Trasig länkarm

En länkarm har gått sönder på min bil. Den besiktigades för 3½ månad sedan och blev godkänd då. Borde inte detta ha synts på besiktningen att det var på gång och resulterat i en anmärkning?
Nej det kan det inte. Du kan ju i princip köra av en helt ny länkarm i en grop om du kör för fort.
En del bilmodeller har underdimensionerade länkarmar tex volvos V70 modell som var så vanlig på 2000-talets början. Jag hade en 04 som jag fick byta länkarmarna på redan efter lite över året.
 
Oj. Då skiljer det alltsåmycket mellan företag och privat?
En bekant med firma har beställt en liten skåpbil. Leasingen kommer att kosta under 4 papp imånaden.
Vi leasade direkt från VW och betalde c:a 2300:- i månaden för en ny Golf (2020). Max 1500 mil per år. I tre år. Perfekt i vårt fall för en 20-årig dotter att köra till jobbet och till klubben etc utan att behöva (jag…) oroa sig över att bli stående ensam med död bil på nån mörk väg i obygden. Sen lämnade vi tillbaka den, utan kostnad, men valde lite senare att köpa loss den till rabatterat pris. Idag använder hela familjen den som vardagsbil. Drar pyttelite bensin jämfört med Volvon.
 
Kör för mycket och sliter för mycket, så peace of mind blir det inte, när man inte vet om man kommer pungas på 20.000, 50.000 eller 100.000 vid återlämning.
Vet verkligen INGEN privatperson som behövt göra detta och jag tror att mer än hälften i vänkretsen privatleasar upprepat. Även jag.
Företagsleading däremot när det är företag som ska öppna plånboken är en annan femma. Där vet bilbolagen att det inte protesteras och att pengar finns.
Om det var vanligt att privatpersoner fick punga ut pengar vid överlämnandet så skulle privatleasingen dö ut.
 
Fick förresten ombesiktning på släpvagnen senaste besiktningen för att ena däcket hade brusten sidokord, men det var fel däcket var så sedan nytt och helt ok. Så bytte till vinterdäcken och besiktade om. Inte jag som besiktade utan min bror och han fick med sig det gamla däcket med instruktion om att reklamera förra besiktningen och förklara att däcket var ok och jag fick faktiskt ombesiktningen gjord gratis!
 
Vet verkligen INGEN privatperson som behövt göra detta och jag tror att mer än hälften i vänkretsen privatleasar upprepat. Även jag.
Företagsleading däremot när det är företag som ska öppna plånboken är en annan femma. Där vet bilbolagen att det inte protesteras och att pengar finns.
Om det var vanligt att privatpersoner fick punga ut pengar vid överlämnandet så skulle privatleasingen dö ut.
Jag upplever att den har minskat radikalt, men jag gissar att det mest har med ränteläget att göra (dvs det blir inte så förmånligt som tidigare).
 
Jag upplever att den har minskat radikalt, men jag gissar att det mest har med ränteläget att göra (dvs det blir inte så förmånligt som tidigare).
Ja det är helt klart räntorna som bromsat leasingmarknaden. Min gär ut i Maj så jag kollar väldigt mycket nu och på bränslebilarna så erbjuder nu många fast avgift och rätt förmånliga priser så där tror jag det lossnar snart. Jag vill dock ha eldriven igen och där står det lite still på höga priser.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 903
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
404
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 025
Senast: Elo
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
402
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp