpte nu hade enligt annonsen gått 300mil. Det kan jag ju som köpare inte lägga någon vikt vid eftersom det inte går att bevisa och heller inte behöver ha någon betydelse för skicket (Det kan ju vara i dåligt skick för det, om det åkt en svår häst i, eller om det stått parkerad på gräs/i sol och om den är allmänt dåligt omhändertaget).

Det var jag också otroligt förvånad över! Men förra ägaren var väl överambitiös på den punkten I guess :D
 
Har hört lite om det där, men är inte där än. Undra om pappan ångrar sig att han inte behöll BE. :p
Dottern hälsar att pappan ångrar sig. Djupt. ;) :down:
Han flikar däremot in att dottern inte ens hade börjat skolan när detta var aktuellt, och således inte hade börjat rida än heller.
 
Kostade 2900kr i huvudstaden med dubbel körlektion B96 och sen lån av släp o bil till uppkörningen (körskolans rättlastade släp, framkört på plats). Räkna in de pengarna i din släpbudget så kan du bredda urvalet av vagnar istället.

Tack! :)
Men som sagt ser inte varken jag eller pappa det som en nödvändighet då våran primära dragbil får dra 1 600 kg på B-kort, våran nuvarande sekundära (samt många andra modeller/märken också som ev. skulle kunna intressera oss i framtiden) får dra 1 500 kg på B-kort och vi bara behöver en lastvikt på 600 kg.
 
Tack! :)
Men som sagt ser inte varken jag eller pappa det som en nödvändighet då våran primära dragbil får dra 1 600 kg på B-kort, våran nuvarande sekundära (samt många andra modeller/märken också som ev. skulle kunna intressera oss i framtiden) får dra 1 500 kg på B-kort och vi bara behöver en lastvikt på 600 kg.

Med BE får du oändligt många fler släp att välja på eftersom du kan strunta i totalvikten och koncentrera dig på tjänstevikten och vad du ska lasta in för vikt. Du blir begränsad av att du bara kan titta på totalvikter på 1500 kg/1600 kg. Dessutom kan du ju hitta roligare släp om du får dra mer.
 
En annan hade liksom aldrig orkat räkna ihop och även om jag gjort det hade det förmodligen inte varit till min fördel i försäljningssyfte ;)
Jag försöker ha lite koll. Mest för att veta om jag ska bli irriterad om något behöver fixas på släpet eller om det är helt ok beroende på hur mycket det rullat. Tillhör de som behöver byta däck på släpet för att mönsterdjupet är dåligt då och då, men när man vet att det rullar ca 1000 mil per år känns det helt ok :)
 
:eek: :eek: :eek:
Gäller det även om man "tappade" sin behörighet för typ 15 år sedan?!

Ja, om man uppfyller övriga krav. Nu jobbade inte jag med just högre behörigheter när jag jobbade på TS men för mig låter det konstigt att han tappade E behörigheten samtidigt som han tappade C. Hade han CE innan så hade han samtidigt också BE och som jag minns det så borde han inte tappat E samtidigt utan bara C (och CE såklart). Men ring Transportstyrelsen och fråga.
 
Ja, om man uppfyller övriga krav. Nu jobbade inte jag med just högre behörigheter när jag jobbade på TS men för mig låter det konstigt att han tappade E behörigheten samtidigt som han tappade C. Hade han CE innan så hade han samtidigt också BE och som jag minns det så borde han inte tappat E samtidigt utan bara C (och CE såklart). Men ring Transportstyrelsen och fråga.

Ja, det är det han också reflekterat över nu. Anledningen till att han ens fick C-CE var att han under sina tidiga år (läs: på 80-talet) jobbade som civ.ing hos "stor lastbilstillverkare i Stälje" och då också behövde kunna provköra det han designade... Så de två behörigheterna blev egentligen ganska onödiga för honom redan när han slutade där i början av 90-talet, enligt honom själv. Men eftersom att han är intresserad av gamla bilar och motorcyklar (och alltid varit!), och sedermera också transporterar åtminstone det senare på släp ibland frånsett att köra H.H, så menade han att BE nog trots allt vore rätt så bra att ha.
Men ska tipsa honom om det du sa och be honom ringa idag/på måndag. Tack så mycket för klargörande förresten! :up:
 
Ja, om man uppfyller övriga krav. Nu jobbade inte jag med just högre behörigheter när jag jobbade på TS men för mig låter det konstigt att han tappade E behörigheten samtidigt som han tappade C. Hade han CE innan så hade han samtidigt också BE och som jag minns det så borde han inte tappat E samtidigt utan bara C (och CE såklart). Men ring Transportstyrelsen och fråga.

Medelar man inte att man villbehålla BE när man inte förnyar medelar att man inte vill ha sitt ex C kort minter man BE och har B kvar.
 

Liknande trådar

Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 704
Senast: Buck
·
Gnägg Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :) Kan börja med att presentera mitt: Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet...
Svar
19
· Visningar
1 960
Senast: ElAmir
·
Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 636
Senast: Buck
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 744
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp