Triangelmärkning-ut på försäkringsbeloppet.

Sammet

Trådstartare
Hur mkt får man ut på försäkringsbeloppet om man triangelmärker och hästen är försäkrad i ag*ia?

Hur många procent? (på 20.000:-)
 
Jag fick ut 50% av A1´s försäkrings belopp. Hängde du med?

Min var A1 försäkrad i 30 000:- och jag fick ut 15 000:-
 
Du får ut livförsäkringsbeloppet MINUS 10 000 kr för stor häst. MEN, om du betalar di försäkring per kvartal, halvår eller månad så drar de DESSUTOM av för den premie du inte hunnit betala för resterande försäkringsår.

T ex, om du betalar 100 kr/månad i försäkringen. DU har årsförfallodag 1 januari. (årsförfallodag står på försäkringspappret). Du betalar din försäkring den sista i månaden varje månad.

1 juli blir din häst T-märkt och utdömd, den är försäkrad för 20 000 kr. Då får du ut 20 000 minus 10 000 kr = 10 000 kr. Sen så har du betalat 600 kr av totalt 1200 kr, dvs du har 600 kr kvar att betala. Då dras även dessa av. Dvs 10 000 kr minus 600 = 9 400 kr.

Men grundregeln är livförsäkringsbeloppet minus 10 000 kr för stor häst (i Agria). Sen kan det bli mindre än det om du inte betalt din försäkring per helår i förskott.

Men 10 000 kr i ditt fall får du ut (försäkringen skulle du ju betalat iaf så det ändrar eg inte summan i realiteten, utan bara vid utbetalningstillfället)
 

Liknande trådar

Hästvård Triangelmärkning Hej! Vad har ni för erfarenheter av triangelmärkning? Hur lätt/ svårt har det varit att få igenom? Jag har nämligen...
Svar
4
· Visningar
683
Senast: blackroses
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 718
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag letar eventuellt unghäst och är lite fundersam på ”nyttan” med dolda fel försäkring, alltså att den är införsäkrad redan som...
Svar
5
· Visningar
883
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 489
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp