Bukefalos 28 år!

travare med jobbig trav/galopp

M

Mr-biff

Jag har nyligen köpt en 11 årigt varmblod som har gått som ridhäst ett par år. Han är kanon att rida i skritten och söker sig lätt ner på tygeln. Till problemet. Så fort jag skall jobba honom i traven så drar han upp huvudet och blir stressad. Det går rätt så fort och han blir rätt så stum i munnen. Jag har försökt att jobba mycket på volter och försökt att få honmom att sänka tempot, men det går inte så bra. Hur gör jag för att på bästa sätt få honom att jobba med en lugn och fin trav i samlad form? Galoppen har jag inte ens försökt mig på då han bara tror att det skall gå fort. Jag vill komma på ett sätt som ej innebär att hålla honom hårt i munnen då han lyssnar så bra på hjälperna annars.

Soffan
 
Sv: travare med jobbig trav/galopp

Rid tempoväxlingar, trava bara kanske 10 steg, bryt av skritta några och om med trav när han skrittar lugnt. Det är säkert delvis beroende på att han inte orkar bära sig i det lugnare tempot som han stressar. Lär honom att trava över bommar, det gör att han måste koncentrera sig. Använd mycket halvhalter, så att du inte blir hård i handen. Du gör helt rätt i att vänta med galoppen tills traven sitter. Tömkörning kan vara till stor hjälp också. Lycka till!
 
Sv: travare med jobbig trav/galopp

Rid tempoväxlingar, trava bara kanske 10 steg, bryt av skritta några och om med trav när han skrittar lugnt. Det är säkert delvis beroende på att han inte orkar bära sig i det lugnare tempot som han stressar. Lär honom att trava över bommar, det gör att han måste koncentrera sig. Använd mycket halvhalter, så att du inte blir hård i handen. Du gör helt rätt i att vänta med galoppen tills traven sitter. Tömkörning kan vara till stor hjälp också. Lycka till!

precis vad jag skulle ha sagt.. min häst gjorde också så. han drog upp huvudet och blev hård i munnen. jag använde de övningar som "lillsyrran" skrev om plus att jag tog inte tag speciellt mycket i tyglarna ( många travhästar får ju tyvärr hårt tryck i munnen av kusken och därför när man tar hårdare i tygeln så är det dags att springa)utan bara tillräckligt för att ha kontroll och använde kroppen och vikten.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 060
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 608
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
997
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 203
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp