Jag är med i projektet Till Start som ST håller i, det verkar väldigt intressant och vi hade presentation av coacherna i måndags. Per K Eriksson som tränare och Bo Milton som hovslagare.

Mitt gäng ska träffas för genomgång på vår "hemmabana" om en dryg vecka och då vill de se hästen på banan, genomgång av träningsupplägg, koll av utrustning och skoning.
 
Senast ändrad:
@MayGrace extremt få hästar från den tränaren som är otrevliga eller svåra att ha att göra med.
Jobbar extra i ett av stallen, dock inte det som eran nya stod i.
Nej de är oftast snälla 😄 Min mor har en hel del hästar i träning där tillsammans med sin man med flera. De som ägt honom förut. Men man vet aldrig med hästar de kan reagera annorlunda när de hamnar någon annanstans. Han är lite fjantig men väldigt snäll, dock en riktig pyssel Nisse hans nya grej är att lyfta av tråden i hagen om man glömmer att sätta på strömmen
 
Jag är med i projektet Till Start som ST håller i, det verkar väldigt intressant och vi hade presentation av coacherna i måndags. Per K Eriksson som tränare och Bo Milton som hovslagare.

Mitt gäng ska träffas för genomgång på vår "hemmabana" om en dryg vecka och då vill de se hästen på banan, genomgång av träningsupplägg, koll av utrustning och skoning.
Tyckte de projektet verkade spännande, hade de som förslag åt Pappa med den andra 4 åringen som är lite krånglig men nu är hon såld så Då blev de ju inte aktuellt så att säga 😊 Men verkar väldigt lärorikt!
 
Till Start var intressant, på morgonen fick vi visa hästen selad och de kollade utrustningen, skoningen och klämde och kände på hästarna.

Sen körde vi på banan i grupper, de stod vid mållinjen och så fick vi köra 2140 i valfritt tempo. Efter alla var klara på banan så var det genomgång en och en och vi fick feedback på vad som kunde förbättras eller skulle ändras.

De tyckte att jag var på helt rätt väg med min häst och de hade inget de ville ändra på, vi fick beröm för skoningen så det tänkte jag vidarebefordra till min hovis. Och de tyckte att min häst var i ett mycket fint skick och en väldigt trevlig individ. De kommenterade en mikroskopisk galla i hans ena framknä som jag skulle hålla koll på.

Det hade varit intressant att vara kvar och få prata med de andra deltagarna efteråt, men jag skulle iväg och hämta en ponny som vi köpt så jag hade lite tidspress.

Vad jag förstod så var de överlag nöjda med alla hästar som hade varit i fint skick.
 
Vi visste ju inte speciellt mycket om Palle när han kom mer en ålder, stam och skada. Att se var en bjässe som skulle flytta in kunde man ju inte tro 😂
Hasen börjar iaf se finare ut 😊
IMG_20200817_191854_180.jpg
 
Jag är med i projektet Till Start som ST håller i, det verkar väldigt intressant och vi hade presentation av coacherna i måndags. Per K Eriksson som tränare och Bo Milton som hovslagare.

Mitt gäng ska träffas för genomgång på vår "hemmabana" om en dryg vecka och då vill de se hästen på banan, genomgång av träningsupplägg, koll av utrustning och skoning.
Jag är också med, vi har vår första träff i mitten av september. Ska bli väldigt intressant och spännande!
 
Förstår inte att jag kör min häst oftare, han är ju världens mysigaste och lalla omkring på skogen med :love: Vilken Gentleman de är, han är en sådan där häst som alla travskolor behöver, snäll, reglerbar med i princip bara tanken och hittar inte på en massa bus.
Såg ut som han blev glad när han såg att de var matte han skulle ut med :heart
 
Man får då gråa hår av de små. Vi körde ett jobb med sällskap för två helger sedan, en av banans proffskuskar körde och hästen kunde knappt ta ett ordentligt travsteg. Framknäa blev domen, tog ut veterinär men icke - frisk som en nötkärna (tack och lov).

Nu i lördags var det dags för Till Start, vi siktade på att köra mellan 2.10-2.20, min svåger (amatörkusk) körde. Men nu pep lilltjoppan iväg och landade på 1.57, full väg ensam. Travade jättefint och fick bra kritik från coacherna! Så, förhoppningsvis klarar hon premieloppet 9/10.

Lillasyster (på bilden) har kommit hem från betet nu, inkörningen har påbörjats och hon sköter sig exemplariskt!

Världens finaste tjejor! ❤️

IMG_20200918_174159.jpg
 
Vilket träningsupplägg har ni andra?
Styrka? Kondition? Intervall?
Hur många pass per vecka?
Kör ni mot klockan?
Kollar puls?
Mina ston börjar komma igång lite smått, 2-åringen är lite seg och blir lätt sur, trallar på med henne.

5-åringen är enormt träningsvillig, och ger allt i all träning:love: Har ett enormt baksteg och skulle gärna vilja ta ut sig max varje dag, får oftast bromsa henne:)
 
@Texaz
Jag rider mest, men har nyligen kommit till insikt att han förmodligen behöver travtränas mer.

En vanlig vecka när han inte startar kontinuerligt så har han gått 2 intervalljobb i galopp, han går då 6 intervaller i lutning efter uppvärmning med ungefär 210 i puls. Det ger för honom ett tempo på 2:30-2:15.
Han vilar 1-2 dagar, lätt motionsjobb 1 dag och skrittas 1-2 (kan ibland vara med tryckvagn) och en dag dressyrinspirerat som kan vara på en åker eller efter en väg beroende på mängden regn som kommit..

Hans största problem är att hålla ner vikten och så får jag ständigt arbeta honom mot rakriktning, men det har fungerat fint med mycket galoppträning i kombination med dressyrarbetet. Under rehaben efter hans tid i proffsträning och efterföljande behandlingar så fick han lära sig att göra öppor, slutor och skänkelvikningar så det gör han hyggligt nu för tiden. Motionsrider jag honom så ber jag alltid om att han ska gå i form, men jag får påminna ganska ofta ;) . Huvudsaken är att han försöker.

Kan tillägga att han gått med munkorg hela sommaren då de har stripbetat och han går fortfarande med munkorg nu när jag fodrar 4 ggr/dag. Jag har testat att ha honom i en egen hage, men han blir otroligt stressad och vandrar så vi får hålla ner hans foderintag så gott det går och motionera mer.
 
0A986E7B-85CC-47CE-AB93-A368CFD8A2B2.jpeg

Först fick han semester då han var sliten i somras och behövde ta igen sig lite. Och så drog vi igång igen och när han hade gått två intervall jobb då hitta jag honom i hagen med ett sår som visade sig vara rätt djupt med en sårficka. Sitter på kotan fram, hur han nu lyckats med de 😬 Så han har tagit de lugnt i snart en månad igen, han är bra rolig den här pajasen 😂
 
När han startar går han 1-2 lättare intervalljobb på rakbanan ( oftast bara 1 ) och 1-2 dagar i skogen hemma, mycket skritt. Han gör egentligen inte så mycket när han startar förutom håller honom mjuk och fin.
När han inte tävlar går han lite hårdare oftast 2-3 pass på skogen och 1 hårdare intervall jobb. På skogen joggar han 1-1,5 mil. Beroende helt också på hur han känns och hur han presterar. Men som sagt många skritt rundor blir de oavsett och de verkar han ta bra . Han har tränat så hårt i sitt liv så nu handlad de mest om att hålla honom glad och på alerten. Han springer knappt i styr fart hemma 😂 Ingen träningsdemon.
Palle 4 år som vi tagit över nu joggar varannan dag 1,5-2 mil i knappt styr fart för att få honom att använda sin kropp då han är stor och gänglig. Springa fort kan han men de måste bli bättre på att hålla reda på kroppen. Och han får skritta en hel del med.
 

Liknande trådar

Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
2 879
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 651
Senast: lewellyn
·
Trav Ska vi ha en liten gissningslek! Hur många ston kommer hingstarna att betäcka 2008 i Sverige? Nedan är fjolårets hingstar med siffror...
Svar
3
· Visningar
1 577
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp