TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Vilken lyx med så litet stall! och vad härligt att allt gick bra :) Du får hålla oss (eller iaf mig :D) uppdaterad om hur det går.

Förresten, jag upptäckte precis en intressant sak.
På italienarklubbens hemsida står det:
"Styrelsen har beslutat att SRIV ska tillsätta en hälsokommitté, som ska arbeta inom ramen för RAS och kartlägga eventuella sjukdomar inom rasen italiensk vinthund." (och sedan lite om att de ska diskutera det på årsmötet osv)

Jag funderar på hur det ser ut i andra klubbar, om fler har en hälsokommitté eller inte. Jag kan i nuläget inte komma på att jag någonsin hört talas om någon klubb som har det. Hade det inte varit underbart om alla rasklubbar kunnat ta efter? För okay att de flesta vinthundsraser ses som friska, men visst fan måste man väl vara öppen och kartlägga de sjukdomar som finns osv för att förhindra att det dyker upp problem i framtiden?

----

Nu upptäckte jag att italienarklubben även har krav som ska uppfyllas för att få valpförmedling via hemsidan. Jag tror att jag gillar italienarklubben mer och mer nu :D

Senast ändrad:

Har inte salukiringen arbete med RAS? I vår klubb har man också en lite kommitté som arbetar med just afghanens hälsa och RAS, och har nyligen fått RAS godkänt av SKK och så. Finns att läsa hela dokumentet m.m. på hemsidan. :)

Vad har dom för krav för valphänvisning? :)

Det står i RAS att de ska "arbeta för att få allt bättre" osv, men det står inte egentligen någonting om HUR detta ska göras.. Hela RAS-dokumentet finns dock utlagt på salukiringens hemsida. En hälsoenkät skickades visserligen ut för ett tag sedan, men jag vet inte vad som hände med den. I övrigt står det i RAS en hel del om att man inte ska avla på för unga hundar, inte använda hundar för mycket och inte dra ut dem så mycket när man ställer ut dem så att de får sluttande rygg - men inget gör något åt något av det. Man måste inte ens uppfylla rekommendationerna för avel för att få valphänvisning.

Det var krav på att föräldrarna ska ha fått 1a på officiell utställning och att tikarna skulle vara över 2 år gamla och hanarna över 18 månader. Inga stora krav alltså, men helt klart bättre än ingenting.

Det står i RAS att de ska "arbeta för att få allt bättre" osv, men det står inte egentligen någonting om HUR detta ska göras.. Hela RAS-dokumentet finns dock utlagt på salukiringens hemsida. En hälsoenkät skickades visserligen ut för ett tag sedan, men jag vet inte vad som hände med den. I övrigt står det i RAS en hel del om att man inte ska avla på för unga hundar, inte använda hundar för mycket och inte dra ut dem så mycket när man ställer ut dem så att de får sluttande rygg - men inget gör något åt något av det. Man måste inte ens uppfylla rekommendationerna för avel för att få valphänvisning.

Det var krav på att föräldrarna ska ha fått 1a på officiell utställning och att tikarna skulle vara över 2 år gamla och hanarna över 18 månader. Inga stora krav alltså, men helt klart bättre än ingenting.

Har du glömt något ord där, eller är det bara jag som inte förstår vad du menar??:)

Nej, jag har inte glömt något men jag kanske uttrycker mig lite luddigt :angel:
Det jag menar är att det står att man ska passa sig för att ta för många kullar på hundarna. Som det är nu finns det vissa (framförallt hanhundar) som fått otroligt många kullar och på så sätt finns med i nästan alla stamtavlor. Fortsätter det så, så blir det svårare och svårare att hålla nere inavelsprocenten. Mitt "använda hundar för mycket" syftar alltså på att använda dem för mycket i avel.

Det står i RAS att de ska "arbeta för att få allt bättre" osv, men det står inte egentligen någonting om HUR detta ska göras..

och där överdrev jag nog lite. Klubben har RAS-träffar, men det verkar bara kommas fram till att allt är fint på det stora hela. På något ställe står det att det inte är fel att hälsoundersöka hundar och på ett annat ställe stod något om att eventuellt försöka fixa lite allt möjligt genom klubben. Dock har jag för mig att det inte riktigt blivit något av det mesta. Tex stod det något om att det borde vara krav på småsaker för att få valphänvisning, men, nej, det finns inget sådant.

*kl*

Nu e hon ÄNTLIGEN här :D

I går kväll vid 20,00 hämtade jag henne från dem som tog henne med ner till Skåne. Dem ville inte lämna henne i från sig, dem var helt nerkärade i henne
(o dem har huskys....)
När jag såg henne fick jag en chock, hade räknat med att hon skulle va större (tycker jag brukar ha koll, men tydligen inte:o )

En sån go tjej, frammåt o orädd, kollade runt i huset som inget hade hänt, nyfiken och busade en stund sen somande hon på en kudde på golvet (som vi har när vi ligger o busar med sonen)

Natten då.....lite pip och gnäll, men sovit en del...jag mindre känns det som om....:grin: men vad gör det??? Det är ju en vanesak för henne såklart, snart har hon vant sig vid att bo här.

Sonen sov i går när vi kom hem, så i morse när han fick syn på henne blev han ÖVERLYCKLIG!!!!!!!!!!!!!
Han e så glad för henne, och hon roas av honom med.....han tröttar nog ut henne lite haha. Nu sover hon under stolen när jag sitter vid datorn o skriver. Eller försöker, hon e nyfiken på när sonen leker o kör med sin traktor......men hon e duktig på att koppla av!

Hon är MKT snyggare i verkligheten än på bilderna, hennes färg e ljuvlig :love:
Hon e ALLT jag önskat mig sen mina två chihuahua´s fick somna in. Vet att det kommer komma gråa hår pga alla hyss, MEN så lyckliga jag är, ÄNTLIGEN har jag fått en whippet.....

Bilder kommer senare när jag tagit massa fler o laddat in dem på datan!!

Åh vad roligt! :D:banana: Nu gör du mig lite valpsugen igen, även fast jag har fullt upp med min unghundsterrorist..:angel:
Jag fick också en chock när jag skulle hämta min, jag trodde dom skulle vara betydligt större:rofl:

Bilder vi fram emot!!:bow::banana:

Edit: Blir namnet Puma?:)

Hurra:bump:äntligen har vi fått en till vinthundsägare i tråden!Hurra:bump:
och en liten tjej också! Hurra:bump:

Visst är dom små:) Jag tror att Miiko var typ 18cm hög när hon kom. Jag har gjort en "växa list" som man hade när man var barn. Varje vecka kollade jag av hur hon växte, det var superkul!

kl

Det whippet-klubben pratar om mest angående RAS är nog MH test. Man vill att så många hundar som möjligt MH testas, för att man tror sig se att whippar har blivit lite vekare mentalt.
Jag ska göra allt jag kan för att kunna MHa Miiko, det ska bli jätte spännande att se hur hon agerar. Dessutom tänkte jag ögonlysa och röntga höfterna, för eftersom så få hundar av rasen röntgas är det ju svårt att veta om det börjar bli förändringar på höfter mm. Och med tanke på att whipparna börjar bli högre, vore det inte konstigt om skelettet påverkades.
Bättre upptäcka det tidigt än sent!

Angående MH vore det kul om SvVK anordnade de, vore så roligt att se olika vinthundar och hur dom reagerar:)

Vad fantastiskt! :bump:
Se till nu att njuta av valptiden, whippetvalpar är tamigfan det sötaste som finns! Fotografera massor, pussa massor och lek massor :D

Så underbart med valpis :D ! Jag hade gärna haft en ligist själv, men förnuftet säger: no way! Däremot är Skåne ett bra län att skaffa valp i :banana: ;) :D :love:

Idag fotade jag mina damer i rastgården.

På den här bilden lyckades jag få med båda två!
02c1758e98ad608c0036cba3bae35373a078069801be33d6eeb38813338d8d33.jpg

(Titta i högerkanten på bilden :angel:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 953
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 676
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 108
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka