Bukefalos 28 år!

Tunga hästar

SandraNi

Trådstartare
har en fråga till er som har eller har ridit raser som tex Tinker, Shire och ardenner dvs hästar inom kategorin "tunga hästar" :)

Det känns som att "tunga hästar" kräver grymt mkt mer av ryttaren och är lite jobbigare att rida dressyr med? :) tyngre steg och kanske osmidigare?, att dessa hästar kräver mycket mer av sin ryttare

säger inte att alla i de raserna är tunga och osmidiga
Hur tycker ni dom är att rida dressyr med?
 
Sv: Tunga hästar

har ridit en del tinkrar och några nordsvensk-korsningar och jag tycker inte att de är tunga. hur de har varit har berott på hur de varit ridna innan men generellt sett så var de inte tunga att rida eller svårare på något vis i alla fall inte på grundnivån som de hästarna var på.
 
Sv: Tunga hästar

okeej :) har du ridit någon på mer avancerad nivå då man är ute efter luftiga smidiga steg? :)
 
Sv: Tunga hästar

Båda tinkrarna hade väldigt lätt för tramp och samling. Ingen av dem var på den nivån att det var tal om att jobba med det men trampet och tendensen att samla sig och "piffa och puffa" lite i taggade situationer fanns där väldigt starkt. Tinkern tycker jag även har lite körhäst mekanik med höga framben som man även ser på många frieserhästar så jag vet inte om det är det du menar med luftighet. Men elasticitet och förmåga att länga steget tyckte jag var svårare att få fram än med många varmblodsraser som är avlade för ridning. Traven t.ex. har på de tinkrar jag ridit varit lite av en symaskinstrav.

nordiskorsningarna (en nsv/hbl och en nsv/arab) som jag har ridit stod på ridskola när jag red dem och jag red dem inte så ofta. Så jag kan nog inte säga så mkt om deras kvalitet på gångarterna mer än att de absolut inte kändes som tunga eller markbundna hästar. Snarare pigga framåt och lätta på hjälperna. En bekant har en nsv/fullblod (han var resultat av en "olycka") och han har något kort trav och inte de finaste gångarterna, ser ut som en köttbulle men är pigg, framåt och lätt på hjälperna.

Så de jag har stött på har inte tunga eller osmidiga steg, är inte heller markbundna. Däremot har de jag stött på och ridit haft kortare steg än de flesta varmblod och de har haft svårt för att länga men verkat ha haft relativt lätt för att samla.
 
Sv: Tunga hästar

okej kul att veta :) mitt kallblod har också korta steg men inte ett dugg "tung" :) även lätt för samling
 
Sv: Tunga hästar

Hej!

De tinkrar jag suttit på har varit rent hemska att rida. Men det beror defintivt mer på hästarnas utbildning och vardagliga ridning än på hästrasen.

Nordisarna har varit underbara, under alls särskilt tunga eller svårjobbade.

Ardennern hade en j-a tryck i steget, man hördes på mils avstånd när man kom galopperande, men han var inte heller svårriden.

Däremot har jag suttit på både halvblod och ponnyer som varit "små och lätta" och ändå känts helt hemskt tungjobbade.

/Lavinia, önslar att hon kunde träffa en välriden tinker så hon kunde ändra uppfattning om dom, vill gärna ha en pga utseendet.
 
Sv: Tunga hästar

ja okej :) jo det är klart att det beror på utbildningen!! och andra raser kan ju också vara lika tunga

Jag tycker också att Tinkrar är sjuukt snygga men att de grövre modellerna ser ganska klumpiga ut över som välutbildade :crazy: de nättare modellerna är jätte fina!! :)
 
Sv: Tunga hästar

När jag rider tyngre hästar så är jag mer fjäderlätt i hjälperna än annars. En nordsvensk (nästan ardennermodell) jag hade var extremt känslig och reagerade på minsta spänning du hade i kroppen. Där gällde det att vara koncentrerad. Denna häst var bara grundutbildad. En shire jag har ridit var också lika känslig men där krävdes det mer att du tog upp din egen energi annars gick hon också och såsade.

Det är väldigt coolt att sitta på 1000 kg muskler och känna hur de pumpar under en :love:
 
Sv: Tunga hästar

Dressyra och dressyra... jag har ridit tinker det senaste året. Tillridningsprojekt som skickats på inridning och sedan inte ridits något mer efter det... den tinkern är fantastisk dock, du glömmer att du sitter på en "stor klump" för han rör sig som en sportigare typ av häst.

Trevlig, rask skritt, skitbra trav med många växlar och länger gärna - extremt lyhörd för röst och sits och anpassar tempot grymt bra! Galoppen har vi fått jobba mycket med men nu är den balanserad och fin och vi har även börjat med tempoväxlingar där. Dock liiite het och glad i att galoppa så där behöver vi jobba mer på övergångar och tempoväxlingar.

Han är en helt fantastisk "liten" häst på 166 cm ... hade han vart ett halvblod hade jag köpt honom på studs. Men han har sina begränsningar.. även om de inte har visat sig så här långt.

dsc_0986.jpg


Vi har ytterligare en tinker i stallet ... han är väl snarare den stereotypa bilden av en tinker (så som jag brukade tänka om dem). Tjock, kortbent, trög, lat och jävla smart - när det gäller att komma undan jobb. Han har dock, i hagen, världens mäktigaste samlade galopp. Det är synd bara att det är i närmsta omöjligt att ta fram det i ridningen. (Nu har jag ridit hästen i fråga 2 ggr för jag tycker inte att han är rolig och han är så bred att jag får kramp i benen efter typ 5 minuter...)

galloppa.jpg
 
Sv: Tunga hästar

ååååh så fina dom va! :love: kul att läsa om hur du jämför dom, då ser man ju verkligen skillnad på de olika modellerna! :) och jag kan tänka mig att du får kramp de hade jag med fått! jag red en annans kallblodstravare på närmare 1,60 som va en väldigt smäcker lätt och smidig modell välutbildad och allt men den hade ovanligt bred rygg så redan med en sån tycker jag att de är obekvämt brett haha :crazy:
 
Sv: Tunga hästar

Varför ska hästens tyngd påverka hur stora hjälper du behöver ge?
Det är väl hästen, och inte ryttaren, som ska jobba?
Hästen är rimligen lika känslig i huden oavsett ras och storlek.

Det är väl ganska klart att en ardenner inte har lika luftiga steg som ett "halvblod"...

De shire-hästar jag sett, har överraskande luftiga och lätta rörelser med tanke på sin storlek.

Här i trakterna finns det en person som tävlar MSV dressyr med goda resultat på en NSV bruks. Inte illa!
 
Sv: Tunga hästar

:bow: :bow: :bow:

Håller helt med dig! Har ridit små fullblodslika ponnyer som varit tröga och tungridna, och stora, tunga kallblod som varit känsliga och kunnat ridas med fina, lätta hjälper.
Så hur tung hästen upplevs att rida har inte med hur tung den är i kroppen att göra, utan mer hur välutbildad och "oförstörd" den är. Även en ardenner känner en fluga som kryper på den...
 
Sv: Tunga hästar

Jättefina tinkrar! Speciellt den på översta bilden, älskar hästar med blåa ögon:love::love:

Jag har ju oxå två tinkrar och jag upplever inte heller att dom är tunga eller klumpiga men jag måste hålla med om att dom är lite bredare att sitta på.
 
Sv: Tunga hästar

Jag menar absolut inte att alla hästar är likadana självklart är det olika på alla! :) men syftet med denna tråden var att klargöra om "tunga" hästrasers rykte är sant :) därför ville jag att alla ska berätta om sina erfarenheter om dessa raser!

Det sägs att raser som räknas som tunga hästraser (som tex tinker, shire, ardenne, osv) kräver mycket av ryttarna för att få dom att se lätta och smidiga ut i sin dressyr :) eftersom de ofta kan se ut att ha ganska tunga steg, syftar inte direkt på vikten, men antar då att dom menar de allra grövsta och osmidigaste modellerna av dessa raser som ofta kan se ganska klumpiga ut i sitt steg. Det finns många hästar i de raserna som kan bli otrooligt fina också!! men antar då att det är helt olika från häst till häst oberoende av ras då! :)

Med att det kräver mer av ryttaren menar jag att det kanske krävs mer jobb från ryttaren för att få en, om vi säger osmidig med tunga steg, att gå lika fint som en nätt modell med fina och redan smidiga gångarter. vissa hästar har lättare för dressyr och vissa har väldigt svårt för det så är det ju, men du kan nästan aldrig bara ge hästen framåtdrivande och tro att den länger steget superfint och sträcker ut frambenen korrekt från början.. det krävs arbete från ryttaren för att forma hästen! med vissa krävs det mer träning och krävs kanske då ännu mer från ryttaren, att ryttaren måste kunna guida hästen genom varje övning och jobba nästan lika mycket som hästen om hästen har otroligt svårt för något! :) att det är mer krävande för ryttaren att lyfta upp och jobba en häst uppåt som har väldigt tunga steg.. :)
en häst som redan lyfter fint och har luftiga steg från början så kanske inte ryttaren måste lyfta upp hästen så att säga utan kanske bara tala om för den att tex länga stegen så klarar den det själv.. :) detta beror ju självklart också på kondition och muskler hos hästen!!

Det kanske inte stämmer på alla med dessa raserna då låter det som utan bara vissa fall! :) men berätta gärna mer om era egna erfarenheter!!! :D
 
Sv: Tunga hästar

JAg tycker mycket som de andra här inne. Är hästen van att bli runt bärd i munnen så tro fasiken att det är tungre att bära runt en grövre häst än ett halvblod. Men är hästen bara korekt riden från början och samlar sej mycket själv. Så behöver man inte bära runt de. Ridit några haflinger, fjordingar och ägt en kallblodstravare. Ingen har varit direkt tung riden. Sen tror jag också att man rider halvblod mer redan när de är yngre och de får mer grundkondition och muskler. Ta mej inte FEL nu. Men en del som har mer kallblodsraser kanske mer gillar att rida lite mera skogsmulle ridning. JAG HAR KALLBLODS ras och rider inte bara skogsmulle ridning. Men jag hoppas att ni förstår vad jag menar ;O)
 
Sv: Tunga hästar

man bär den ju inte i munen??! är ju inte så jag menar, aja jag har fått höra om en del olika hästar nu :) tack för de
 
Sv: Tunga hästar

Jag äger en ardennervalack som är fem år. han reds in i somras. Världens snällaste och gosigaste häst!!
Jag upplever att man får "rida" lite mer då han är ganska tung i steget, för att få honom i rätt form. Han blir lätt lite lång i steget och snubblig. Annars är han väääldigt stadig. Man sitter lixom där man sitter!
Min mamma har en Nordsvenskvalack. Han kräver en hel del ridning för att komma i rätt form. Sen är det säkert individuellt från häst till häst och vilken nivå man befinner sig på. Jag anser att även om man mest luffar runt i skogen så är det viktigt oavsett ras att hästen går i en bra form för att hålla så länge som möjligt.
 
Sv: Tunga hästar

Jag vet inte om det räknas men har en nordsvensk brukshäst. Enligt min erfarenhet är det fördommar att de är tunga och osmidiga, det är nog individuellt. Min tränare har sagt att dom ända som är rörligare än nordsvensken är islänningarna. :cool: Min häst har just det problemet att han är lite för rörlig. Men det är ju fantastiskt när man kan utnyttja det. I övrigt är min häst mkt känslig för hjälperna och samlar sig lätt för små signaler. Han är pigg och framåt men kan hålla lågt tempo ändå. Jag rider med endast vikthjälper och lång/halvlång tygel, mkt lätt på handen.

Men det är klart, rider man sin häst genom att använda ren muskelkraft för att få den dit man vill har man lite mer häst att kämpa med. Det är nog från såna ryttare fördomarna kommer.
 
Sv: Tunga hästar

Det sägs att raser som räknas som tunga hästraser (som tex tinker, shire, ardenne, osv) kräver mycket av ryttarna för att få dom att se lätta och smidiga ut i sin dressyr :)

Ja det kräver mer kunskap hos ryttaren att få fram god kvalitet på steg och så vidare hos en häst som har sämre förutsättningar.
Men det handlar ju inte om hur tung hästen är, utan mer om vad den har för grundrörelser.

Jag tror att "kravet" på ryttaren mer är i fråga om tid och konsekvens och kunskap om vilka övningar som förstärker vilka delar av hästen. Kanske man behöver en större reportoir av övningar och övningskombinationer för att lyckas.
Vilken individ man har framför sig är förstås viktigt: har man en flegmatisk häst så ställer det större krav på ryttaren. Har man dessutom en häst som är flegmatisk och har en tung kropp att bära på, så kan det nog krävas starkare motivation...

Och som sagt - självklart kan man inte få en ardenner att röra sig på samma sätt som ett dressyrhalvblod.

Jag vill påstå, utan att ha några som helst belägg för det, att vbl-travare är bland de mest svårridna hästar om man vill träna upp dem i dressyr. Visserligen betydligt lättare i typen än nordis, tinker eller shire, men har inte riktigt kroppen med sig. Snacka om att det behövs kunskaper hos ryttaren för att hjälpa hästen fram! Men det är fortfarande inte råstyrka vi pratar om.
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 961
Senast: Ramona
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 001
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: Solstig
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 335
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp