Trottsig 3-åring

shady

Trådstartare
Hur dana är era 3-åringar? Är dom trottsiga och allmänt jobbiga?

Min är totalt hopplös ljust nu. Trottsig till max och kommer absolut inte ihåg ett dugg av vad man lär/lärt henne.

Det skall bara jävlas och mejjas hela tiden. Hon har fått för sig att bara gå rakt över en när man leder henne. Eller att springa bakklänges när hon skall till stallet.

När vi jobbar henne i longer linan så går det bra ungefär 4 minuter sedan är det som att hon kommer på att, nu är jag för snäll och duktig, så då måste hon hitta på jävelskap.

Är era sådana också, eller har jag lyckats att få ett riktigt Måndags exemplar?

Hehe! Det där jag också gått igenom och det är inte över på långa vägar. Min är fyra nu och nu har det iofs gått jättemycket framåt sista året så det finns nog hopp. Många snackar om ledarskap och det är nog bra till viss del, men som jag pratade med min tränare om häromdagen så handlar det nog mer om inlärning i åtminstone mitt fall. Han har väl kommit över den absolut värsta testar perioden men oj vad problem jag fortfarande har ibland. Håll ut! är mitt råd till dig.

Min var tämligen trevlig hela förra året som treåring men halvblodet var inte så roligt jämt och det halvblod som är tre nu har testat ganska mkt på sista tiden :smirk:

Jaha, då har jag med andra ord en hel del att förvänta mig framåt då? Men det är ju inte roligt detta. Från att ha varit världens ängel till att blivit en djävul.

Nog är det ledarskaps frågan hon är ute efter, det märks. Men där kommer hon ingen vart, jag vet vad jag vill och inte.

Den förra 3-åringen hade inga sådana här saker för sig, hur cool och snäll som helst. Däremot nu som 7-åring har dom börjat komma säger den nya ägaren.

Då tar jag det hellre som 3-åring.

Jobbet har just nu 3st 3åringar hemma och dom är helt olika.
*Sto = Cool dam..vilar nu,men är med på de mesta
*Vallack = Lite ivrig,men tycker de mesta är kul
*Hingsten = SUPER knast just nu...inte alls rolig,men han fäller sina tänder nu och är inne i en växtperiod så de beroe säkert på de,men han vilar åxå nu!!

Så jag tror de är ganska så normalt att dom kan bli lite tråkiga i den ålderna...tänk dig själv...tonåring?!

Det var en bra jämförelse, med tonåring. Det är otroligt vad likt det är. Mina ungar (snart tonåringar båda) är lika trotsiga som hon.

Hon har haft för sig nu ett tag att hon skall springa över mig om kvällarna när jag tar in henne.

Tog ikväll på henne en kedja för att markera. Under käken spände jag den, och visst började hon direkt när hon kommit utanför hagen. Men det räkte med ett par drag i kedjan så fattade hon att nu är det stopp.

Behövde inte ta tag hårt alls, utan bara så den spände till, sedan var det slutbråkat. För denna gången.

Min 3-åring har hittills (peppar, peppar!) inte haft några sådana dumheter för sig trots att han är hingst. Det enda negativa jag kan säga om honom är att han då och då bits. :mad:

Här är en till med bänglig treåring, ska inte gå in i transporten från att vara självlastande, går helst på mina fötter när man ska leda och gamla invanda saker är skitläskiga att gå förbi så det kan man nog inte göra... Testar ganska friskt just nu, men inte värre än att det går att övertala henne. Annars gör vi inte så mycket nu, precis fällt tänder + växer så hon får vara till i höst.
Nin

ojsa... jag har ingen egen men en på stallet. hon är nog inte inne i trottsperioden nu, men kommer dit ibland!
hon vi hade förut var inne i en trotts period som hette duga! hon sprang in från hagen, sprang på/över allt som hon inte skulle göra. men det försvann så klart.

hehe hästar e som människor. du har nog fått dig en riktigt jobbig tonårs flicka/pojke...lycka till, de e bara å kämpa på! :rofl:

*hihi* :D Jag vet hur det är med trotsiga unghästar! Jag har en treårig valack som är jättesnäll (nu iaf, pepper, peppar, ta i trä)! Mkt fullblod i = temperament, men han vet vem som är ledaren och han är underbar! Sedan har jag en ettåring och jag antar att de normalt är busfrön och att jag inte borde klaga, MEN..Vad ska jag göra annars?! han är katstrofalt trotsig, ska springa över en eller ´"råkar" komma lite efter när man leder, tvärstannar sedan, kastar sig till andra sidan av hästen jag har i andra handen och börjar bita, bita, bita på honom... Han har många trix och det är kul att höra att andra har samma problem (förlåt, inte så snällt kanske) :) ettåringen är halvblod och jag tror att det har med saken att göra... Är det vad din häst är?

Lycka till! :cool:

Jo mitt sto är ett halvblod. Idag var hon hur snäll och gullig som helst att leda ut i hagen. Räckte med att hon såg att jag tog kedjan.

Dom är roliga. Hon har vilat nu ett par dagar också, så idag blir det lite longering, så får jag se om det är lika dant där eller hon har tänkt att börja lyda och sköta sig.

Men visst är hon som en tonåring, min grabb på 14 beter sig ungefär lika dant, fast hans humör är värre :D

Min treåring hittar på det ena, än det andra. Har vi klarat ut en sak, kommer nästa! :smirk: Hej och hå. Men det är bara att kämpa på, och leva för de där underbara stunderna när hon bara gör allt rätt! Och hon är ett sto och halvblod.

Hej

Jag har haft många unghästar att göra med och det verkar som att dom har en trotsålder mellan 3-6 år och det är bara jobba vidare men under försiktighet och ta det lite lugnare med utbildninen för hästen.
En kuse jag hade "tösen", hon var en bestämd dam och henne fick jag jobba ca 14 dgr interval och sen fick hon vila några dgr och smälta det som har fått lära sig utav mig, sen när jag tog tag i det igen så var det väl inget att tjafs/bråka för, precis att det här har jag "tösen" vetat hela tiden.
Men när det var dax att lära sig nåt nytt så var hon där igen att började bråka med mig igen.

lycka till och släpp aldrig tålamodet och "lek" fram övningarna och massor utav beröm.
blåvinge :banana:

Min häst var världens snällaste fram tills 4,5 år. Då blev det en helt annan häst. Ifrågasätte allt, möljde över när man skulle in från hagen, stod på bakbenen, drog järnet emellanåt när man red osv osv
Det höll i ca ½ år men nn de senaste 2 månaderna har det vart "min" vanliga häst igen. Supersnäll och lugn i alla lägen. SKÖNT!
Tror att det ger sig om ett tag med din.
Lycka till

Detta verkar ju som att jag absolut inte är ensam om, och det känns bra. Trodde det var min som var ett riktigt Måndags exemplar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa... 2
Svar
33
· Visningar
8 322
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 472
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 209
Senast: Gnist
·
Hästhantering Bakgrundsfakta häst: 17år, aktiv pensionär, f.d Grand Prix-pålle, snäll i all hantering och ridning men har lite spöken som jag...
Svar
13
· Visningar
2 173
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka