Transport till känsligt häst

Bukefalos 30 år!

Strawberry

Trådstartare
Min häst har typ alltid varit svårlastad och förra året bestämde jag mig för att ta tag i saken. Köpte en transport, en Cheval 1,5-hästarstransport, så jag lättare kunde träna och tog hjälp av en duktig tränare. Vi kom ganska långt men tyvärr hann vi inte helt klart innan jag var tvungen att flytta min häst. Själva flytten gick bra, hon traskade glatt på transporten men när vi tog upp lastträningen i hennes nya stall hade vi problem igen. Efter att lastträningen hade stått still ett tag så föreslog tränaren att vi skulle testa hennes transport istället, en Fautras tvåhästarstransport. Därefter har lastträningen gått mycket bättre och tränaren tycker att jag ska sälja min transport och köpa en Fautras transport istället. Problemet är bara att de Fautrastransporter jag hittar kostar runt 100k, och så mycket kan jag inte riktigt lägga på en transport.

Jag har inte så bra koll på olika transporter men har förstått att Cheval är lite av ett budgetmärke. Och uppenbarligen tycker inte min häst om min transport så en ny transport är nog nödvändigt. Men finns det andra transporter än Fautras som passar känsliga hästar? Finns det något mellanting mellan Cheval och Fautras 😅

Det hade såklart varit logiskt att fundera på om det är körningen som är problemet, men jag tror inte det går att köra mer försiktigt än vi gjorde när vi flyttade henne senaste gången.. Hon tycker det är jobbigt med ljud utifrån transporten men hon hade både ljudisolerande huva och bomull i öronen när hon åkte senaste gången så där går det nog inte heller att göra så mycket mer.

Min häst har typ alltid varit svårlastad och förra året bestämde jag mig för att ta tag i saken. Köpte en transport, en Cheval 1,5-hästarstransport, så jag lättare kunde träna och tog hjälp av en duktig tränare. Vi kom ganska långt men tyvärr hann vi inte helt klart innan jag var tvungen att flytta min häst. Själva flytten gick bra, hon traskade glatt på transporten men när vi tog upp lastträningen i hennes nya stall hade vi problem igen. Efter att lastträningen hade stått still ett tag så föreslog tränaren att vi skulle testa hennes transport istället, en Fautras tvåhästarstransport. Därefter har lastträningen gått mycket bättre och tränaren tycker att jag ska sälja min transport och köpa en Fautras transport istället. Problemet är bara att de Fautrastransporter jag hittar kostar runt 100k, och så mycket kan jag inte riktigt lägga på en transport.

Jag har inte så bra koll på olika transporter men har förstått att Cheval är lite av ett budgetmärke. Och uppenbarligen tycker inte min häst om min transport så en ny transport är nog nödvändigt. Men finns det andra transporter än Fautras som passar känsliga hästar? Finns det något mellanting mellan Cheval och Fautras 😅

Det hade såklart varit logiskt att fundera på om det är körningen som är problemet, men jag tror inte det går att köra mer försiktigt än vi gjorde när vi flyttade henne senaste gången.. Hon tycker det är jobbigt med ljud utifrån transporten men hon hade både ljudisolerande huva och bomull i öronen när hon åkte senaste gången så där går det nog inte heller att göra så mycket mer.
Det är så väldigt individuellt vad känsliga hästar reagerar på så tyvärr är det att prova sig fram. Min häst är klaustrofobisk, vilket innebär att hon upplever det som jobbigt att vara instängd inne i transporten. Vi har lagt otroligt mycket träning på att lasta så jag kan lasta henne själv men jag tror aldrig att hon riktigt kommer bli avspänd under resan. För henne är det viktigt med rymd och god ventilation så jag tror inte att en enhästars hade passat henne. Hon har också en ovana att ibland hoppa över frambommen så för mig är snabbutlösning väldigt viktig, vilket jag har på min nuvarande, en Thule.

Vad jag vill säga är att hästen bryr sig inte om det är ett budget märke eller inte utan de går på sina känslor. Ett tips är att kanske själv åka bak i transporten så får man uppleva om det tex skramlar mycket.

Har hästen åkt i det andra släpet eller bara lastats?
Vill hästen åka smalt eller brett?

Det är så väldigt individuellt vad känsliga hästar reagerar på så tyvärr är det att prova sig fram. Min häst är klaustrofobisk, vilket innebär att hon upplever det som jobbigt att vara instängd inne i transporten. Vi har lagt otroligt mycket träning på att lasta så jag kan lasta henne själv men jag tror aldrig att hon riktigt kommer bli avspänd under resan. För henne är det viktigt med rymd och god ventilation så jag tror inte att en enhästars hade passat henne. Hon har också en ovana att ibland hoppa över frambommen så för mig är snabbutlösning väldigt viktig, vilket jag har på min nuvarande, en Thule.

Vad jag vill säga är att hästen bryr sig inte om det är ett budget märke eller inte utan de går på sina känslor. Ett tips är att kanske själv åka bak i transporten så får man uppleva om det tex skramlar mycket.
Förstår att det är väldigt individuellt och svårt att säga vad som funkar för min häst. Men vill ha lite input om vart jag kan börja testa. Tror inte min häst heller kommer bli helt avspänd under resan, men hoppas det går att i alla fall göra det lite mindre obehagligt för henne. Jag tror rymden är det största problemet för min häst och där är Fautras betydligt rymligare än min transport.

Min häst ville ha möjlighet att röra huvudet åt alla håll, så släp utan mittstolpe var det allra viktigaste, viktigare än att släpet var tyst och gick bekvämt (ett gammalt skrangligt Värmlandsvagnen fungerade bra, ett nytt fint isolerad Ume gick inte...). Det blev också en otrolig skillnad när jag började ha halsrem istället för grimma, så ingenting höll fast huvudet. Och jag hade alltid ljudisolerad huva på.

Min har varit svårlastad tidigare, är känslig och vill ha gott om plats.
Köpte en 1,5 cheval strax efter att jag köpte henne och hon har gått från svår till lättlastad. Från att stressa upp sig lastar hon sig själv och det är betydligt svårare att få ut henne igen 😆
Hon kan inte åka i släp med mellanvägg.

Ifor är bra, vet många hästar som gärna åker ifor men som krånglar med sina egna transporter.
Jag har en ifor 1,5 hästars och den är toppen. Tycker också fronturlastning är väldigt bra när man lasttränar (går rakt igenom)

Jag har en Fautras tvåhästars just för att min ena är klurig med transporter, hon vägrar tex Cheval. Mitt tips annars är kanske att hålla ögonen öppna på begagnatmarknaden efter ett äldre Fautras och ha lite is i magen? Jag spanade ett tag innan jag slog till på mitt och om du kan tänka dig ett äldre och utan AidSystemet så bör ju kostnaden bli betydligt lägre än 100k, har sett några för ca 40 (sen vet jag ju inte om det är inom din budget ändå såklart) ☺️

Vissa hästar tycker inte om att åka så brett som det blir i 1.5 hästars. Andra älskar det. Men det kan vara så att hon vill ha mer stöd under färd.

Prova lasta i olika släp och - viktigt - kör i flera olika släp, helst med kamera, och försöka räkna ut vad hon trivs med och inte.

Att åka med tussar i öronen/huva respektive utan brukar även ge svar om de reagerar på ljuden.

Hon har inte åkt i det andra släpet ännu. Hon vill inte gå in om det är smalt men däremot är det inga problem att sen stänga mellanväggen så den blir smal när hon väl har gått in.
Har du testat att dra mellanväggen åt sidan? Mina har inte gillat att så trångt så jag köpte 1/3 + 2/3 långa bommar men även en hel så jag kunde antingen dra väggen åt sidan eller ta ut den helt.

Jag har en Fautras tvåhästars just för att min ena är klurig med transporter, hon vägrar tex Cheval. Mitt tips annars är kanske att hålla ögonen öppna på begagnatmarknaden efter ett äldre Fautras och ha lite is i magen? Jag spanade ett tag innan jag slog till på mitt och om du kan tänka dig ett äldre och utan AidSystemet så bör ju kostnaden bli betydligt lägre än 100k, har sett några för ca 40 (sen vet jag ju inte om det är inom din budget ändå såklart) ☺️
Hittar jag någon äldre transport runt 40-50 tusen så hade det varit perfekt! Verkar som att dom dyker upp ibland :)

Jag vet rätt många hästar som inte tolererar 1,5 hästars. Tror att så gott som vilket släp som helst som är något större 2 hästars kan funka om du har lite tur.

Vissa hästar tycker inte om att åka så brett som det blir i 1.5 hästars. Andra älskar det. Men det kan vara så att hon vill ha mer stöd under färd.

Prova lasta i olika släp och - viktigt - kör i flera olika släp, helst med kamera, och försöka räkna ut vad hon trivs med och inte.

Att åka med tussar i öronen/huva respektive utan brukar även ge svar om de reagerar på ljuden.
Jag trodde när jag köpte min transport att hon skulle trivas med åka brett men det verkar inte som det. Hon verkar inte ha några problem med mellanväggen i Fautras transporten utan står gärna och lutar mot den. Däremot verkar hon tycka det är jobbigt när det blir trångt i fram. Min transport har sadelkammaren som gör det ganska trångt i fram. I Fautras är det gott om utrymme mellan frambommen och väggen.

Tack för tipsen om att testa olika transporter med kamera!

Jag trodde när jag köpte min transport att hon skulle trivas med åka brett men det verkar inte som det. Hon verkar inte ha några problem med mellanväggen i Fautras transporten utan står gärna och lutar mot den. Däremot verkar hon tycka det är jobbigt när det blir trångt i fram. Min transport har sadelkammaren som gör det ganska trångt i fram. I Fautras är det gott om utrymme mellan frambommen och väggen.

Tack för tipsen om att testa olika transporter med kamera!
Just de som vill luta mot mellanväggen brukar inte gilla helt brett. Sen kan det ju mycket väl vara utrymmet fram med, det är ju supertrångt med sadelkammare/foderbordet tyvärr. (Jag har en cheval 1.5 hästars själv och det är det jag inte riktigt gillar med den)

Jag har ett Mustangsläp och det är väl inte heller så billigt från början men går att få tag på begagnade ibland. Väldigt ljust och rymligt, framförallt framför hästen trots sadelkammare. Jag har rivit ut mellanväggen och har två långbommar så blir nästan som en box så jag kan sadla och göra iordning inne i transporten. Min är 20 år gammal men den rullar igenom besiktningen utan problem varje gång, har servat några enstaka gånger och bytt bromsar en gång. Det är dock ingen frontutlastning men alla mina hästar har stått som ljus i det och har alltid varit lättlastade så har inte saknat det faktiskt.

Viktigt att köra extremt långsamt i kurvorna, framförallt rondeller eftersom man byter färdriktning flera gånger sas. Så i skarpa kurvor såsom rondeller etc åker jag max 15 km i timmen, dom bakom får helt enkelt vänta. Min släpa på bilden.
20251019_164220.webp

Viktigt att köra extremt långsamt i kurvorna, framförallt rondeller eftersom man byter färdriktning flera gånger sas. Så i skarpa kurvor såsom rondeller etc åker jag max 15 km i timmen, dom bakom får helt enkelt vänta.
Det här tycker jag är viktigt och bra(!), att faktiskt sätta en siffra på vad "extremt långsamt" är. Och jag håller med, i en rondell eller när man ska göra en 90°-sväng så är max 15 km/h lämpligt, med en åkvan häst. Är det en häst som jag vet är känslig, så kör jag i max 10 km/h, gärna ännu saktare.

Min häst hade bara åkt b-kortslastbil innan jag köpte honom. Han tyckte att det var obehagligt att åka transport, han ville inte gå in och var svettig när jag lastade ur honom efter att ha åkt 2 mil. Nu har han åkt mer, lastar sig själv och är lugn och nöjd när vi kommer fram, även efter långa resor. Så det kan bli bättre. :)

Jag har en Cheval Liberté, tvåhästars med korta bommar.

Mvh,
Lady_S

Ifor Williams är väldigt stabila och sköna att åka i. Ja, jag har provat. 😁

När jag gick gymnasiet med hästinriktning körde de oss elever en bit på en grusväg i ett hästsläp för att vi skulle få förståelse för hur försiktigt man bör köra när man transporterar häst. Kommer inte ihåg vad det var för kärra men jisses vas varje liten ojämnhet i vägen, varje sväng, varje inbromsning kändes mycket!

Så när jag köpte eget släp var jag så nyfiken att jag bad pappa köra hemma på grusvägen när jag stod bak i. Det kändes knappt att släpet förflyttades! Som att åka i en riktning smooooth hiss, vips är man bara framme nästan utan man har känt av förflyttningen. 😄

Dock visslar min Ifor i ventilen fram. Det är inget min häst stör sig på men det finns det säkert hästar som gör. Jag vet inte om det är ett vanligt problem, men en kollega med ett likadant släp har också ett visslande ljud på sin.

Förstår att det är väldigt individuellt och svårt att säga vad som funkar för min häst. Men vill ha lite input om vart jag kan börja testa. Tror inte min häst heller kommer bli helt avspänd under resan, men hoppas det går att i alla fall göra det lite mindre obehagligt för henne. Jag tror rymden är det största problemet för min häst och där är Fautras betydligt rymligare än min transport.
I förra stallet hade vi en svårlastad häst, dom lånade mitt släp vid något tillfälle och hästen gick då rakt in till allas förvåning. Det är ett högst ordinärt 2-hästars 20+ år gammalt släp men han var bekväm och trygg med det. Släpet de brukat låna som han inte gillade var modernt, vitt inuti och luktade möjligtvis fortfarande nytt. Kan du låna några olika släp och provlasta för att se om du kan se något mönster?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka