Truckförarutbildning

Stinaelin

Trådstartare
Är det någon som har koll på detta här?

Min son behöver jobb och vill jobba på lager. Där kräver många truckkort och han kan tänka sig att ta ett sådant för att lättare få jobb.

När jag hjälper honom att söka dessa kurser blir jag inte riktigt klok på upplägget. Två dagar tar det för de flesta. Låter kort tycker jag.

Finns det olika nivåer? Vilket kort ska en ta för att bli mest attraktiv lagerarbetare?

Tacksam för guidning!
 
Det brukar stå i ansökan vilka behörigheter som krävs, ju fler desto bättre.
Två dagar brukar vara standard, jag valde ett ställe som har bra omdömen och många olika truckar att provköra.
Tack! Vet du på rak arm något ställe (i Västsverige) ? Finns många att välja mellan.
 
Tillägg.
Grävde fram mitt kort, det han ska kolla efter är en utbildning som ger, A 1 - 4, B 1 - 6 och gärna D1, det är ofta meriterande.
Då har han samtliga standardtruckar, C är hjullastare och andra typer av lastare.
Läroplan TLP 10

Skulle ta travers också när han ändå håller på, det ökar möjligheterna rejält, bara 1 dags utbildning.
 
Mitt tips är att ta alla behörigheter som han öht har möjlighet till om han vill satsa på en karriär inom lager/kollihantering och dyl. Dock ska man komma ihåg att det inte är på själva utbildningen man lär sig att bli bra på truckkörning utan när man kontinuerligt kör. På utbildningen lär man sig teorin och får öva lite praktiskt på manövreringsmoment, men man hinner inte öva upp någon större skicklighet på den tiden om man aldrig kört innan. När jag tog mitt kort fick vi köra en enkel hinderbana där man skulle hämta en tom lastpall, köra en bana runt lite koner och sen ställa av pallen på ett annat ställe, dvs väldigt basic. Hade man klarat banan en gång var man godkänd på det praktiska.
 
Mitt tips är att ta alla behörigheter som han öht har möjlighet till om han vill satsa på en karriär inom lager/kollihantering och dyl. Dock ska man komma ihåg att det inte är på själva utbildningen man lär sig att bli bra på truckkörning utan när man kontinuerligt kör. På utbildningen lär man sig teorin och får öva lite praktiskt på manövreringsmoment, men man hinner inte öva upp någon större skicklighet på den tiden om man aldrig kört innan. När jag tog mitt kort fick vi köra en enkel hinderbana där man skulle hämta en tom lastpall, köra en bana runt lite koner och sen ställa av pallen på ett annat ställe, dvs väldigt basic. Hade man klarat banan en gång var man godkänd på det praktiska.

Så är det absolut.
Det skulle jag dock räkna som en sämre utbildning.
Vi körde en hel dag, olika modeller, olika moment.
Var asbra!
Sen är det såklart en jäköa skillnad att köra inne i ett lager eller som hos oss i en industri där folk kör som vildar, det kommer autotåg och är tusen gånger och doöda korsningar 😅
 
Så är det absolut.
Det skulle jag dock räkna som en sämre utbildning.
Vi körde en hel dag, olika modeller, olika moment.
Var asbra!
Sen är det såklart en jäköa skillnad att köra inne i ett lager eller som hos oss i en industri där folk kör som vildar, det kommer autotåg och är tusen gånger och doöda korsningar 😅
Nä det var inte någon direkt fördjupande utbildning, hölls av ett välkänt utbildningsföretag som börjar på M och är synonymt med ordet "peppa"... Tog även mitt liftkort där och min utbildning i fallskydd, även dessa kurser var enligt samma tema.
 
Tillägg.
Grävde fram mitt kort, det han ska kolla efter är en utbildning som ger, A 1 - 4, B 1 - 6 och gärna D1, det är ofta meriterande.
Då har han samtliga standardtruckar, C är hjullastare och andra typer av lastare.
Läroplan TLP 10

Skulle ta travers också när han ändå håller på, det ökar möjligheterna rejält, bara 1 dags utbildning.

Hehe, min traversutbildning (inkl fallskydd) var fyra dagar :D SSAB tycker det är värt det :up:

Edit: Och det är verkligen lyx att som semestervikarie få göra den gratis på betald arbetstid tycker jag.
 
Om de kräver kort så går det ibland att få hjälp med kursen. Där är en hel radda olika varianter och det är inte fel att ha några att välja på påengång.

Sen erbjuder en del företag utbildning för att få fatt i mera folk. Vissa vill att man går just deras utbildning för att få körtillståndet sen i vilket fall. Truckkortet är såattsäga bara halva behörigheten.
 
Är det någon som har koll på detta här?

Min son behöver jobb och vill jobba på lager. Där kräver många truckkort och han kan tänka sig att ta ett sådant för att lättare få jobb.

När jag hjälper honom att söka dessa kurser blir jag inte riktigt klok på upplägget. Två dagar tar det för de flesta. Låter kort tycker jag.

Finns det olika nivåer? Vilket kort ska en ta för att bli mest attraktiv lagerarbetare?

Tacksam för guidning!
När jag gick var det 2 eller 3 dagar, hälften teori och hälften ute bland truckarna.
Ingen lär sig att köra truck på utbildningen utan mer får testa på olika truckar och alla truckar som ingår i behörigheten kommer inte finnas på kursen. Mycket arbetssäkerhet gås igenom, aj och oj, dagligtillsyn mm.

Se till att det blir en TLP10 utbildningen och ta minst A1-4 + B1-6 som minst. D 1 och 2 går lätt att lägga till om det blir tal om att jobba på Volvo eller på flygplats. Någon av C truckarna tas inte fören jobbet kräver det, tex grensletrucken C5 körs bara i hamnar och då är utbildningen längre och bedrivs på jobbet.

Lära sig köra truck gör man på arbetsplatsen.
 
När jag gick var det 2 eller 3 dagar, hälften teori och hälften ute bland truckarna.
Ingen lär sig att köra truck på utbildningen utan mer får testa på olika truckar och alla truckar som ingår i behörigheten kommer inte finnas på kursen. Mycket arbetssäkerhet gås igenom, aj och oj, dagligtillsyn mm.

Se till att det blir en TLP10 utbildningen och ta minst A1-4 + B1-6 som minst. D 1 och 2 går lätt att lägga till om det blir tal om att jobba på Volvo eller på flygplats. Någon av C truckarna tas inte fören jobbet kräver det, tex grensletrucken C5 körs bara i hamnar och då är utbildningen längre och bedrivs på jobbet.

Lära sig köra truck gör man på arbetsplatsen.

Så är det för oss också, när jag går på skift igen får jag inte köra travers själv utan en kollega kommer att vara med tills de godkänner att jag klarar av det.
 
Om de kräver kort så går det ibland att få hjälp med kursen. Där är en hel radda olika varianter och det är inte fel att ha några att välja på påengång.

Sen erbjuder en del företag utbildning för att få fatt i mera folk. Vissa vill att man går just deras utbildning för att få körtillståndet sen i vilket fall. Truckkortet är såattsäga bara halva behörigheten.
Har aldrig varit med om att det krävs annat än TLP10 av företagen, och vet ingen truckutbildning här som inte ger den behörigheten.
Många företag kräver dock att kortet uppdateras var femte år.
 
Tusen tack för alla bra svar!

Min son tänker gå denna kurs för att få mer konkurrenskraft då han söker jobb. Förstår att han måste lära sig köra truck på plats, men detta är ju alltid en start. Det går trögt att söka jobb för en 19-åring utan erfarenhet. :(
Tycker han gör rätt i att ta truckkort.

Rekommenderar även att sedan ringa runt till bemanningsföretaget. Finns mycket att säga om bemanningsföretaget men det är lättare att få in en fot på arbetsmarknaden men hjälp av bemanningsföretag än att söka direkt till företagen utan erfarenhet.
 
Tycker han gör rätt i att ta truckkort.

Rekommenderar även att sedan ringa runt till bemanningsföretaget. Finns mycket att säga om bemanningsföretaget men det är lättare att få in en fot på arbetsmarknaden men hjälp av bemanningsföretag än att söka direkt till företagen utan erfarenhet.

Och det finns bra bemanningsföretag.
Jag är själv på ett som har väldigt bra villkor, bra lön, bra konsultchefer osv.
Jag överväger att stanna kvar hos dem även om jag blir erbjuden fast hos det företag jag är på.
 
Så här kan baksidan på ett truckkort se ut, tycker det är väldigt tydligt vad för typer av truckar de olika bokstäverna och siffrorna menar.

Lagerjobb kan jag tänka mig att man kommer väldigt långt om man har alla behörigheter inom A och B.

30C6C7D2-BA00-4002-A605-E078E0DA697A.jpeg
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag skulle vilja ta truckkort. Det känns som en användbar grej när det gäller jobb. Eftersom jag tar det mycket för att göra mig...
Svar
3
· Visningar
428
Senast: Liten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 991
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 216
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp