Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Jag sa ifrån. Jag skjutsar dit men inte hem. Sa att jag måste gå tidigare.

Projektledaren får allt bita i det sura äpplet som inte ens frågade om det var ok med dig innan han bestämde att du får stå för transporten.
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Skönt!

Jag går på universitet men bor i en grannstad och åker således bil till skolan ibland - speciellt när det gäller saker utanför skoltid då bussarna inte alltid funkar. Bland studenter med begränsade ekonomiska resurser kunde man ju då slå två flugor i en smäll och både åka bekvämt och gratis med mig när det passade. Jag har absolut inget emot att folk åker med - men på mina villkor. Det är inte ok att anta att man åker med utan att fråga och det är inte ok att bestämma att andra får åka i min bil utan att tillfråga mig först. Vanligt vett trodde jag, men icke..
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

KL

Ja herregud. Har man råd att bjuda in människor från andra länder till att samverka i projekt såå har man väl råd att beställa en taxi till de som inte får plats i bussen! :crazy: Annars får man nog prioritera annorlunda med projektbudgeten...
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Jag kan känna att det är lite det som är chargongen(stavas?) överallt där bil krävs. Jag bor riktigt på landet dvs det är minst 10 mil till närmaste stad så här är körkort ett måste. Ända bussar som går är skolbussarna så alla som bor här vet att utan körkort betyder i princip samma sak som att vara handikappad.

Trots detta finns de alltid dem som inte har tid/råd/lust/ork att ta ett körkort eller så har man körkort men ingen bil. Så vad händer då? Jo dessa människor förlitar sig på att deras vänner ska köra dem varje dag. Och man kör dem ju för att man är snäll eller för man har svårt att säga nej när man ändå ska åt det håll dem vill. Men ni ska inte tro att dem ens har en tanke på att kanske betala en krona eller två, speciellt inte om dem bara åk med när jag redan är på väg till affären osv osv inte gör avstånden saken bättre.
För några veckor sedan var det faktiskt en av mina vänner som tyckte jag var dyr när jag bad om att få 200kr för att denne skulle åka med från Härnösand till Åre, en resa på 30 mil.

Inte alltid så lätt att säga nej eller säga till om betalt speciellt inte när dem som åker tycker att det man begär inte är rimligt för vad ska man säga? ta bussen då?
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Vad är det för fel på taxi???? Kan man inte köra tar man taxi - här i mina trakter iaf.
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

För några veckor sedan var det faktiskt en av mina vänner som tyckte jag var dyr när jag bad om att få 200kr för att denne skulle åka med från Härnösand till Åre, en resa på 30 mil.

:eek:
Då hade jag hänvisat till närmaste busstation och åkt själv.
Folk tror att bensin är gratis, att bilar inte drar bensin (framförallt inte på kortare sträckor har jag märkt.) och att OM de fattar att bilen drar bensin så missar det att det är annat som kostar med bilen också. Eller att bensinen inte kostar 8,40kr/l längre.. :banghead:
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

:eek:
Då hade jag hänvisat till närmaste busstation och åkt själv.
Folk tror att bensin är gratis, att bilar inte drar bensin (framförallt inte på kortare sträckor har jag märkt.) och att OM de fattar att bilen drar bensin så missar det att det är annat som kostar med bilen också. Eller att bensinen inte kostar 8,40kr/l längre.. :banghead:

Bilen drar dessutom mer bensin om den är tyngre lastad;)
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

:eek:
Då hade jag hänvisat till närmaste busstation och åkt själv.
Folk tror att bensin är gratis, att bilar inte drar bensin (framförallt inte på kortare sträckor har jag märkt.) och att OM de fattar att bilen drar bensin så missar det att det är annat som kostar med bilen också. Eller att bensinen inte kostar 8,40kr/l längre.. :banghead:

Ja att den dessutom drar olja och att de är slitage på däck mm existerar inte men folk tänker nog "hon ska ju ändå dit så då kan jag passa på att åka gratis" men alltså spelar det egentligen någon roll att jag ändå ska åt det hållet dem vill borde man inte betala bara för att man slipper åka med främmande människor på en buss eller tåg speciellt när biltesan tar 4 timmar och buss/ tåg tar MINST de dubbla med alla byten och grejer.
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Begär ersättning. Sjukt oartigt att inte betala för sig om man inte erbjuder NÅGOT i gengäld. En kompis lånade min bil dagtid under en veckas tid, jobbar ändå natt och sover på dagen (jag erbjöd det och hon var galet tacksam). Hennes hade skurit och bor på landet med nån mil till jobbet. Jag sa att "skit i att tanka, det löser sig". Vi hjälper varandra supermycket med det praktiska så det känns som det kvittar. Men hon tankade i iaf en skvätt, kollade inte hur mycket OCH såg till att få min bil tvättad. DET känns mer normalt än att bara ta förgivet.

En tjej och jag blev strandade pga en buss som inte kom. Båda skulle till Örebro, jag skulle jobba, och det var sent på kvällen. Jag hade tagit bilen till centralen och sa åt tjejen att haka på. Hon bodde inte i stan och behövde vara i på jobb Öret åtta på morgonen.
Hon bad att vi skulle åka till en bankomat fast jag sa att det var lugnt. Kändes verkligen så hon behövde ju hjälpen. Hon rotade i plånboken, allt hon hade. Nån femtilapp. Täcker bensinkostnaden helt för resan men hon ville eg betala mycket mer för att jag räddad situationen för henne men jag vägrade köra henne till en bankomat och var helt nöjd med betalningen som jag inte tyckte jag behövde:p Men det känns också som en normal reaktion.
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Be nån granne/man/vän köra dig? (Mot ersättning vid behov) och skyll på att din bil trasig eller nått ;)
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Det är projektets gäster men jag är inte projektledare.

Det är väl projektledarens ansvar att beställa och betala taxin hem (Och egentligen din kostnad för att köra dit :p men du bor ju åt samma håll så det kanske inte känns nödvändigt.)
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 453
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 213
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 439
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp