Jag är en typiskt naturvetenskaplig person. Jag tror alltså inte på övernaturliga fenomen.
Med det sagt hade jag hellre levt i en värld där det fanns varelser, spöken och diverse annat. Har sedan jag var väldigt liten varit väldigt intresserad av sådant.
Jag tror också att människor som upplever eller ser saker i 8 fall av 10 faktiskt hade en upplevelse eller såg något. Deras upplevelse är givetvis inte osann (om de inte hittat på). Däremot kan man oftast förklara det på naturligt sätt. Jag har alltid letat efter den där historien eller upplevelsen som gör att den där världen jag hellre vill leva i blir sann.
Av alla mina upplevelser är det bara en som jag faktiskt inte kan förklara. Här är några.
- Farmor sade att hon skulle bli sädesärla när hon dog, hon sa det ofta och under hela min uppväxt. När vi kom till kullen där vi skulle gravsätta farmors urna satt det en sädesärla precis brevid hålet de grävt. Varje gång jag varit där för att hälsa på farmor sitter det en sädesärla precis där. Min hjärna säger att det är en slump och att det bara finns mycket mat där och att sädesärlorna bor i närheten. Mitt hjärta säger att det är farmor som hälsar - och varje gång jag ser en sädesärla säger jag "hej farmor!" och folk tittar på mig som att jag är tokig. Men det gör mig glad.
- En gång när jag sov i källaren hos farmor och farfar vaknade jag upp och tyckte att någon tittade på mig runt dörrkarmen, sedan försvann huvudet som kikade på mig. Det var givetvis bara min hjärna som fyllde i grejer i mörkret. När jag berättade om det runt frukostbordet säger min faster att hon upplevt samma sak men att hon fått en känsla av att det var hennes farbror som ville se att hon mådde bra.
- När jag jobbade i arkivet på jobbet och precis hade låst dörren för att gå upp hörde jag en duns. Jag öppnade igen och tittade vad det var som hade ramlat men såg inget och blev glad för här hade jag kanske ett tecken! Tji fick jag när jag hittade det som ramlat, bakom en hylla.
- Sover i min lilla stuga på landet. Hör steg på trappen utanför, och någon som vickar på stolen som står på trappen. Sedan inget igen. Här trodde jag också att det äntligen kunde vara något för vad för djur skulle göra så? En minkunge - skulle det visa sig.
Den jag inte kan förklara hände när jag en kväll var ute och sprang i skogen. Det är kolsvart, jag har pannlampa, vitt överallt och vräker ner snö. Jag springer på utan något större tempo eftersom det är tungt i snön och jag inte riktigt ser hur halt det är i underlaget. Vid något tillfälle ser jag en hare, och jag hör också vad som förmodligen är ett rådjur som skuttar bort. Annars är det jag, min andning, knarrandet om skorna och det där underbara ljudet när snö landar på snö.
Eftersom snön i vissa vinklar åker rätt in i ögonen tittar jag ner ganska mycket under rundan, jag kommer runt ett hörn där jag vet att det snart kommer en lätt sluttning ner och sedan sluttar det mycket mer längre fram, om kanske 40 meter. Därför tittar jag upp, för att se om jag kan se om det verkar halt där.
Det är då något springer rakt över stigen jag springer på. Det bästa sättet att förklara den är att säga att den såg ut som en mindre hare, utan öron, som sprang på bakbenen (på liksom tårna) och hade väldigt korta "armar", så om en hare hade sprungit på tå men inte hade några underarmar eller öron. Vit, eller möjligtvis vit och ljusgrå.
Min kropp reagerade direkt på den, jag har pulsklocka och om jag tittar precis där jag ser den går pulsen från att ligga runt 140-160 slag till 189. Fick rejält adrenalinpåslag. Sprang hem väldigt fort pga adrenalinet - men jag kände mig inte särskilt rädd för den. Det fanns spår där den hade sprungit över stigen.
Vad jag vet kan harar inte springa på tå

Men trots att jag inte kan förklara den upplevelsen har jag valt att förklara den som att min hjärna bara fyllde i saker. Det var ju mörkt, och vit snö vräkte ner mot vit snö i ljuset av en pannlampa.