Transport - Budget 40 000kr

@Dressyrtjejen_97 om du ändå håller på att ta körkort hade jag tagit BE direkt efter.
Du har B-teorin färsk i minnet vilket underlättar, BE-kortet är både en merit vid framtida jobbsökande och underlättar livet med häst otroligt mycket då du (nästan)aldrig behöver tänka på vilken bil-släpkombination du kör med.
Ett tips!
(Som sagt behöver det inte kosta många kronor!)
 
Hjälper det verkligen på glasfiber? Min släp ser också ut på liknande sätt (fast den är blå) och vad jag har läst mig till så är det någon typ av oxidering (säkert fel ordval).

Har fått jättebra resultat på glasfiber, särskilt röda nyanser är ju svåra att hålla o-mjölkiga. Finns bra specialmedel också.
 
Over and out. Släpletandet är nu officellt över. Efter ungefär ½ års letande har jag nu hittat släpet som uppfyller alla mina krav, väl inom budget dessutom. :love:
Låt mig presentera:
Christ Comet Deluxe -06.
Har bara haft 1 tidigare ägare och verkar vara lite använt.
Boggie med 1 460 kg totalvikt vilket gör att det utan problem får köras med båda våra bilar.
Mjuk mellanvägg, integrerad krubba och sadelkammare är några av alla finesser på det, utöver att det verkar ha grym ventilation.
Enda möjliga minuset jag kan komma på är att det var metallic-vinrött. Någon gång i tiden. Det är det inte längre. Det är terrakotta-grå-aktigt i färgen nu. :angel:
Premiärturen går 12/5. Längtar redan efter H.Hs reaktion. :love:

31959905_1502054816584512_8295257658915553280_n.jpg

Grattis!

Vad har du för lastvikt? Är den nära vad hästen väger kan det vara ide kontrollväga släpet.
 
+20-25 kg mot H.Hs vikt. Vet inte om det räknas som nära eller inte?

Det är VÄLDIGT nära och du bör absolut kontrollväga släpet och se om vikten i regbeviset stämmer. Och du kan ju inte lasta något i släpet/sadelkammaren i princip :/

En del äldre släp är invägda utan inredning. (Vet inte om du skrivit vad det är för årsmodell?) Dvs har lägre lastvikt än på papper. Samma sak kan vara på nyare som fått saker eftermonterade. Och vid vågkontroll är det vad som står på vågen som spelar roll, inte pappren.
 
Det är VÄLDIGT nära och du bör absolut kontrollväga släpet och se om vikten i regbeviset stämmer. Och du kan ju inte lasta något i släpet/sadelkammaren i princip :/

En del äldre släp är invägda utan inredning. (Vet inte om du skrivit vad det är för årsmodell?) Dvs har lägre lastvikt än på papper. Samma sak kan vara på nyare som fått saker eftermonterade. Och vid vågkontroll är det vad som står på vågen som spelar roll, inte pappren.

Släpet är uttaget sommaren 2006, dock tillverkat i oktober 2005 (?), var demosläp innan det hamnade hos först/hittills enda brukaren.
Jag skulle ändå bara ha sadel, träns och en grep. Vattendunkens innehåll vill jag ändå inte ha utspritt över halva släpet, varför den förpassas till bakluckan på min bil. :p
Nu ska jag inte verka för optimistisk, men den enda "lösa" inredningen i släpet (såtillvida man inte monterat in sadelkammaren i efterhand dvs) är bommarna, mellanväggen är mjuk och väger nada. Så även om det skulle vara vägt utan "extra pryttlar" i, så skulle vikten bara diffa på typ max 10 kg ändå. Däremot om det motförmodan är vägt före att sadelkammaren är i monterad, DÅ har jag stora problem........
 
Släpet är uttaget sommaren 2006, dock tillverkat i oktober 2005 (?), var demosläp innan det hamnade hos först/hittills enda brukaren.
Jag skulle ändå bara ha sadel, träns och en grep. Vattendunkens innehåll vill jag ändå inte ha utspritt över halva släpet, varför den förpassas till bakluckan på min bil. :p
Nu ska jag inte verka för optimistisk, men den enda "lösa" inredningen i släpet (såtillvida man inte monterat in sadelkammaren i efterhand dvs) är bommarna, mellanväggen är mjuk och väger nada. Så även om det skulle vara vägt utan "extra pryttlar" i, så skulle vikten bara diffa på typ max 10 kg ändå. Däremot om det motförmodan är vägt före att sadelkammaren är i monterad, DÅ har jag stora problem........

Släpet är dessutom nedvägt (2 000 - 1 460 kg totalvikt) så man tycker ju att det borde stämma.
 
Släpet är uttaget sommaren 2006, dock tillverkat i oktober 2005 (?), var demosläp innan det hamnade hos först/hittills enda brukaren.
Jag skulle ändå bara ha sadel, träns och en grep. Vattendunkens innehåll vill jag ändå inte ha utspritt över halva släpet, varför den förpassas till bakluckan på min bil. :p
Nu ska jag inte verka för optimistisk, men den enda "lösa" inredningen i släpet (såtillvida man inte monterat in sadelkammaren i efterhand dvs) är bommarna, mellanväggen är mjuk och väger nada. Så även om det skulle vara vägt utan "extra pryttlar" i, så skulle vikten bara diffa på typ max 10 kg ändå. Däremot om det motförmodan är vägt före att sadelkammaren är i monterad, DÅ har jag stora problem........

Skjut inte budbäraren nu. Men tidningen Hästmagazinet granskade vikterna på transporter för 10-15 år sen. Många många vägde mycket mer än vad det stod på papper. Min 2003a vägde UTAN plyfamellanväggen (som var tung som ett as!) 40 kg för mkt.

Och inredning så sadelkammare är inredning. Gummimatta är inredning (som väger mycket). Sen så blir det smuts osv under med åren. Dvs det är inget problem ”öka i vikt” med 25-50 kg med åldern utan att vara fuskat vid registrering. (Jag hade aldrig vågat ha sån obefintlig marginal som 20 - 25 kg. Ens om jag var tvärsäker på vad hästen vägde på grammet)

Och transportskydd, strö, ett täcke, sadel med utrustning, träns etc. det blir lätt fler kilon än man tänker på.

Nedvägning är en pappersdetalj. Det väga inte i verkligheten när det vägs ner. Mitt var också Nedvägt. Jag bytte däck. Alt så bytte man kulhandske. Färdigt. Aldrig ens i närheten av en våg.
 
Skjut inte budbäraren nu. Men tidningen Hästmagazinet granskade vikterna på transporter för 10-15 år sen. Många många vägde mycket mer än vad det stod på papper. Min 2003a vägde UTAN plyfamellanväggen (som var tung som ett as!) 40 kg för mkt.

Och inredning så sadelkammare är inredning. Gummimatta är inredning (som väger mycket). Sen så blir det smuts osv under med åren. Dvs det är inget problem ”öka i vikt” med 25-50 kg med åldern utan att vara fuskat vid registrering. (Jag hade aldrig vågat ha sån obefintlig marginal som 20 - 25 kg. Ens om jag var tvärsäker på vad hästen vägde på grammet)

Och transportskydd, strö, ett täcke, sadel med utrustning, träns etc. det blir lätt fler kilon än man tänker på.

Nedvägning är en pappersdetalj. Det väga inte i verkligheten när det vägs ner. Mitt var också Nedvägt. Jag bytte däck. Alt så bytte man kulhandske. Färdigt. Aldrig ens i närheten av en våg.

Ojdå... :eek::nailbiting:
Alltså sadelkammaren är ju integrerad, och en del av släpet så att säga (googla Christ Comet Deluxe!). Gummimattan är helgjuten på själva golvet dock.
Transporttskydden väger max 2-3 kg, ett täcke likaså. Sadeln är väl det som ev. kan bli ett problem, tillsammans med vattendunken på 30l....

Jaha! Trodde man kontrollvägde det i samband med nedtypningen?? :confused:

Förövrigt: På vårat gamla/nuvarande släp hade vi en marginal på 85-90 kg. Det var väl ganska mycket, men jag hade faktiskt inte reflekterat över att 20-25 kg var så lite. Vi höll på att köpa ett släp där marginalen på pappret bara var 10 kg, men det tyckte vi kändes lite risky....
 
Jo men om du plussar ihop hästens utrustning med strö och hönät (om man har sånt) och betänker att en häst kan gå upp och ner lite i vikt så är 25 kg inte mkt. Dessutom är det svårt att säkert veta vad hästen väger. Även om man vägt den dan innan så kan olika vågar diffa. Det jag menade, att det är en väldigt liten marginal. Och då är det ju väldigt bra om man vet vad vagnen på riktigt får väga. Du kan ju ha tur med och den väger mindre än pappret. Men kontrollväger man vet man inte förrän man står på polisens våg.
 
Jo men om du plussar ihop hästens utrustning med strö och hönät (om man har sånt) och betänker att en häst kan gå upp och ner lite i vikt så är 25 kg inte mkt. Dessutom är det svårt att säkert veta vad hästen väger. Även om man vägt den dan innan så kan olika vågar diffa. Det jag menade, att det är en väldigt liten marginal. Och då är det ju väldigt bra om man vet vad vagnen på riktigt får väga. Du kan ju ha tur med och den väger mindre än pappret. Men kontrollväger man vet man inte förrän man står på polisens våg.

Du har absolut en poäng! :up:
Alltså, den vikt på H.H som jag refererar till, utgår från ett viktmåttband... Så det kanske inte är helt på grammet så att säga. Men pappa får väl åka och kontrollväga det.
 
Ojdå... :eek::nailbiting:
Alltså sadelkammaren är ju integrerad, och en del av släpet så att säga (googla Christ Comet Deluxe!). Gummimattan är helgjuten på själva golvet dock.
Transporttskydden väger max 2-3 kg, ett täcke likaså. Sadeln är väl det som ev. kan bli ett problem, tillsammans med vattendunken på 30l....

Jaha! Trodde man kontrollvägde det i samband med nedtypningen?? :confused:

Förövrigt: På vårat gamla/nuvarande släp hade vi en marginal på 85-90 kg. Det var väl ganska mycket, men jag hade faktiskt inte reflekterat över att 20-25 kg var så lite. Vi höll på att köpa ett släp där marginalen på pappret bara var 10 kg, men det tyckte vi kändes lite risky....
Jag skulle inte våga köra ett släp med mindre än 100-150kg tillgodo. :nailbiting:
 

Liknande trådar

Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 646
Senast: Buck
·
Gnägg Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :) Kan börja med att presentera mitt: Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet...
Svar
19
· Visningar
1 959
Senast: ElAmir
·
Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 626
Senast: Buck
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 744
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp