TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

*fniss* Vilket tjusigt namn ni har på henne. Mina går mer under namnen Kebbeslebbe/Karberus Rabarberus och Kissråttan/Pluppan. ;):D Vi har nog för dålig fantasi helt enkelt. Hehe. Kan för övrigt berätta att många undrar varför jag döpt honom till Cerberus och tycker det är bökigt och fult namn, plus att i princip alla säger det med "S-ljud" och inte med "K-Ljud" som det ska vara. Men vad sjutton, min hund, mitt namn, jag som säger det dagligen. Att andra tycker det är konstigt är inte mitt problem, dom vet ändå inte historien bakom det. :p

Tjusig hund ska ha ett tjusigt namn:devil:

I vardags prat går hon mest under namn som, bebbe, skitunge, bebbe-lito, Miiko min Miiko, Du!, Hörrö! Och Miuko Maoko(finskt uttalat!) som hon är döpt efter:D

Såg att det fanns en tråd om om det gick att ha flera ord för samma sak; Kärt barn har Mååånga namn skulle jag säga!:bump:

Ja, hon har ju ett kennelnamn, som jag INTE kommer kalla henne för, blir lixom för mkt o för långt ;) Men ett fins namn har hon ju som uppfödaren döpte henne till

Så det blir ett smeknamn som passar till henne, jag har ju ett favvo namn, men det hette ju förra hunden så kanske lite drygt att välja det igen.....

Men namn jag gillar är: Soya, Stojja, Stimma, Trissa, Puma......hmm nu försvann alla andra bra förslag jag har :o

Men det ska ju va ngt som passar på en whippa....

Jag har det lätt. Zala heter Zala i stamtavlan :D Eller ja, kennelnamnet först och sedan bara Zala.
Wahidah har jag själv valt stamtavlenamn på och hon heter Kennelnamn Wahidah Cherazade Bint Zala. Wahidah ville jag ha som smeknamn (och det betyder även unik), Cherazade heter alla kennelns cremefärgade tikar och Bint Zala betyder "dotter till Zala" :D Sedan har jag ju råkat bli lat och skriver Waha istället för Wahidah, men när jag pratar med henne, då är det alltid Wahidah jag säger.

Och appropå Waha.. Hon har ju varit hos hundvakt nu i ett dygn och jag tycker så synd om hundvakten! W hade busat hela dagen, hela natten, fram till klockan 5 på morgonen. Sedan sov hon två timmar och därefter var hon igång igen :angel: Nu däremot, nu sover hon som en stock. Vi kom hem och hon gick raka vägen till sängen och somnade :love:

Hähä, själv valde man namn efter sin favoritfilm:rofl:
Jättekul med en ny valp i tråden att följa! Ser fram emot att få se bilder sen!:D

Och så uppdatering om utställningen!
Resultatmässigt gick det väll dåligt, men han skötte sig och var så duktig. När vi kom dit ville han inte röra sig öht, och omringad av stoora läääääskiga varghundar var han också. Trodde inte det skulle gå att visa han öht ett tag:eek: Men han lugnade ner sig allt eftersom, och så träffade vi hanvalpen som var i samma klass så vi kunde träna lite tillsammans innan. Kul med trevligt och hjälpsamt folk! :)

Han är ju i den värsta 'slyngelåldern' och växer ojämnt, så kritiken var ju rätt väntad endå. Så vi tänkte att han nu ska få vila från utställningar tills han "växt i kostymen" s.a.s. Så får vi väll se sen då ifall han blir en snygging eller inte. I mina ögon kommer han då alltid att vara snyggast även om papperslappen säger annat..;)

Kritiken:
Maskulin hanvalp, för dagen luftig & högställd. Upprätt i fronten & avfallande i korset. Bra huvud & uttryck. Mörka ögon. Bra kropp & benstomme. Rör sig löst & oroligt fram, skulle ha ett effektivare steg från sidan. Trevligt temperament.

For hem ganska direkt sen. Det var som en jäkla bastu därinne, jag höll på att krevera. Så det blev tyvärr inga salukifoton:(

Så underbart att du snart får pussa din egna lilla whippatjej :love:! Jag anmäler mig som första valppassare när du tröttnar :D

Apropå namn så brukar det liksom falla sig naturligt när man ser deras fulla personlighet och vad de passar i. Cc heter ju en himla massa C:n i namnet och han var ju 2.5 år när jag fick honom i höstas, så det var inte direkt läge att byta. Han lyssnar tillräckligt dåligt på inkallning :angel:

Cc vägde 17 kilo ganska exakt för några veckor sedan.

Lite vårinspiration från dagens whippetträff:

DSC04281.jpg

DSC04290.jpg

DSC04312.jpg

DSC04266.jpg

DSC04315.jpg

DSC04263.jpg

DSC04248.jpg

Photobucket förvandlar bilderna från OK till värdelösa, men glädjen och vårystret kanske lyser igenom i alla fall :D

Det gjorde det verkligen!
Jätte härligt med vår!

kl

I morgon ska jag äntligen börja arbetsträna på hästgård igen:banana:
Det kommer bli första gången ordentligt för Miiko med hästar, och förutom hästar så finns det tre härliga katter där. Miiko gillar inte alls katter, hon tok skäller på dom, så vi får se hur det går...
Jag ska i alla fall bygga en grind som vi ska sätta för en av boxarna, den är gjord så att hon kan se igenom den och hela tiden ha uppsikt över både stallet och stallplan.
När jag jobbade på hunddagiset tog det nästan två månader innan hon pallade att jag försvann, och då hade hon ändå sällskap av andra hundar...så en del ylande lär det nog bli och det gäller att ha is i magen...
Vad har ni för erfarenheter av att binda upp hundar ute, alternativt ha löp-lina?
Ska man ha halsband på hunden då eller sele?
Jag vågar inte ha henne lös, för mycket bilvägar nära.

Det tar härliga två timmar enkelväg(kommunalt) och fyra byten innan man kommer fram:(
Kan ju tillägga att jag söker bostad närmare;)

Återkommer med rapport i morgon om hur det gått. SPÄNNANDE!

Josefiine: Jag tycker också att Donnie är en fining! Han blir säkert ännu finare när han vuxit klart!

P.S. Cellerdoor är världens vackraste ord;) D.S

Bra :D

Gud vad härligt! Får hoppas att tråden fylls med whippet-hästbilder. De bästa av världar! Vad är det för typ av hästgård och vad ska du göra? Hoppas Miiko tar hästarna med ro. Cc har varit supercool med alla slags djur. Han börjar till och med slappna av med kaninerna som är överallt och ingenstans. Han jagar dom om han är lös, men i koppel så nöjer han sig med att trippa lite extra och få shakal-öron, hehe.

Apropå uppbindning av hundar så satt hundarna i föräldrahemmet i lina när jag var liten. Terv-tiken vi hade gillade det. Hon låg mest och spanade från sin hundkoja. Terv-hanen (lite stressad omplacering) som tog hennes plats ylade en del när han inte såg oss, så med honom fungerade det utmärkt att ha i lina som släpades runt på gården och sattes fast i träd som var nära "flocken".

Alltid när jag bundit/binder upp mina så har det aldrig varit några problem. Dom sitter fast i halsband och koppel. Nu är mina vana och ligger bara och tittar och väntar. När Cerberus var med mig i stallet satt han alltid fast i longerlina utanför stallet, han älskade att hålla koll på omgivningen. Sedan försvann jag ju inte långt såklart, och lämnar dom aldrig helt utan uppsikt. (Kan ju vara inne i stallet men så att jag hör om något skulle hända o.s.v.) Behöver jag så flyttar jag med dom istället. :)

"Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas. Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder. "

http://www.jordbruksverket.se/amnes...rdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Jag skulle rekommendera att sätta upp en enklare hundgård? Något begagnat eller bara höga stolpar med billigt hönsnät runt eller liknande.
Dem trasslar in sig uppbundna, eller går runt något och sitter där med alldeles för kort lina. Eller så drar en katt förbi och dem springer till det tar stopp:crazy:
Eller finns det inte någon liten liten rasthage dem inte använder som du kan klä med nät?

Jag har Idéfix uppbunden ibland men jag kan inte lämna honom utan uppsikt.

Hoppas det går bra för er på hästgården! :laugh:Det svåraste brukar vara att lära dem inte gå precis bakom rumpan...

Idéfix ylar efter mig också, is i magen och tuggben brukar hjälpa. Och en MJUK vinthundsanpassad säng:D

*kl*

I kväll kommer min lilla "Puma" hem....(vet ej om hon ska kallas Puma, men för tillfället gör vi det ;)

Slänger in en bild (tagen av uppfödaren)

30609704.jpg
[/url][/IMG]

Senast ändrad:

oj oj oj bara 5timmar kvar:D Antar ni valpsäkrat erat hem nu :p:angel::devil::D Vad spännande!!!

Mitt enda tips är fram med skor det bara är att hoppa i när valpen måste ut snaaaaabbt:D Men det har säkert redan tänkt ut.

ser fram emot fler valpbilder efter att hon anlänt, men inte FÖR söta bara;)

Åhh, ja nu e det inte ens 5 timmar kvar ;)

Nja, valpsäkrat hemmet har vi inte direkt gjort, men det är barnsäkrat, har ju en son på snart 11 mdr här hemma så......Och, JA, det kommer bli high life med en whippet valp och en 1-åring om en månad :crazy:
Men å andra sidan har jag så lite att göra om dagarna så jag e lycklig om jag har att göra......:angel:
Sen underlättar det en del om denna jävla snö vill töa bort o blir lite mer VÅR, så man kan va ute mer, det anser nog sonen oxå som nu vill kryp, börja gå ute....

Valp bilder lär komma :d

men även en del råd från er som kan vinthundarna, sen en del "gnäll" oxå när hon e för busig....;)

Ååååh:love: Så fin hon är!
Hihi, min whipps mamma heter Puuma. Tycker det är ett jättefint namn! Ska som sagt bli jätteroligt att få följa er, du får lova att uppdatera ofta med bilder! :D

Jätte söt!
Ska bli så roligt att se henne växa upp!
Miiko växte 3cm i veckan i början, så det händer mycket fort:bump:

KL

Miiko var faktiskt riktigt duktig idag! Det var bar några få voff, men hon vågade hälsa på hästarna och dom var jätte nyfikna på henne.
Det är en mini ridskola som lär ut akademisk ridkonst och NH. Det är bara 8 hästar som bor där, så det är rena lyxet mot vad jag är van mot:p
Miiko fick vara i en av boxarna ett tag, sedan kunde jag ha med henne rätt mycket. Satte fast kopplet i mitt shärp så jag kunde bära saker.
Hon som har det är väldigt ovan vid hundar, så jag får se om jag lyckas övertala henne till att jag får bygga någonting...men en hundgård hade ju varit suveränt!
Suktar med en bild från i Maj då jag var på kurs där...
Bild091.jpg

Notera den fina utsikten över sjön:)

Vad härligt att det gick så bra! :):banana:
Donnie är van med hästar sen dag 2 här!

Nu är han en riktig stallhund:D Fast ute lös på stallplan skulle jag nog inte våga ha han nu. Behövs mer träning. Men när han var liten gick det bra:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 679
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 108
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka