”Travhuva” i transporten

Bukefalos 30 år!

MiniLi

Trådstartare
Jag vill köpa en sån travhuva att använda i transporten för att dämpa ljud. En sån som de använder hos veterinären vid tex röntgen och stötvågsbehandling.

Den de har på kliniken har gummiöron i, och jag har hittat en sån modell från Wahlsten. Har sett flera andra lite billigare som är fodrade med ull eller neopren. Och sådana lösa gummiöron såklart.
Vad hade ni valt?
Hur bra funkar det att sätta lösa gummiöron i en sån huva? Hur mkt mer ljud dämpas jämfört med neopren? Värt de extra pengarna?
Eller blir det för varmt med gummi i transporten?

Hästen har inga problem vid transportering utan jag vill bara göra det mer behagligt för henne. Kan märka att hon stampar till när man har fönstret på glänt och om man tex står vid ett trafikljus och det dundrar förbi en lastbil i andra körfältet.

Har hittat den här, tror det är exakt samma som den nyaste de har på kliniken (snören tas såklart bort)
IMG_2197.webp

Vi använde vanlig "flughuva" dvs en sån man har på hopptävling i tyg. Satte fetvadd i öronen och sedan huvan över.
Fetvadd då den luddar mindre.

Gummiöron dämpar definitivt ljud men det är ett material som inte andas, så det blir absolut varmt. En del hästar tycker gummiöronr ok, andra föredrar bomull/tussar i öronen. Jag skulle prova med enbart huva först, sen uppgradera med gummiöron eller liknade om du kände behovet.

Inte alls svar på din fråga egentligen, men jag använde hemgjorda öronproppar, i form av bomull i en bit nylonstrumpa. Fungerade utan huva (huva funkade inte med bara grimma).

Vi använde vanlig "flughuva" dvs en sån man har på hopptävling i tyg. Satte fetvadd i öronen och sedan huvan över.
Fetvadd då den luddar mindre.

Inte alls svar på din fråga egentligen, men jag använde hemgjorda öronproppar, i form av bomull i en bit nylonstrumpa. Fungerade utan huva (huva funkade inte med bara grimma).
Svarar båda. Vill inte behöva krångla med vadd eller bomull och vanlig ridhuvor sitter inte lika stadigt på plats, lätt att hästen skakar på huvudet så åker allt av.

Gummiöron dämpar definitivt ljud men det är ett material som inte andas, så det blir absolut varmt. En del hästar tycker gummiöronr ok, andra föredrar bomull/tussar i öronen. Jag skulle prova med enbart huva först, sen uppgradera med gummiöron eller liknade om du kände behovet.
Hon har inte reagerat negativt på den huvan med gummi som veterinären har, men då används de ju inte under så lång tid.
Jag vill mest välja det bästa alternativet direkt😅🤪
Svårt att utvärdera ”behovet” då man ju inte har en aning om hästens upplevelse. Finns ju inte problematiska beteenden att utgå från..

Svarar båda. Vill inte behöva krångla med vadd eller bomull och vanlig ridhuvor sitter inte lika stadigt på plats, lätt att hästen skakar på huvudet så åker allt av.
För mig var det minst krångel att peta i en propp i varje öra eftersom huvor aldrig satt kvar 🤪

(till andra som ev läser - man kan såklart köpa färdiga proppar, men bomull i tån på en nylonstrumpa och är ett billigt och lätt (i dubbel bemärkelse) sätt att dämpa ljudet. Det är enkelt att anpassa storlek, inget som luddar och lätt att ta ut igen iom lilla knuten man gör)

För mig var det minst krångel att peta i en propp i varje öra eftersom huvor aldrig satt kvar 🤪

(till andra som ev läser - man kan såklart köpa färdiga proppar, men bomull i tån på en nylonstrumpa och är ett billigt och lätt (i dubbel bemärkelse) sätt att dämpa ljudet. Det är enkelt att anpassa storlek, inget som luddar och lätt att ta ut igen iom lilla knuten man gör)
Tänker att travhuvor med band ”under hakan” borde sitta allra bäst👍

Jag skulle börja med en helt vanlig huva i neopren, tror dom flesta hästar skulle köpa det. Den jag kände som hade gummiöron AVSKYDDE bomull så det var end alternativet. Men han blev helt blöt efter ett travlopp så hade nog helst varit utan men behövde all ljuddämpare funktion han kunde få.

Jag testade med huva på min häst i samma syfte som du men det hade motsatt effekt. Hon blev stressad av att hennes hörsel sinne var dämpad. Så ibland vill man väl men det blir tvärtom.

Tänker att travhuvor med band ”under hakan” borde sitta allra bäst👍
Zarre hälsar att dom går o få av ändå om man skakar ordentligt. 😅 Speciellt om man inte har huvudlag över utan bara vanlig grimma på.

Dock på tiden när vi fortfarande hade hopp om att rehaba för ev trav/ridning var vi inne på att köpa en sån där stresshuvva (fast inte de i det där dyra materialet utan vanligt tyg) med vadderade öron. Tänkte att det både borde sitta bättre och det ser lite skönare ut.

Vi har ofta flyghuva med öron i transporten, mer för att skydda ögon mot ev bös för de hästar som åker med hö i transporten. Har funderat på att testa att sy ditt vaddering men det har inte blivit av.

Såg att du inte villa hålla på att krångla med bomull men det kan ju kanske vara värt att testa någon gång innan du åker iväg och köper nåt. Så vet du om det hjälper lr tom stjälper?

Zarre hälsar att dom går o få av ändå om man skakar ordentligt. 😅 Speciellt om man inte har huvudlag över utan bara vanlig grimma på.

Dock på tiden när vi fortfarande hade hopp om att rehaba för ev trav/ridning var vi inne på att köpa en sån där stresshuvva (fast inte de i det där dyra materialet utan vanligt tyg) med vadderade öron. Tänkte att det både borde sitta bättre och det ser lite skönare ut.

Vi har ofta flyghuva med öron i transporten, mer för att skydda ögon mot ev bös för de hästar som åker med hö i transporten. Har funderat på att testa att sy ditt vaddering men det har inte blivit av.

Såg att du inte villa hålla på att krångla med bomull men det kan ju kanske vara värt att testa någon gång innan du åker iväg och köper nåt. Så vet du om det hjälper lr tom stjälper?
Haha, ja det mesta går väl att få av antar jag om de är tillräckligt ihärdiga :laugh:
Stresshuva eller liknande är säkert stabilt och bra, men känns lite väl i mitt fall. Jag har hittat en travhuva som inte kostar så himla mycket så ska nog beställa hem en sådan och testa

Haha, ja det mesta går väl att få av antar jag om de är tillräckligt ihärdiga :laugh:
Stresshuva eller liknande är säkert stabilt och bra, men känns lite väl i mitt fall. Jag har hittat en travhuva som inte kostar så himla mycket så ska nog beställa hem en sådan och testa

Jag har använt en sån fodrad travhuva vid klippning och tycker det fungerar bra för att dämpa ljud. Sitter kvar mycket bättre än vanlig huva under grimma

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar