Två frågor om stigbyglar

Skugga

Trådstartare
1. Vilka är de säkraste man får tävla dressyr med? Varför tycker du det?

2. Rent estetiskt - vilka är de snyggaste? 😍 Hur metall-matchar (dagens nya ord 😁) ni? Guldspännen på träns = guldstigbyglar? Färgglada stigbyglar till vilken färg på träns/sadel och spännen?
 
Det finns ju, I dagsläget, inget sätt att mäta säkerheten på stigbyglar. Detta är ett jätteproblem då I stort sett vilken sorts stigbygel som helst kan få kallas 'säkerhetsstigbygel' eftersom det saknas defenition på konceptet.

Rent idé-mässigt så gillar jag varianterna som löser ut, tex kwick-out. Men tyvärr funkar de inte med mina knän och fotleder.

Metallmatchning var sånt jag tänkte på som yngre men helt ärligt, de små spännena på tränset är ju knappt urskiljbara på banan. Bettet och stigbyglarna syns, likaså sporrar utan skydd. Men spännena? Nej.

Jag är gammal och tråkig och tycker att vanliga metallstigbyglar är snyggast. De plastiga blir så stora och klumpiga när jag vill ha det litet och nätt.
 
Tack för svar!

Jag är medveten om bristen på standard vad gäller sk säkerhetsstigbyglar, det var därför jag var nyfiken på hur andra resonerade. Det finns ju många hutlöst dyra stigbyglar som säljs just med säkerhet som argument 🤷‍♀️

Bra poäng angående spännen 😁👍
 
Jag har alltid haft "vanliga" silverfärgade metallstigbyglar, jag gillar dem och tycker dem är stilrena och snygga! 😊
Tycker guld-/mässingspänne är fult så har bara utrustning med detaljer i silver! 😁 Tävlar både hopp och dressyr.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 002
Senast: Niyama
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 916
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 581
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp