transportskydd vs. lindor och boots?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 4 904
L

Lord Owen

Har funderat på att köpa transportskydd snart, de gamla har rasat ihop. :angel: Nu undrar jag om det funkar lika bra med att linda benen och sedan ha gummiboots nere över hoven? Alltså sådana där vanliga gummiboots. Kan det vara något som funkar tills jag köper transportskydd eller är det totalt värdelöst som skydd? :confused:

Sv: transportskydd vs. lindor och boots?

Tja, det blir ju inte alls samma stabilitet, men jag tror mycketväl det fungerar tils du köpt nya. Vet folk som endast lindar vid transport, och det har gått bra :)

Visst funkar det med "bara" lindor och boots

jo mn jag tänkte om hästen var en akrobat så kanske de kunde pilla in hoven mellan lindan och bootsen, i karleden, men det borde ju funka om man lindar nedanför kotan. tycker inte det är någon skillnad i stabilitet mellan linda och t.skydd egentligen? t.skydd borde ju vara mindre stabila? :confused:

Tja. Jag vet inte egntligen. Tycker best att eftersom transportskydden är hårdare, och går hela vägen ner över hoven, så borde de vara stabilare än lindor som inte ger nåt direkt stöd, eftersom de inte sitter ihop med bootsen. Men jag vet inte, som sagt :d

Jag brukar hellre linda än att ha transportskydd... Om du har ett par rejäla paddar är det inga problem att linda ner över kotan, och om man låter padden sticka ut lite nedanför skyddar den även ballarna...

Att transportskydd skulle ge mer stabilitet tror jag inte mycket på... Det är snarare svårt att hitta skydd med bra passform, hästarna brukar ibland tycka att de skaver och kliar, och försöker trampa av sig dem enligt mina erfarenheter...

Men tänk på att ha med ett par transportskydd ändå till tävlingsplatsen ifall hästen har en tendens att bli lite stirrig... Det är lätt att linda hemma i stallgången, men på en becksvart, lerig parkeringsåker är det inte lika mysigt om hästen är uppspelt!

Tigertofflan skrev:
Tja, det blir ju inte alls samma stabilitet, men jag tror mycketväl det fungerar tils du köpt nya. Vet folk som endast lindar vid transport, och det har gått bra :)
lindor ger mer stöd än transportskydd juh

Whatahotgirl skrev:
lindor ger mer stöd än transportskydd juh

det borde ju vara så tycker jag. transportskydden borde ju halka omkring mera... ;)

Jag har testa demesta
*Transportskydd
*Lindo/boots
*Strykappor/boots

Jag tycker de beror lite på hästen faktiskt.

Smidigast är transportskydd, men ex. som till min shettis så kan jag glömma att hitta några som passar.
Lindor...bra, dock något bökigt, speciellt om man har häst som är lite på G när man är iväg.
Skydd/boots..de jag kör med på min shettis, funkar kanon..lätta att ta av och ställa på, trot en något skuttig ponny.

brukar ni linda svansen på hästen när den åker?

(ursäkta hoppet i fråga men kom på det helt plötsligt nu :) )

använder du ett svansskydd eller en benlinda til svansen? :p jag har funderat på det där om det inte är lika bra att linda svansen med en benlinda istället för snydd, givetvis ska man då inte linda för hårt men ni fattar vad jag menar :)

Jag tycker att lindor ger betydligt bättre stöd än transportskydd, och är inte alls lika otympliga för hästen att bära.

Kan man linda en bit nedanför kotan och ha boots på detta så ger det ett hyfsat bra skydd mot trampskador också.

Transportskydd är dock lite mer heltäckande, sträcker sig högre upp över benet, och ger ett säkert skydd nedtill, men jag har fått kraftig allergi av transportskydd då de senaste paren jag provat har glidit, snurrat och haft allmänt kass passform.
Däremot har jag svårt att tro att transportskydd ger bättre stöd än lindor med padd.

jag lindar alltid!

Ja, precis. Och om man har en häst som står relativt still när han åker men irriterar sig på transportskydd och krånglar med dem så att de far ner från hasen så måste ju lindor vara bättre. Dessutom kan man ju köpa stoooora paddar ifall man vill ha över hasen i alla fall....

Jag har tänkt köpa ett par ordentliga, stora paddar och klippa till dem så att jag kan ha som transportpaddar. Borde ju funka. Och nya boots...men ska man ha boots på både fram o bak? Borde ju kanske bara vara nödvändigt fram då det är där trampskador kan uppstå?

Transportskydd är ju iof ett plus att det är så behändigt, man kan ju vara lat ibland. :angel: Men som sagt så gillar min häst inte det. Han föredrar lindor.

Hur är det förresten med om lindorna korsar varandra, jag menar att det blir som en skarv, att när man lindar om benet så är de för breda (inte för långa) så att det blir en skarv, man lindar lite över lindan... ehm jag är inte super på att utrycka mig men någon fattar säkert. :crazy: Hur som helst, är det farligt att skarva så eller? Kan det bli för mkt tryck just vid skarven? Och då syftar jag inte bara på t. lindning utan på alla sorters lindning..

(ursäktar det lång inlägget :D )

Jag föredrar verkligen skydd. Lättsammare och känns säkrare.
Men i väntan på skydd så är ju linda och boots bättre än inget alls...

CosmicQueen skrev:
Jag föredrar verkligen skydd. Lättsammare och känns säkrare.
Men i väntan på skydd så är ju linda och boots bättre än inget alls...

Ärligt talat så har jag dåliga erfarenheter av t-skydd för de har bara halkat omkring på min häst, han får ner dem så att de lossnar vid hasen. Så känns inte så säkert om jag tänker på det... :crazy:
För mig tror jag att det blir så att jag kör med det som hästen gillar bäst men har ett par transportskydd till hands.. :p

alazzi skrev:
Vilken typ av lindor föredrar ni som transportlindor?

Akryllindor (vanliga traditionella stallbandage av icke-fleece typ) föredrar jag, för att de inte är elastiska och det därför är mindre risk att stasa benen, och för att de inte suger åt sig spån, som fleecelindorna är extremt bra på att göra :smirk:

Lord Owen skrev:
Hur är det förresten med om lindorna korsar varandra, jag menar att det blir som en skarv, att när man lindar om benet så är de för breda (inte för långa) så att det blir en skarv, man lindar lite över lindan...

Det är nästintill omöjligt att linda UTAN att överlappa det underliggande lagret, så jag förstår nog inte riktigt vad du menar.
Brukar lägga lindan så att den överlappar ca 50% av det underliggande lagret, då ligger det lagom stadigt. Är det extremt långa lindor så kan de överlappa ännu mer än så.

Ärligt talat så har jag dåliga erfarenheter av t-skydd för de har bara halkat omkring på min häst, han får ner dem så att de lossnar vid hasen. Så känns inte så säkert om jag tänker på det...
Råkade ut för så mycket trassel med transportskydden inför en lång och tuff resa att jag gett upp tanken att någonsin hitta ett par transportskydd som jag är nöjd med.
Ett par var för breda så man blev tvungen att linda med en linda över för att få dem att sitta stadigt, då kardborren inte fick fäste.
Ett annat par halkade ner oavsett hur man satte på dem.
Och det tredje paret totalvägrade att kollaborera. Trots att jag surrat ett lager Silvertejp utanpå så halkade de konstant ner, in under hovarna :crazy: . När de väl satt så pass tight som de kunde sitta utan att halka ner FÖR mycket, så stasade de benen istället.

Jag hade givetvis bara med mig otympliga fleeecelindor som inte kunde lindas så att de inte heller kanade ner, och elastiska lindor är inget val när hästen ska stå i lådan från morgon till kväll.

Pållan fick då lov att åka utan några skydd alls, och kom fram utan en enda skråma. Riktigt nöjd faktiskt!

Senaste resan fick hon dock akryllindor med paddar runt om för att hon behövde stöd pga en skada, och de satt lika fint vid urlastning som när man precis lindat på dem. :bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 465
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 331
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 113
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 207
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka