Transporter europeiska vs amerikanska

Sv: Transporter europeiska vs amerikanska

Thiel byggs efter beställning så där behöver du inte betala för mer än du vill ha, dvs enbart skalet och golvet och underrede...

Jag antar att det är samma för alla importsläp så det är bara att höra med återförsäljarna. Beror på om de importerar direkt från fabrik eller om det är ytterligare mellanhänder (= ändå dyrare). Min ÅF av Thiel importerade direkt från fabrik och jag fick bestämma helt hur mitt släp skulle se ut så han kunde säga till fabriken innan de började bygga!

Även de svenska släptillverkarna lär kunna göra samma. Eftersom som du säger, dom har ju en mall dom bygger efter men det är ju själva konstruktionen och inte extrautrustningen så som mellanväggar och bommar.

Bomfästen och sådant sätts ju också på när skalet är klart så det borde du kunna beställa bort

Men kan du inte importera ett släp från USA då? Så får du ett sånt som du vill ha?
Ett släp får ju plats i en vanlig container och då är frakten hem inte speciellt dyr..

Eller är det knepigt att registrera in släp därifrån?

Om inte annat så är det ju ganska billigt att handla i USA just nu så det borde kunna löna sig att frakta hem ett som man vill ha?

Transporterna i USA har elektriska bromsar som inte är godkända i Sverige. Så om man importerar en transport måste bromsarna byggas om... :crazy:
Orsaken enligt myndigheterna att elektriska bromsar inte är godkända i Sverige är att dom inte klarar av den svenska vintern! :eek:
Vi älskar våran transport med elektriska bromsar och kontroll boxen inne i bilen där man kan justera broms styrkan när vi åker igenom passen på klippiga bergen på vintervägar... :angel:
Har aldrig känt mig så trygg när jag kört häst som jag gör nu men tjänstemännen vet ju bättre än mig som lever i verkligheten med ett klimat som motsvarar norra Sverige. ;)

Mvh Jolene

Nonnenmacher är ett släp som jag tror att man kan få byggt som man vill. På bilder ser det också ut som om att det inte smalnar av vid hästarnas utrymme, utan först bortanför deras räckvidd så att säga. Kanske något att titta på? :)

Gillar den! Men dom är så tunga :(

Hur tung får transporten vara då? Vill du lasta en eller två hästar? Har du BE? Vad har du för bil? Jag har en Fautras oblic för två hästar, en V70 och BE. Jag kan lasta en häst och köra lagligt med min bil men två hästar går inte, till det är bilen för liten. Men transporter går att väga ner om man vill eller så tar man BE det är inte så krångligt.

Var och köpte en pall lucern hack och när jag skulle hämta den stod det en person och lastade spånbalar för hand, konkade och slet, i sin transport med ramp. Hon gjorde ganska stora ögon när lantmännens truck knuffade in en hel pall i mitt släp på ca tre sekunder. Körde även ved i den (ja det kanske man inte ska göra) men samma där, traktorn som hade en smal skopa tippade veden direkt in i släpet, hur smidigt som helst

Hur tung får transporten vara då? Vill du lasta en eller två hästar? Har du BE? Vad har du för bil? Jag har en Fautras oblic för två hästar, en V70 och BE. Jag kan lasta en häst och köra lagligt med min bil men två hästar går inte, till det är bilen för liten. Men transporter går att väga ner om man vill eller så tar man BE det är inte så krångligt.

Var och köpte en pall lucern hack och när jag skulle hämta den stod det en person och lastade spånbalar för hand, konkade och slet, i sin transport med ramp. Hon gjorde ganska stora ögon när lantmännens truck knuffade in en hel pall i mitt släp på ca tre sekunder. Körde även ved i den (ja det kanske man inte ska göra) men samma där, traktorn som hade en smal skopa tippade veden direkt in i släpet, hur smidigt som helst

Det är helt underbart att slippa lucka, nån gång skall jag ha råd med det (och en bil som får dra mer än 1500 kg).

Dom har jag sneglat på! Ganska dyra har jag för mig? Vet du om det finns någon åf i Sverige? Har bara sett någon enstaka på beg marknaden, folk kanske inte släpper dom ifrån sig? :D
Ja, det finns en åf i sverige (vet inte om det är ok att skriva ut den, men googla så hittar du). Tror att de är ganska ovanliga hos svenska hästägare pga sitt lite "speciella" utseende. ;) Ingen "modevagn" precis. :D De ligger väl i samma prisklass som en större ny Boj har jag för mig. Annars finns Richardson (som görs av Rice har jag för mig) som är samma typ av vagn med samma innehåll, men lite annan "ytfinisch".

//Alice

De har väl övergått till att endast sälja IW? Mig veterligen finns det ingen åf för Richardson/Rice i sverige just nu.

TS, jag har en richardson och den är helt underbar! Väldigt rymlig (även framtill) och ligger stadigt efter bilen. Min är visserligen en 3-hästars (Y-formad mellanvägg), men även 2-hästarssläpen har gott om plats.
Jag hade en Böckmann classic tidigare. Utrymmet mellan frambom och sadelkammare var ca 30 cm och man fick ju knappt plats att vända sig om därinne när man hade häst i släpet.

Nonnenmacher är ett släp som jag tror att man kan få byggt som man vill. På bilder ser det också ut som om att det inte smalnar av vid hästarnas utrymme, utan först bortanför deras räckvidd så att säga. Kanske något att titta på? :)

Intressant efter en snabbkoll! Dom hade en 2-hästars diagonal också... Ska kontakta dom och fråga lite! Tack för tipset! :bow:

Nej jag har inte BE än, (sambon har) men jag vill kunna köra en häst själv. Volvo 855, kommer inte ihåg exakt vad den får dra i nuläget.

Kombiläm eller dörrar är ett måste för mig!

Richardson ser också väldigt trevlig ut! Köpte du din i Sverige eller?

*delvis knapplån*

Håller med i många av dina synpunkter på europeiska transporter. Trodde jag var nästintill ensam här om att vilja ha en rymlig transport med step-in, där hästarna står diagonalt, utan frambom att hoppa över och utan onödigt lull-lull.
Har nu kollat lite snabbt på amerikanska transporter och blev helt kär!! VARFÖR kan dom inte bygga såna här? :confused:
Ska man specialbeställa en ny transport blir man ju skinnad på kuppen :( och begagnade finns ju inte... *suck*

Nix, jag köpte den i england. Det finns dock en -05:a 2 hästars ute på annons (i sverige alltså!) nu såg jag...modellen där hästarna åker baklänges. Kanske kan vara nåt?

Men om du väldigt gärna vill ha ett amerikanskt släp så tycker jag fortfarande att du ska importera ett.

Dollarn är ju relativt låg just nu och båtfrakt hem hit till Sverige kostar ungefär 20 000SEK + - beroende vilket bolag man skickar med och då får du ju ett precis sånt som du vill ha?

Annars kom jag att tänka på att ett "ko-släp" kanske vore något för dig?
I det förra stallet jag stod i så hade de även en drös med kor och de hade ett "ko-släp" som passade till bilen och det var bara en fyrkantig låda med gummimatta och inga bommar eller så...

Ifor williams! :love:

Stabilt, ordentligt o nästan fyrkantigt! En HB511 är helt grym i utrymmessynpunkt! En så ska jag ha när jag blir rik! :love::banana:

o mängder av möjligheter när det gäller i och urlastning om man väljer kombiläm. Får börja spara...:D

Jag har en Boj classic utan sadelkammare... Den är det gott om plats i framtill... Dessutom så går det att få kombiläm, dörrar bak, om man nu vill ha de m.m.

IMG_1016.JPG

Boj har ju en modell som heter classic, den smalnar, vad jag kan se, inte av framtill. Dessutom finns den att få utan sadelkammare. Om jag var du hade jag kontaktat boj och hört om det finns någon möjlighet att få släpet byggt så att man lastar hästarna på diagonalen istället för rakt fram som vanligt.

http://www.boj.nu/catalog/images/cla220eh.JPG

Classic är ingen "ny" modell den har funnits i många herrans år, innan hette den Stabilo när de byggdes första gången =)

Men.... Det måste ju gå att köpa ett tomt släp? Alltså beställa ett utan extra allt haha. Tyvärr har jag inget annat förslag men i mitt huvud borde det funka. Alt prata med någon som kan bygga fordon etc, såna lösningar kan ofta bli billigare än nya släp m extra allt.

Liknande trådar

Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 849
Senast: misen
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 227
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10