Sv: trender

Om det gäller 13 åringar som jag anser vara barn, borde väl föräldrarna ta ansvar för vad barnen gör med sina ponnyer. De flesta föräldrarna brukar ha lite hästkunskap och hästvett iaf om man har barn som tävlar. När jag var 13 skulle jag aldrig fått stoppa på min häst/ponny sådant som jag inte behövde, med inrådan från mina föräldrar och framför allt från min tränare. Tycker det är varje tränares uppgift att lära ut gott hästvett och att man ska rida med den utrustning som behövs på just den hästen/ponnyn. Och om det är en stark häst som kräver skarpt bett så är det såklart helt ok att rida med det, men målet borde väl ändå vara att i framtiden kunna klara av sin häst på vanligt bett..

Så hoppas verkligen att föräldrar och tränare tar sitt ansvar och inte låter barnen stoppa på deras stackars ponnyer vad som helst i munnen bara för att världseliten rider på det!

När ryttare i världseliten testar nya bett så tvivlar jag på att det handlar om att rida på ett flashigt bett utan man är helt enkelt öppen för att testa något nytt inom bettvärlden. När man rider stora klasser på trånga banor gäller det att hästen lyssnar blixt snabbt annars får man ett nedslag eller kommer fel in i en tre kombination. Vissa hästar är naturligt lyhörda för hjälper och är väldigt lydiga medan andra inte är det.
(Har själv en häst som tror att hon kan bestämma på en hoppbana)
Då 'r det väl självklart att man testar sig fram för att hitta den perfekta bettkombinationen för just sin häst. Om det då råkar vara ett kombinationsbett,ett pelham,kandar, mik´-mar, flippanbett mfl så tror jag knappast de väljder just det bettet till sin häst bara för att de är modemedvetna....nej för att det fungerar på deras häst!

Varför följa trender? Det gör inte jag, tycker det är totalt onödigt, eftersom vissa av de där flugorna ändå bara förpestar för hästen! Kommer ihåg när jag hade en sköthäst som stog i ett hoppstall, alla, och nu menar jag verkligen ALLA! Red på pelhamstång, hade pullar, gogue och benskydd runt om, hade knäskydd i hagen, hade typ tre av alla täcken på marknaden, och gud vet vad mer! Sadelkammaren såg ut som "bollhavet på McDonalds" :crazy: Hehe..

Nej självklart ska man inte följa trender utan ha den utrustningen som man behöver på sin häst, varken mer eller mindre. Men att rida med pullarnosgrimma och benskydd runt om kan man väl knappast kalla för trend:confused:

knapplån.
Dressyren hoppas jag kommer hålla samma stil: klassiskt, enkelt och stilrent. Svart, vitt, brunt, beigt, marinblå och grönt tror jag kommer fortsätta regera.
Inom hoppningen kommer det antagligen fortsätta att vara som vanligt, galna färger och allmän urspårat på trenderna.
Ponnyryttarna (som vanligt) goes bananas vad gäller skarpa konstiga bett, benskydd och huvor.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker personligen att Flyg hjälmen är snygg (och säker) och skulle väl köpt en om inte den kostade en 1/3 av en ny sadel typ..........och att marknadsföringen är så genomskinlig. Samma med allt som dyker upp på eliten, för det är väl ingen som tror att det är en slump att helt plötsligt har 50% av alla elit ryttare samma hjälm, bett eller något annat!?! PRODUKTPLACERING

Långnos
nu var det inte så att jag dömde elitryttarna, jag litar på att dom kan sina saker annars hade dom inte varit där dom är idag.
jag tror bara att det finns många lättpåverkade ungdomar som försöker efterlikna sina idoler..

Produktplacering är precis rätt ord! Hihi : ) Det fungerar ju också.
Jag menar, jag skulle antagligen inte rida runt i min JW hjälm, sprenger-stigbyglar och eskadronskydd om det inte vore så att ryttarna i världseliten använder de sakerna.
Sedan att JW-hjälmen är både snygg och väldigt skön, att sprengerstigbyglarna är helt underbara och att skydden både är praktiska och snygga - har ju helt klart sin inverkan på köparna (däribland jag).
Men. Jag skulle aldrig sätta på mig en sån där flughjälm. Spelar ingen roll hur många i eliten som rider med den : )

det kan jag hålla med dig om. Är alldeles för många som "apar" efter andra med utrustning trots att de inte egentligen behöver det...men så kommer det nog dessvärre alltid att vara..
En annan e ju inte helt fläckfri heller:angel: ser man något snyggt schabrak eller en ny snygg förbygel,kavaj eller något annat så e det ju självklart att man vill ha det, men finns ju en gräns;)

att följa trender när det gäller sånt som kläder, schabrak och liknande gör väl de flesta (jag med):angel: det är ju inte direkt så att det kan skada hästen om man plötsligt vill ha ett grönt schabrak istället för blått eller om jag vill ha en ny jackmodell..om inte hästen är väldigt antimode och sätter sig på tvären! :D

haha..:D ja då kanske din häst är ett riktigt fashionvictim??:D

håller med om att den nya gpa hjälmen inte e särskilt snygg.. därimot den nässt nyaste gpa hjälmen.. brun m glasfiber å lite smårutor.. eh whatever ingen fattar,.. men f*n va snygg den e .. bara ett litet problem! 12000 kr! för en hjälm??! lite mkt kanske

älskarhästar skrev:
håller med om att den nya gpa hjälmen inte e särskilt snygg.. därimot den nässt nyaste gpa hjälmen.. brun m glasfiber å lite smårutor.. eh whatever ingen fattar,.. men f*n va snygg den e .. bara ett litet problem! 12000 kr! för en hjälm??! lite mkt kanske

Konstigt, hjälmen är "Once in a lifetime hat" - en hjälm man kan ha hela livet då den inte kan knäckas!
Dessutom har man livstidsgaranti på den.

imrahil skrev:
b500696961109e16041.jpg

är det här den?

En sån hjälm har jag. Den är väldigt, väldigt skön!

älskarhästar skrev:

Jag provade den för 12 500 men den är inte ens skön. Speed Air är en dröm om man jämför. Jag har den gamla GPA Titium med men den har töjt sig väldigt mycket. :mad:

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 386
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
Tjatter Knappt har Katniss och Peeta hunnit hämta sig från Hungerspelen där de båda tack vare Katniss list lyckades överleva, förrän de ställs... 73 74 75
Svar
1 489
· Visningar
62 663
Senast: bollen__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, nu var det inte som ryttare som jag råkade ut för ett litet missöde, utan som en helt vanlig cassiopeja. Jag svimmade nämligen igen...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?