Triangelmärkt hopphäst

Hästägare

Trådstartare
Hej!
Har en liten fråga!
Jag har en triangelmärkt häst, en riktigt fin hopphäst som skulle gått em och lite till!! hon har kissing spines (stav)
Enligt förra ägaren triangelmärktes hon för att hon inte kunde göra gallopp ombyte, (något hon klarar helt utmärkt med mig som inte har sån bra erfarenhet av de)

men tillbaka till triangelmärkningen, jag tränar idag för en riktigt duktig tränare som har många fina em hästar, enligt henne ser hon inga fel på hästen, hon rör sig inte konstigt eller visar något. Hon har som sagt ihop växta kotor i ryggen, hon känner inget obehag med sadel på då dom ihop växta kotorna är där sadeln ligger, brukar även känna lite innan och efter ridpasset om hon känner obehag när man trycker handen försiktigt på ryggen, hon känner ingenting.

De jag undrar nu är om jag för hoppa en p&j med henne (Max 60cm)?

Den som anordnar detta lilla arrangemang har inga höga krav ( oftast Max 20starter med Max 10olika hästar från deras egna stall)

hästen har tävlat upp till 110cm med placering varje gång som 5åring (innan detta uppmärksammades)

sammanfattning:
Jag har en häst med ihop växta kotor men hom fungerar toppen i ridningen, jag vill prova på att hoppa en liten bana (inga höga krav)

triangelmärkningen sattes för att hästen inte skulle säljas på export som höjdhoppare.

VAD KAN GÅ FEL???
88B5CC5A-6196-4C75-8756-323FB31C26B7.jpeg
 
Man tävlar inte en trianelmärkt häst, det är liksom det som är vitsen med T-märkningen. Någon har fått ut livvärdet - 10000 (tror jag det är) och därför får hästen inte tävla.

Det är en veterinär i hop med försäkringsbolaget som gör bedömningen. Man T-märker inte en häst för att den inte ska "säljas på export som höjdhoppare" eller för att den inte gör rena byten.
 
Hej!
Har en liten fråga!
Jag har en triangelmärkt häst, en riktigt fin hopphäst som skulle gått em och lite till!! hon har kissing spines (stav)
Enligt förra ägaren triangelmärktes hon för att hon inte kunde göra gallopp ombyte, (något hon klarar helt utmärkt med mig som inte har sån bra erfarenhet av de)

men tillbaka till triangelmärkningen, jag tränar idag för en riktigt duktig tränare som har många fina em hästar, enligt henne ser hon inga fel på hästen, hon rör sig inte konstigt eller visar något. Hon har som sagt ihop växta kotor i ryggen, hon känner inget obehag med sadel på då dom ihop växta kotorna är där sadeln ligger, brukar även känna lite innan och efter ridpasset om hon känner obehag när man trycker handen försiktigt på ryggen, hon känner ingenting.

De jag undrar nu är om jag för hoppa en p&j med henne (Max 60cm)?

Den som anordnar detta lilla arrangemang har inga höga krav ( oftast Max 20starter med Max 10olika hästar från deras egna stall)

hästen har tävlat upp till 110cm med placering varje gång som 5åring (innan detta uppmärksammades)

sammanfattning:
Jag har en häst med ihop växta kotor men hom fungerar toppen i ridningen, jag vill prova på att hoppa en liten bana (inga höga krav)

triangelmärkningen sattes för att hästen inte skulle säljas på export som höjdhoppare.

VAD KAN GÅ FEL???Visa bifogad fil 69619
Du får komma ihåg att en häst inte blir triangelmärkt om den på något vis är oren eller har ont. Den blir triangelmärkt för att den inte klarar av en viss belastning. Det är därför man inte ska träna hästen även om hästen ser fräsch och hel ut och det är väldigt oroväckande att en duktig tränare inte har koll på det.
 
Senast ändrad:
En häst kan triangelmärkas om veterinär och försäkringsbolag anser att hästen pga skada eller sjukdom inte längre håller för att användas som ridhäst (ens efter behandling och rehabilitering). Den får därefter inte tävla, på någon nivå. Och såvitt jag vet kan märkningen inte hävas/tas bort, utan det gäller för resten av hästens liv.
 
I journalen står det endast att hon triangelmärktes för att hon inte gjorde rena galoppombyten!!

min tanke är att hon har sin missbildning och att den ägaren kunde skylla på de för att få ut försäkrings pengarna!?!? (De är oklart vem av alla hennes ägare de är som valde T-märkning
Tror vanligt vis inte att en sådan missbildning kräver T-märkning

Tillsammans med veterinär har vi kommit fram till att de bästa för hästen är att röra på sig!

hon funkar inte till avel då 1/4 föl har överlevt..

när vi fick hem hästen kunde hon knappt röra sig, hon va så stel. Vi började med lätta promenader och hon blev mer och mer rörlig, då hon var riden sedan innan hade vi fått klartecken Av veterinär att prova att sitta upp, hon hade väldigt små gångarter och stog nästan på stället och travade, vi gick ut i skog och mark så hon fick lyfta på benen. Tillslut hon länga ut sina gångarter och idag har hon fina lagom gångarter och har inte svårt för något!!

förstår värkligen inte varför hon triangelmärktes, de är inget fel på henne mer än hennes missbildning

Ingen annan förstår de heller ( inte ens våran veterinär)
 
I journalen står det endast att hon triangelmärktes för att hon inte gjorde rena galoppombyten!!

min tanke är att hon har sin missbildning och att den ägaren kunde skylla på de för att få ut försäkrings pengarna!?!? (De är oklart vem av alla hennes ägare de är som valde T-märkning
Tror vanligt vis inte att en sådan missbildning kräver T-märkning

Tillsammans med veterinär har vi kommit fram till att de bästa för hästen är att röra på sig!

hon funkar inte till avel då 1/4 föl har överlevt..

när vi fick hem hästen kunde hon knappt röra sig, hon va så stel. Vi började med lätta promenader och hon blev mer och mer rörlig, då hon var riden sedan innan hade vi fått klartecken Av veterinär att prova att sitta upp, hon hade väldigt små gångarter och stog nästan på stället och travade, vi gick ut i skog och mark så hon fick lyfta på benen. Tillslut hon länga ut sina gångarter och idag har hon fina lagom gångarter och har inte svårt för något!!

förstår värkligen inte varför hon triangelmärktes, de är inget fel på henne mer än hennes missbildning

Ingen annan förstår de heller ( inte ens våran veterinär)
Det är jättebra att hästen mår bättre och atthon får röra på sig. Men oavsettt så får du inte tävla eller träna för tävling med henne. Det är inte tillåtet.
 
Jag tränar inte för tävling, jag tränar henne för att aktivera henne mentalt då hon ofta hamnar i sina egna tankar och stänger av allt😢

tycker lite synd om henne då hon förlorat så många föl
 
Jag tränar inte för tävling, jag tränar henne för att aktivera henne mentalt då hon ofta hamnar i sina egna tankar och stänger av allt😢

tycker lite synd om henne då hon förlorat så många föl

Med en triangelmärkt häst får man inte delta i organiserade träningar eller pay and jump/ride. Det spelar ingen roll hur just din häst är, tyvärr. Det är villkoren som kommer med märkningen och inget man kan välja bort. Att motionsrida hemma på lätt hobbynivå är dock okej om hästens hälsa tillåter det.
 
Jag tränar inte för tävling, jag tränar henne för att aktivera henne mentalt då hon ofta hamnar i sina egna tankar och stänger av allt😢

tycker lite synd om henne då hon förlorat så många föl
Det är jättebra att du motionerar hästen, men när man köper en triangelmärkt häst så ingår det att ta reda på vad det innebär och vilka krav som man måste förhålla sig till. Jag tycker att du skall ringa och prata med försäkringsbolaget och fråga vad som gäller.
 
I journalen står det endast att hon triangelmärktes för att hon inte gjorde rena galoppombyten!!

min tanke är att hon har sin missbildning och att den ägaren kunde skylla på de för att få ut försäkrings pengarna!?!? (De är oklart vem av alla hennes ägare de är som valde T-märkning
Tror vanligt vis inte att en sådan missbildning kräver T-märkning

Tillsammans med veterinär har vi kommit fram till att de bästa för hästen är att röra på sig!

hon funkar inte till avel då 1/4 föl har överlevt..

när vi fick hem hästen kunde hon knappt röra sig, hon va så stel. Vi började med lätta promenader och hon blev mer och mer rörlig, då hon var riden sedan innan hade vi fått klartecken Av veterinär att prova att sitta upp, hon hade väldigt små gångarter och stog nästan på stället och travade, vi gick ut i skog och mark så hon fick lyfta på benen. Tillslut hon länga ut sina gångarter och idag har hon fina lagom gångarter och har inte svårt för något!!

förstår värkligen inte varför hon triangelmärktes, de är inget fel på henne mer än hennes missbildning

Ingen annan förstår de heller ( inte ens våran veterinär)
Det spelar ingen roll varför den t-märktes. En t-märkt häst är det för livet.
Och dessutom vad har ni för garantier för att din veterinär har rätt?
Har ni alltså röntgat nyligen för att se status på missbildning, eftersom du säger att din veterinär inte kan rstå varför den märktes och alltså vad jag förstår är säker på att hästen inte är nedsatt alls av sitt problem?
Ring försäkringsbolaget som någon skriver och ta reda på exakt vad som gäller om du tvivlar på kunnigheten hos de som svarar dig här.
 
I journalen står det endast att hon triangelmärktes för att hon inte gjorde rena galoppombyten!!

min tanke är att hon har sin missbildning och att den ägaren kunde skylla på de för att få ut försäkrings pengarna!?!? (De är oklart vem av alla hennes ägare de är som valde T-märkning
Tror vanligt vis inte att en sådan missbildning kräver T-märkning

Tillsammans med veterinär har vi kommit fram till att de bästa för hästen är att röra på sig!

hon funkar inte till avel då 1/4 föl har överlevt..

när vi fick hem hästen kunde hon knappt röra sig, hon va så stel. Vi började med lätta promenader och hon blev mer och mer rörlig, då hon var riden sedan innan hade vi fått klartecken Av veterinär att prova att sitta upp, hon hade väldigt små gångarter och stog nästan på stället och travade, vi gick ut i skog och mark så hon fick lyfta på benen. Tillslut hon länga ut sina gångarter och idag har hon fina lagom gångarter och har inte svårt för något!!

förstår värkligen inte varför hon triangelmärktes, de är inget fel på henne mer än hennes missbildning

Ingen annan förstår de heller ( inte ens våran veterinär)
Jag har ett sto som jag funderar på att triangelmärka och ev sälja som avelssto. Hon har en förvärvad skada,(som inte ska påverkas av ev dräktighet)är relativt ung ,bra härstamning,en trevlig individ och av en ras där det inte finns så stort antal Individer.Men....jag tvekar. Anledningen är just det jag läser här ! Hon är inte halt,du kan inte se någonting på henne och hon är typen som biter ihop och jobbar på.Det skulle kunna vara henne du skriver om. Men jag som känner henne VET att hon har ont av sin skada,kanske inte just i dag men helt klart i morgon. Jag har sett och hört historier liknande din så många gånger genom livet.Snälla du,lita på att hästen är triangelmärkt av rätt anledning. Låt den slippa träning! Den är tänkt att vara till sällskap/lätt promenadridning helt oavsett vad du vill eller tror. Jag lutar åt att ta bort min häst,jag är så rädd att hon ska hamna i en situation likt denna.
 
Jag har ett sto som jag funderar på att triangelmärka och ev sälja som avelssto. Hon har en förvärvad skada,(som inte ska påverkas av ev dräktighet)är relativt ung ,bra härstamning,en trevlig individ och av en ras där det inte finns så stort antal Individer.Men....jag tvekar. Anledningen är just det jag läser här ! Hon är inte halt,du kan inte se någonting på henne och hon är typen som biter ihop och jobbar på.Det skulle kunna vara henne du skriver om. Men jag som känner henne VET att hon har ont av sin skada,kanske inte just i dag men helt klart i morgon. Jag har sett och hört historier liknande din så många gånger genom livet.Snälla du,lita på att hästen är triangelmärkt av rätt anledning. Låt den slippa träning! Den är tänkt att vara till sällskap/lätt promenadridning helt oavsett vad du vill eller tror. Jag lutar åt att ta bort min häst,jag är så rädd att hon ska hamna i en situation likt denna.
Triangeln på rumpan är åtminstone en garanti för att hästen inte kan användas till "riktiga tävlingar".
Jag, som tidigare letat efter bussiga promenadhästar för mindre summor, har tänkt tanken att be säljare triangelmärka utan att hästen ens är utdömd för att just garantera att hästen inte kommer tränas för eller säljas vidare till tävling.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 996
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 535
Hästvård Jag har fått hem en ny häst och hon verkar va lite ojämt musklad. Jag har märkt att sadeln glider lite lite till höger (det varvet hon...
Svar
2
· Visningar
615
Senast: Lilla_momma
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp