Trudeaus blackface-skandal

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur jag än läser det här inlägget, kanske sju gånger nu, kan jag inte se annat än att du här som minst tar dig ett tolkningsföreträde och vid ett tillfälle använder dig av i allt väsentligt samma härskarteknik som den kritiserade.

Du talar om vad trådstarten handlar om, dvs självreflektion. (Jag läste den inte så, utan som att den handlade om Trudeau.)

Du talar om vilka avsikter någon annan (@mandalaki ) har med vad hen skriver. Att tillskriva en avsikt är inte exakt samma sak som att tillskriva en känsla, men nog är det närbesläktat?

Hela tråden är full av tolkningsföreträden och som jag skrev tidigare; jag svarar i samma ton som jag upplever tråden går i.

(Angående det sistnämnda så var det ett exempel på ett fenomen jag tycker är vanligt och jag förtydligade sedan att jag inte menade att det just denna gång gjorts avsiktligt, och varför jag tycker det bidrar till en osund kultur).
 
Fast ens hudfärg spelar visst roll. Jag som vit har ingen erfarenhet av förtryck pga min hudfärg. Noll och nada. Däremot har en kompis till mig från Somalia jäkligt mycket erfarenhet som jag lyssnar på och tar till mig av. Det är liksom min förbaskade skyldighet eftersom jag som vit har makten och priviligiererna.

Såklart spelar hudfärg roll, större ibland och mindre ibland. Jag har aldrig sagt att hudfärg inte spelar någon roll, det måste du ha fått om bakfoten. Det jag kritiserade var uppfattningen att vita inte skulle få skriva alls om sina erfarenheter i en sådan här tråd, pga sin hudfärg.
 
Snacka om vitt privilegium när det anses vara kontroversiellt att säga att vitas åsikter inte är viktigast i en fråga där svarta kränks.

Nu är det ju inte riktigt så det skrevs. Så ja, om det inte ska bli provocerande är det viktigt att tänka på formuleringen...att välja RÄTT ord är viktigt har vi ju lärt oss i denna tråd.
 
Men du var ju all for att tråden skulle handla om självreflektioner? Är det då bara vissa självreflektioner som är okej?

Det jag skrev i mitt inlägg var självreflektioner över de ord man använt i sitt inlägg. Om alla ska redovisa all problematik med orden i varje inlägg, och gardera sig mot misstolkningar, så finns det risk att det både blir svårt att uppfatta själva budskapet i inlägget och dels att det bildas en tystnadskultur där man inte vågar säga något av rädsla för att råka använda ett dåligt ord. SJÄLVKLART är det bra att reflektera över vilka ord man använder, men i diskussioner med andra vill jag uppmuntra en välvillig tolkning, och en fråga extra om något är oklart, hellre än att gå på att hen måste mena den sämsta tolkningen.
 
Jag ursäktar absolut inte blackface hos någon, varken då eller nu, och tycker inte att det är ok. Men jag vill ändå framhålla att det är inte alla förunnat att ha blivit lärda att reflektera över det i ung ålder. Jag personligen har aldrig gjort en black face, och jag kan inte minnas någon i min omgivning, så jag försöker inte ursäkta något.

Men jag vill ändå framhålla att det inte är alla förunnat det privilegium som du fått, med den utbildning dina föräldrar kunnat ge dig. Mina föräldrar hade inte kunnat ge mig samma reflektion som dina gav dig, de hade inte det sociala kapitalet. De hade antagligen till och med kunnat låta mig "klä ut mig" med black face. Och i skolan fick jag inte heller den insikten. Det var inte förrän i vuxen ålder jag förstod att det var rasism. Med det sagt vill jag inte ursäkta beteendet utan bara få fram att det måste vara okej att få bildning även i vuxen ålder, att inse det en gjorde innan var dumt, att ångra sig och skämmas, men att ändra åsikt och bli en bättre människa!

Du uttrycker det bättre än jag :up:
 
Det jag skrev i mitt inlägg var självreflektioner över de ord man använt i sitt inlägg. Om alla ska redovisa all problematik med orden i varje inlägg, och gardera sig mot misstolkningar, så finns det risk att det både blir svårt att uppfatta själva budskapet i inlägget och dels att det bildas en tystnadskultur där man inte vågar säga något av rädsla för att råka använda ett dåligt ord. SJÄLVKLART är det bra att reflektera över vilka ord man använder, men i diskussioner med andra vill jag uppmuntra en välvillig tolkning, och en fråga extra om något är oklart, hellre än att gå på att hen måste mena den sämsta tolkningen.
Du får nog helt enkelt leva med att jag reflekterade över mitt ordval och du får gärna sluta tala om för mig vad jag ska skriva och inte skriva.
Som omväxling kunde du kanske diskutera trådämnet i stället?
 
Du får nog helt enkelt leva med att jag reflekterade över mitt ordval och du får gärna sluta tala om för mig vad jag ska skriva och inte skriva.
Som omväxling kunde du kanske diskutera trådämnet i stället?

Som sagt, du får skriva exakt vad du vill. Jag tog det som exempel i ETT inlägg, att det kommer upp gång på gång är ju för att du m.fl. fortsätter fråga om det. Men nu ska jag sluta svara och gå och lägga mig istället, det är ju en dag imorgon också.
 
Jag ursäktar absolut inte blackface hos någon, varken då eller nu, och tycker inte att det är ok. Men jag vill ändå framhålla att det är inte alla förunnat att ha blivit lärda att reflektera över det i ung ålder. Jag personligen har aldrig gjort en black face, och jag kan inte minnas någon i min omgivning, så jag försöker inte ursäkta något.

Men jag vill ändå framhålla att det inte är alla förunnat det privilegium som du fått, med den utbildning dina föräldrar kunnat ge dig. Mina föräldrar hade inte kunnat ge mig samma reflektion som dina gav dig, de hade inte det sociala kapitalet. De hade antagligen till och med kunnat låta mig "klä ut mig" med black face. Och i skolan fick jag inte heller den insikten. Det var inte förrän i vuxen ålder jag förstod att det var rasism. Med det sagt vill jag inte ursäkta beteendet utan bara få fram att det måste vara okej att få bildning även i vuxen ålder, att inse det en gjorde innan var dumt, att ångra sig och skämmas, men att ändra åsikt och bli en bättre människa!
Jag tycker också att det är ett privilegium. Jag nämnde det för att visa att vad än blackface 2001 var, så var det inte oproblematiskt pga "en annan tid".
 
Hela tråden är full av tolkningsföreträden och som jag skrev tidigare; jag svarar i samma ton som jag upplever tråden går i.

(Angående det sistnämnda så var det ett exempel på ett fenomen jag tycker är vanligt och jag förtydligade sedan att jag inte menade att det just denna gång gjorts avsiktligt, och varför jag tycker det bidrar till en osund kultur).
Du svarar i samma ton som du upplever att tråden går i, och går samtidigt igenom en radda inlägg där du talar om hur diskussionen borde ha gått.

Den roll du tar dig i den här tråden är minst sagt gåtfull. Kan du inte hålla dig till trådämnet, bara?
 
Jag har problem med att vissa användare går in i trådar och bestämmer om trådämnet är ok att diskutera och vad som är ok att tycka.

Det blir ett otroligt tråkigt forum när folk inte vågar framföra sina åsikter.
Jag har frågat dig tidigare i tråden och jag frågar dig igen nu: Vem är det som inte vågar skriva?

Och ingenstans har det väl stått att det inte är ok att diskutera. Det var en (1) användares funderingar kring ämnet. Antingen kan man dra på sig offerkoftan och känna sig kränkt eller så kan man diskutera på som man vill. Men vad man väljer är ju ytterst ens eget ansvar.
 
Jag har frågat dig tidigare i tråden och jag frågar dig igen nu: Vem är det som inte vågar skriva?

Och ingenstans har det väl stått att det inte är ok att diskutera. Det var en (1) användares funderingar kring ämnet. Antingen kan man dra på sig offerkoftan och känna sig kränkt eller så kan man diskutera på som man vill. Men vad man väljer är ju ytterst ens eget ansvar.
Uj, jag undviker ofta att ge mig in i somliga diskussioner, i synnerhet i ämnen där vissa anser sig ha stort tolkningsföreträde. Jag bangar inte för diskussion, men den aggressiva och förmer attityd som vissa har gör det svårt att ens försöka ha en konstruktiv diskussion. Om JAG undviker det, så kan jag tänka mig att det finns fler som inte ens skulle komma på tanken att göra det. I den här tråden ser jag en generaluppvisning på denna attityd redan på sida 1.
 
Och någon skrev om white face, som ett icke existerande fenomen. Eh, jodå, det finns och hade denna komedi (eller tramsfilm som jag ser det) handlat om motsatsen - vita som gjorde brownface/black face så hade filmmakarna fått pisk och livstids förbannelse.

 
Uj, jag undviker ofta att ge mig in i somliga diskussioner, i synnerhet i ämnen där vissa anser sig ha stort tolkningsföreträde. Jag bangar inte för diskussion, men den aggressiva och förmer attityd som vissa har gör det svårt att ens försöka ha en konstruktiv diskussion. Om JAG undviker det, så kan jag tänka mig att det finns fler som inte ens skulle komma på tanken att göra det. I den här tråden ser jag en generaluppvisning på denna attityd redan på sida 1.
Har varit massor med trådar och diskussioner som jag inte skrivit i för att jag helt enkelt inte vågar och vill längre. Varit med alltför många gånger redan om att bli flockanfallen och olika definitioner och namn tilldelat som inte alls överensstämmer med vad jag tycker och tänker.

Problemet blir att om jag nu påpekar detta så kommer det direkt kommenteras om offerkoftor och what not.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp