Bukefalos 28 år!

TS-halt i hösilage

B

**BORTTAGEN**

Hej,

enligt analysen på det hösilage som vi har i vårt stall var ts-halten 37%. Stallägaren har sagt att ts-halten kommer att variera för de olika balarna och ligga mellan 40-50 %. Det låter lite konstigt tycker jag eftersom den testade balen hade 37.

Nu till frågan - är detta hösilage över huvud taget lämpligt att fordra hästarna med. I mina öron låter det alldeles för blött...

Brallis
 
Skall man fodra med ett såpass blött hösilgae, bör man ordna med halm pararellt. Risken är att fodret lägger sig i tarmen som en klump, och tarm och mage inte kan jobba korrekt. Halm innehåller fibrer som gör att magen arbetar, och det behöver magen när grovfodret är fattig på fibrer.

Annars skulle jag valt att inte fodra med detta grovfoder, men jag antar att ni inte har något val.
 
risken för t.ex botulism ökar också, när TS-halten är så låg.
den uppfattning jag har fått är att TS bör ligga runt 60%, men inte mycket lägre än så.
nu är ju inte jag något proffs på det här med foder, men jag skulle iaf inte ge det... ;)
 
Det finns inget direkt samband mellan ts halt o växtrådhalt även om ett tidigt ensilage ofta är blötare. Ts halten är mest beroende av skördeväder o förtorkning. Visst föredrar jag ett torrare foder men av andra orsaker, inte för att det blöta skulle "klumpa sig i tarmen".
PL
 
Nej, det är inte för blött!!

Risken med ett för torrt ensilage är att mjölksyrabakterierna hämmas (liksom alla andra bakterier), varvid det aldrig sker någon riktig fermentering. Det här med att man vill ha ett så torrt silage som möjligt är ett ryttarpåhitt.

Man har t.ex. nyligen gjort en studie där hästar fick välja mellan silage med tre olika ts-halt, och de föredrog klart ett silage med 35 % ts framför ett torrare! (Har tyvärr inte siffrorna i huvudet, men om någon är intresserad kan jag kolla upp det igen.)

Sen kan man ju fundera lite på hur stallägaren känner till ts-halten i de oöppnade balarna om analysen visar ett annat värde... Och om ts-halten varierar måste man ju räkna om och korrigera för vattenhalten.
 
Jag har fått det av vetrinär som behandlat foderförstoppning pga för blött grovfoder, när TS sjunker under 40 brukar grovfodret ha mycket av brutet strå. Här bör man aktivt gå in och fodra med ett torrare alternativ, för att förhindra foderförstoppning i tarmen.

Det år vi hade ett blött hösilage, TS på 39. Hade vi åtskilliga koliker pga förstoppning i tarm, men på rekommendation av vetrinär fodrades även halm och hästarna åt mer än gärna av detta.
 
Oj, här var det olika åsikter... Vad jag tyckt mig märka är att hästarna blir lösa i magen - ju blötare ensilaget är, desto värre blir det. Lösningen kunde i och för sig vara att ge dom mer, men det funkar inte alltid. Dom blir lösa i magen ändå. Ensilaget är också väldigt tunt (som fint gräs). Själv blandar jag alltid ensilaget med hö, för att hålla magen bra.

Men jag har också märkt att de blöta balarna oftast är mögelangripna och detta är definitivt inte bra!

Brallis
 
Vad jag fattat så är det snarare om ensilaget är väldigt kraftigt som vissa blir lösa i magen. :confused: Om ensilaget är blött så dricker de istället mindre vatten och reglera vätskeintaget den vägen. Sen är det ju väldigt individuellt med vad en häst tål, vad somliga blir lösa av äter andra utan problem. :d
 
Det var väl ungefär så det började, en massa hästar med lös avföring. Därför kändes lite svårt att förstå hur en foderförstoppning kunde ske, men sen fick 3 hästar kolik inom en period av 2-3 veckor och då började man granska grovfodret ingående.

Vårat första lass grovfoder hade som sagt en TS på 39, vi fick senare ett hösilage med betydligt högre TS 61. Under den period som vi hade kvar grovfodret med lågt TS blev vi tvungna att fodra med halm, sen behövdes inte detta pga hästarna inte var intresserade längre av halmen.

Att en skörd håller mycket brutna strån är inte ovanligt, om den kommer från en andra skörd har jag fått förklarat för mig. Även en första skörd kan ha lite av sådant i sig, mest beror det på när den skördas. Detta kan inte jämställas med ett bete, här är stråna intakta även om TS halten är något lägre.

Vi har gott om bete kvar i en hage, men den duger inte längre till att försörja hästen med TS efter behov. Näringsmässigt sätt är den ju också oduglig, och innehåller just inte mycket.
 
Fiberinnehåll o struktur är mycket viktigare än ts halt. Hästens matsmältning reglerar själv ts-halten i mag-tarminnehåll, i tunntarmen är innehållet rejält blött, knappast mer än 20-25%, o blir torrare längre bak. Jag vet inte vad du menar med brutna strån, inte hört uttrycket förut, men jag skulle tro att du menar att ensilaget skulle vara finhackat dvs ha dålig struktur. Man brukar inte finhacka ensilage som man skall rundbala däremot ofta det som skall läggas in o plan- eller tornsilo.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 344
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Vi har ett lite komplicerat problem i vårt stall. Stallägaren tillhandahåller egenproducerat hö. I september förra året reagerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 190
Senast: AnnDerry
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 076
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 668
Senast: trollmamma
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp