Triangelmärkt

J

Juvelflickan

Hejsan! Förra veckan var jag iväg med några kompisar på Amundön vid västkusten. Där gick det ett gäng hästar och hade verkligen underbart! De låg där och solade i morgonsolen medans havets vågor slog upp i deras stora och gröna hage...
Där såg jag en häst som var triangelmärkt. Alla mina vänner frågade självklart mig vad det var, eftersom jag vart den enda som rider. Det kunde jag faktiskt inte svara på.
Jag vet att denna tråden har funnits här förut, men läste den inte själv då, så jag undrar om någon rar själ kan svara på min fråga :D

Tacksam för svar!

MVH Frida :banana:
 
Att den är triangelmärkt betyder att den är utdömd för det användningsområde den var tänkt för, men bedömts kunna leva vidare. En del klarar att gå i avel, andra lulla i hagen och ytterligare andra promenadridning. Men de klarar inte det de var tänkta för, ridning på någon högre nivå etc (dock finns det T-märkta hästar som trotsat alla odds och efter T-märkning presterar högre än innan, men de är sällsynta).

Då kan man välja att ha hästen kvar i livet fast den är utdömd, och försäkringsbolaget betalar då ut liversättningen (minus 10 000 kr för häst och 7000 kr för ponny), och hästen triangelmärks.

En T-märkt häst får INTE tävla.

Så, ser du en T-märkt häst så har den blivit utdömd för något och ägaren har valt att ha den kvar i någon "pensionerad" form men har fått ut större delen av livförsäkringen. En T-märkt häst kan sen inte försäkras i mer än 10 000 kr (resp 7000 kr) i livvärde, och får reservationer för det den blev utdömd för.

T-märkningen är ett bra sätt för både försäkringsbolaget och ägaren när man står med en häst som aldrig kommer kunna fungera som rid/tävlingshäst t ex, men som inte lider av att gå i hagen/promenera is kogen/lättare träning/avel, och istället för att då ta bort den så kan den få leva kvar OCH ägaren får ut livförsäkringen (nästan hela iaf) så den kan skaffa en ny häst etc (som ju oftast är skälet att man har livförsäkrat)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 580
Senast: hollypolly
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 418
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
12 284
Senast: Enya
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 120
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Emmi-pet ultraljudstandborste

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp