Sv: transportskydd vs. lindor och boots?
Lord Owen skrev:
Hur är det förresten med om lindorna korsar varandra, jag menar att det blir som en skarv, att när man lindar om benet så är de för breda (inte för långa) så att det blir en skarv, man lindar lite över lindan...
Det är nästintill omöjligt att linda UTAN att överlappa det underliggande lagret, så jag förstår nog inte riktigt vad du menar.
Brukar lägga lindan så att den överlappar ca 50% av det underliggande lagret, då ligger det lagom stadigt. Är det extremt långa lindor så kan de överlappa ännu mer än så.
Ärligt talat så har jag dåliga erfarenheter av t-skydd för de har bara halkat omkring på min häst, han får ner dem så att de lossnar vid hasen. Så känns inte så säkert om jag tänker på det...
Råkade ut för så mycket trassel med transportskydden inför en lång och tuff resa att jag gett upp tanken att någonsin hitta ett par transportskydd som jag är nöjd med.
Ett par var för breda så man blev tvungen att linda med en linda över för att få dem att sitta stadigt, då kardborren inte fick fäste.
Ett annat par halkade ner oavsett hur man satte på dem.
Och det tredje paret totalvägrade att kollaborera. Trots att jag surrat ett lager Silvertejp utanpå så halkade de konstant ner, in under hovarna

. När de väl satt så pass tight som de kunde sitta utan att halka ner FÖR mycket, så stasade de benen istället.
Jag hade givetvis bara med mig otympliga fleeecelindor som inte kunde lindas så att de inte heller kanade ner, och elastiska lindor är inget val när hästen ska stå i lådan från morgon till kväll.
Pållan fick då lov att åka utan några skydd alls, och kom fram utan en enda skråma. Riktigt nöjd faktiskt!
Senaste resan fick hon dock akryllindor med paddar runt om för att hon behövde stöd pga en skada, och de satt lika fint vid urlastning som när man precis lindat på dem.