Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

fejko

Trådstartare
Hur gör ni andra? Jag bor på landet och måste ta bilen till jobbet. Detta utnyttjas gärna av andra tex om man ska gå ut i samband med jobbet för "du kör ju ändå". Samma personer kan glatt komma med gliringar om att man är en miljbov. I kväll ska vi på middag på ett ställe som ligger halvvägs hem till mig. Nu kommer det fram att folk kallt räknat med att jag skjutsar in dem till stan igen. Vad ska jag göra? Vi har utländska gäster på besök.
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Om jag förstår dig rätt så är ju problemet rätt enkelt att lösa ikväll i alla fall - du ska inte in till stan igen.
Det skulle jag kunna säga utan dåligt samvete, folk som tar tjänster från andra för givet är bland det värsta jag vet.
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Säga att du inte har möjlighet att köra den här gången. Punkt.

Det finns ingen anledning för dig att börja förklara varför. Det har de helt enkelt inte med att göra, om du inte själv VILL förklara.
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

är bara att säga nej, du ska inte in till stan och har inte möjlighet att leka taxi.
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Jag hade sagt att "Ni kan få åka dit med mig, men jag kör inte tillbaka till stan så ni får lösa skjutsen hem på annat sätt". Svårare än så är det inte, för mig iallafall..
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Problemet är att vi har gäster från Australien England Tyskland och Holland här på besök. Jag skulle framstå som extremt oartig.
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Ja, är de dina gäster så faller det väl antagligen på dig att lösa/hjälpa till med transport?
Då förstår jag faktiskt inte riktigt problemet..
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Det är projektets gäster men jag är inte projektledare.
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Aha. Men då är det ju likväl någon annans uppgift.
Du kan ju inte mena att företaget förväntar sig att du privat ska skjutsa runt på deras gäster?
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Om det är via jobbet tycker jag faktiskt nästan att du kan begära ersättning för bensinen, åtminstone!
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Då bör du väl prata med projektledaren hur planen är för deras transport tillbaka till stan/hotell?
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Om ni har gäster från 4 olika nationer (och jag tolkar det som om företaget har de gästerna) så lär ju iallafall inte din bil räcka till. Hur förflyttar sig de övriga?
Jag tröttnade på att vara fyllechauffis när det var fest på jobbet. En sensommar när en person anordnade fest långt ute i skogen så talade jag om för alla som ville åka med att visst får ni göra det men jag åker hem mellan kl 20 och kl 20.30 eftersom jag ska ta in hästarna. Det blev mörkt ganska tidigt och det var en häst i hagen som avskydde mig så jag ville ha gott om ljus när jag hanterade den. De blev urgriniga när jag åkte och vissa tjurade i flera år efteråt men de hade valet att följa med när jag åkte. Efter det har det inte varit något mer tjat om skjuts :devil:
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Då bör du väl prata med projektledaren hur planen är för deras transport tillbaka till stan/hotell?

Ja han sa nyss att han hade räknat med att jag skulle köra han hade nämligen också tänkt att åka med mig.
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Om det är via jobbet tycker jag faktiskt nästan att du kan begära ersättning för bensinen, åtminstone!

Varför nöja sig med benisn? Det låter väl som om milersättning + lön och OB skulle vara på sin plats.

Tilägg
Men helt ärligt kör du buss?
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

De andra åker buss men alla får inte plsts i bussen.
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Men herregud vilka människor ni har råkat ut för! :eek:

Jag har inte körkort, och blir djupt tacksam om någon erbjuder sig att skjutsa någon gång. Men jag åker aldrig någonstans utan att veta hur och när jag ska ta mig hem. Är det fest långt ut på landet så festar jag antagligen tills första bussen hem på morgonen går :D eller åker hem morgonen efter med någon som ända ska åt samma håll, beroende på hur långt det är till bussen.

Var ute i en håla någon gång där det var en liten festival. En tjej gick mitt i natten med sin sovsäck längs med bilvägen till närmsta by där hon bodde. Tog väl en 2-3 timmar så där, men hon var ju tvungen ;)
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Då får dom väl skaffa större buss eller beställa taxi. Varför ska du jobba gratis?
 
Sv: Trött på att vara gratischaufför för att jag bor på landet

Ja han sa nyss att han hade räknat med att jag skulle köra han hade nämligen också tänkt att åka med mig.

Jaha, oj. Jag hade blivit ganska irriterad av ett sådant antagande. Och visat detta.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 450
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 207
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 434
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp