Bukefalos 28 år!

Transportera häst 160 mil??

P

ponnypulka

Det här ämnet har säkert dykt upp på flertalet trådar, men jag skulle verkligen behöva lite kloka råd från andra hästmänniskor, så jag skriver i alla fall. :)

Egentligen bor jag i Övertorneå i Norrbotten, men just nu är jag i Billinge i Skåne på praktik i ett stall. Kvar hemma har jag lämnat min foderhäst, men som jag gärna skulle vilja ha ner hit, problemet är ju bara att det är 160 mil hon i så fall måste åka, vilket jag inte tror att hon skulle orka. :confused:

Hon är en islandshäst, 20 år, dricker dåligt och äter inte så mycket pga. slitna tänder. Annars pigg och glad, har inte varit sjuk under de två år som jag har haft henne (tidigare vet jag inte).

Jag har en kompis som flyttade ner sitt halvblod från Övertorneå till Skåne för några år sedan och hon berättade att han inte mådde så speciellt bra efter resan. :(

Hon tycker inte att jag ska ta ner min foderhäst, eftersom hon inte skulle orka att åka så långt, medan en annan kompis tror att hon visst skulle orka resan.

Vad tror ni?
Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Transportera häst 160 mil??

Det bästa sättet att frakta en häst så långt är nog på lastbil, de har dessutom ofta vilostall på vägen där de tar pauser. Det är många hästar som reser så, och transportörerna brukar vara seriösa och veta vad de gör.

Men självklart kommer hästen att påverkas av resan, och det är nog bara du som känner din häst som vet hur den tar sådana miljöombyten, ändrade foderrutiner under ett par dygn osv.

Jag hade nog undvikit i det längsta att skicka en såpass gammal häst så långt, om den redan "till vardags" har svårt att äta och dricka tillräckligt.

Vad händer om du inte tar ner hästen? Hur länge kommer du att vara borta på praktiken?
 
Sv: Transportera häst 160 mil??

Att transportera en så pass gammal häst så långt skulle jag dra mig å det längsta att göra. Speciellt med tanke på att hästen redan äter och dricker dåligt. Hästar dricker överlag sämre på resa också så jag tror inte att jag skulle göra det. Det är helt beroende på hur hästen reser. Hade det varit min gamla häst hade jag nog kunnat tänka mig att skicka honom så pass långt eftersom jag vet att han reser bra och äter hyfsat under resor samt att han nog skulle dricka under pauserna.

Och jag frågar som pinky: Vad händer om du inte tar ner hästen?

Sen ska du ju ha i åtanke att hästen även måste göra samma resa hem igen, vad händer då om du inser att hästen är i dåligt skick när den anländer till Skåne?
 
Senast ändrad:
Sv: Transportera häst 160 mil??

Just nu står hon hos min kompis, som tillsammans med två yngre medryttare tar hand om henne fram tills det att jag kommer hem igen, vilket senast blir i slutet av maj.

Jag vet inte varför hon dricker så lite som hon gör, det har hon alltid gjort under tiden jag haft henne. Har provat med melassvatten, äppelbitar i vattnet och allt möjligt, men ändå dricker hon inte så mycket. :( Hur hon skulle dricka under en transport vet jag inte. Kraftfoder äter hon med god aptit, men det är hö som hon äter mindre bra då hon har så slitna tänder, så det går ganska sakta för henne att tugga. Hösilage fungerar mycket bättre.

Vanliga transportturer tar hon bra och när vi hämtade henne från ägarna var det en resa på ca 40 mil i vanlig transport med två stopp efter vägen.

Ja, det är ju i så fall med en sådan stor hästlastbil jag ska skicka henne, men jag är ju som sagt väldigt osäker på om jag ska göra det, då hon lika gärna kan stanna hemma, det är bara jag som saknar henne lite för mycket. :crazy:
 
Sv: Transportera häst 160 mil??

Tänk på att hon ska hem igen om 3 månader.

Det blir alltså två 160 mils resor på 3 månader för henne, bara för att du saknar henne. Är det rätt mot hästen?
 
Sv: Transportera häst 160 mil??

Jag skulle lämnat henne hemma. Eftersom du ändå kommer hem i maj även att du saknar henne inormt så är det stor risk att transportera henne så långt.
 
Sv: Transportera häst 160 mil??

Urk läser mitt inlägg och ser att det ser lite grinigt ut. Det är inte meningen utan jag ville bara att du ska tänka på hästen, om hon har det bra nu och du redan är orolig för hur hon ska klara resan ner så måste du ha i åtanke att hon ska med hem igen om bara 3 månader.
 
Sv: Transportera häst 160 mil??

Okej, ja, det är nog det bästa att låta henne stanna hemma. Det jag tänkt hela tiden och orsaken till att jag lämnade henne kvar, eftersom jag inte tror att hon skulle orka resan.

Tack för era svar :laugh:
 
Sv: Transportera häst 160 mil??

Det här ämnet har säkert dykt upp på flertalet trådar, men jag skulle verkligen behöva lite kloka råd från andra hästmänniskor, så jag skriver i alla fall. :)

Egentligen bor jag i Övertorneå i Norrbotten, men just nu är jag i Billinge i Skåne på praktik i ett stall. Kvar hemma har jag lämnat min foderhäst, men som jag gärna skulle vilja ha ner hit, problemet är ju bara att det är 160 mil hon i så fall måste åka, vilket jag inte tror att hon skulle orka. :confused:

Hon är en islandshäst, 20 år, dricker dåligt och äter inte så mycket pga. slitna tänder. Annars pigg och glad, har inte varit sjuk under de två år som jag har haft henne (tidigare vet jag inte).

Jag har en kompis som flyttade ner sitt halvblod från Övertorneå till Skåne för några år sedan och hon berättade att han inte mådde så speciellt bra efter resan. :(

Hon tycker inte att jag ska ta ner min foderhäst, eftersom hon inte skulle orka att åka så långt, medan en annan kompis tror att hon visst skulle orka resan.

Vad tror ni?
Tacksam för svar! :bow:
När jag har transporterat hästar långt 30-33 timmar så har jag förberett dom väl. Det har varit allt från 2 månaders föl till vuxna hästar. Jag brukar ge dom MASSOR med betfor vatten med salt i. Det går inte att bara lasta och tro att det ska gå bra. Det går åt massa energi när dom reser så långt. Förberedelser är viktigt. När dom senare har kommit fram så anar man inte att dom har rest så långt. Dom har alltid kommit fram i bra skick och väldigt pigga.
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 927
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag ska inom en vecka åka och hämta hem 2 nya familjemedlemmar.. Det är två halvblod som ska flytta hem till mig. Nu till min fråga...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 083
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 480
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har ett äldre halvblod, 22 år. Under de fem åren jag haft honom ådragit sig kronisk lymfangit vä bak efter rasp för tre år sedan och...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 226
Senast: Kalle_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Var vill vi bo?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp