Speciella_tina

Trådstartare
Tuva är 2 år och 4 månader, och sover för det mesta fortfarande middag. Nu när det varit så fint väder har de passat på att vara ute hela dagen med förskolan, då tar de med mat de lagar ute, och de som vilar gör det i vagnar. Supermysigt, problemet är att Tuva tycker det är så roligt att vara ute att hon inte vill vila, så hon får leka istället.

Jag är så kluven, å ena sidan märker vi att hon hade behövt sin vila, å andra sidan är det ju jättekul att de passar på att vara ute så mycket. Hon blir trött och gnällig på eftermiddagen/kvällen, och det är inte alls kul varken för oss eller för henne. Hon vaknar alltid vid 7 på morgonen, det bästa hade ju varit om hon sovit längre eftersom jag inte lämnar henne förrän 9, men så bra är det såklart inte!...

När har era slutat sova middag? Hur hade ni gjort?

Sv: Tröttis

Vi har en tröttmössa hemma. Sonen är 2 år och 10 månader. Han sover 12h på natten och 2-2,5 på dagen. Så här sovs det fortfarande.

Klarar hon att vara vaken och det på eftermiddagen går att få upp henne i nytändning på eftermiddagen med hjälp av en banan eller russin hade jag tagit bort vilan.

Mvh Miks

Senast ändrad:

Klarar och klarar, hon sitter ju inte och somnar, men man märker att hon hade behövt sin vila. Hon blir väldigt gnällig, och säger flera gånger att hon är trött. Man skulle ju kunna lägga henne tidigare, men det vill jag inte, vi vill ha vår tid med henne på kvällen. Samtidigt vill jag inte vara surmorsan som kräver att vila ordnas. Men jag inser ju att något av det måste göras, för det här är inte kul alls...

Lite konstigt att det skulle vara valfritt att vila om det inte är överenskommet. Jag tycker att du ska säga till personalen att du gärna vill att de ser till att hon vilar även om ni är ute eftersom hon blir så trött på kvällen. Dom får väl vagna henne eller gå undan med henne om hon blir så uppspelt, är de ute får de väl kunna lösa rutinerna ändå.

Halvt kl: Fast jag vill ju inte förlora tid med henne, då kan jag lika gärna lägga henne en timme tidigare. På eftermiddagen har jag bara 5 timmar innan sovdags, då vill jag inte att hon ska sova bort en av dem...

Det får nog bli som mino säger, att jag får be personalen att se till att hon vilar i alla fall, får jag märker verkligen att hon behöver vila.

När går hon och sover då?
När hämtas hon?
Kan hon inte sova tex i vagnen på väg hem?
Men sedan som Mino säger så ska ju personalen se till att de barn som behöver sova får sova, men det är inte så lätt alla gånger. De har svårt att driva igenom det. Dottern sover fortfarande på dagis, snart fyra men vi har minskat tiden lite. Tidigare var det två timmar, nu är det bara en timme.

Hon hämtas tre, och då är det för sent att sova, dvs hon är så uppspeedad att hon inte somnar. Men nu har jag pratat med personalen, och de tar sig tid att få henne att somna, och låter inte henne bestämma, så nu är det en glad tjej här hemma igen :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 097
Senast: IngelaH
·
Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 344
Senast: Lingon
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till... 74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
62 586
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången... 8 9 10
Svar
189
· Visningar
16 674
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka