Två hästar lämnades att självdö – kvinna döms för grovt djurplågeri

Bukefalos 30 år!

Två hästar hittades döda i en hage i januari förra året. När ägaren till den ena hästen, som var utlånad på foder, kom dit med veterinär för intyg om dödsfallet, förstod de att hästarna inte fått mat under en längre tid. På onsdagen dömdes ägaren till den andra hästen för grovt djurplågeri till skyddstillsyn och 140 timmar samhällstjänst.

Två hästar hittades döda i en hage i januari förra året. När ägaren till den ena hästen, som var utlånad på foder, kom dit med veterinär för intyg om dödsfallet, förstod de att hästarna inte fått mat under en längre tid. På onsdagen dömdes ägaren till den andra hästen för grovt djurplågeri till skyddstillsyn och 140 timmar samhällstjänst.
Det skulle varit fängelse för grovt djurplågeri. Satan vad hon hade fått passa sig om det varit min häst! 🤬

Straffen för djurplågeri är verkligen ett skämt! Det skulle givetvis vara fängelse, långt straff för sånt här.

Tycker det främst är tragiskt för alla, människor och djur i sådana här fall. I domen står att hon lider av psykisk ohälsa och därför gick man under minimistraffet fängelse.

"Eksjö tingsrätt konstaterar att grovt djurplågeri har ett minimistraff på fängelse i sex månader, men att kvinnans psykiska ohälsa gör att straffet kan ersättas med skyddstillsyn och samhällstjänst"

Jämför med hur djur behandlas i industriell djurproduktion, grisar och höns, där de som är ansvariga inte bara kommer undan utan belönas ekonomiskt.

Tycker det främst är tragiskt för alla, människor och djur i sådana här fall. I domen står att hon lider av psykisk ohälsa och därför gick man under minimistraffet fängelse.

"Eksjö tingsrätt konstaterar att grovt djurplågeri har ett minimistraff på fängelse i sex månader, men att kvinnans psykiska ohälsa gör att straffet kan ersättas med skyddstillsyn och samhällstjänst"
Det har i princip aldrig dömts ut fängelse som straff (när djurplågeri varit enskild brottslighet/enda med i åtalet), jag bevakar frågan.

Det har i princip aldrig dömts ut fängelse som straff (när djurplågeri varit enskild brottslighet/enda med i åtalet), jag bevakar frågan.
Vad anges som anledning? Oftast i sådana här grova fall handlar det väl om att det inte finns en avsiktlig vilja att skada, uppsåtet är inte avsiktligt och det inverkar.

Vad anges som anledning? Oftast i sådana här grova fall handlar det väl om att det inte finns en avsiktlig vilja att skada, uppsåtet är inte avsiktligt och det inverkar.
Varierar men oftast pga att personen är ostraffad så sänker man till dagsböter.
Finns likgiltighetsuppsåt.

Det känns som att de flesta fallen av djurplågeri/vanvård ursäktas med psykisk ohälsa. Är det vanligt bland andra brott att man ger ett lindrigare straff pga det? Då menar jag inte rättspsykiatrisk vård, utan att man slipper fängelse eller får kortare straff pga t.ex depression.

Uppsåtet har stor betydelse för straffmätningen när det gäller de flesta brott, vilket i princip alla tycker är helt rimligt. Sen ursäktas inte ett brott för att uppsåtet har betydelse.

Det känns som att de flesta fallen av djurplågeri/vanvård ursäktas med psykisk ohälsa. Är det vanligt bland andra brott att man ger ett lindrigare straff pga det? Då menar jag inte rättspsykiatrisk vård, utan att man slipper fängelse eller får kortare straff pga t.ex depression.
Alkoholister som kör berusade brukar ju slippa fängelse och dömas till villkorligt/skyddstillsyn/vård.
Sen kanske det är vanligare med psykisk ohälsa bland djurägare än övriga befolkningen? Många har ju djur som sällskap för att slippa ensamheten.

Uppsåtet har stor betydelse för straffmätningen när det gäller de flesta brott, vilket i princip alla tycker är helt rimligt. Sen ursäktas inte ett brott för att uppsåtet har betydelse.
I djurskyddsfall är uppsåtet sällan aktuellt, men djurägaren bedöms likgiltig och därmed döms ändå så att säga.

Jag tycker aldrig jag läser nått om det vid andra brott? Jo, rattfylla. Men jag läser sällan att misshandel, våldtäkt och annat bedöms lindrigare för att gärningsmannen var deprimerad eller hade annan form av "lindrigare" form av psykisk ohälsa? Men jag har nog bara missat det då.

Kommer ihåg ett mål jag satt i, när jag var nämndeman. Man bryter sig in hos sin fd och misshandlar henne mitt för ögonen på deras gemensamma barn. Som en del av det så tar han familjens kanin och slänger den från balkongen. Jag ville döma för djurmisshandel men utlåtandet från veterinär sa att det var för kort tid och att djuret därför inte upplevde tillräckligt lång tid av skada och skräck. Där kan vi prata om uppsåt även om mannen påstod att det inte alls var hans mening.

Just det målet har klistrat sig fast. Men vi dömde ändå för misshandel - jag tyckte kvinnofridskränkning eftersom det inte var första gången. På den tiden fanns ju inte fridskränkning för barn.

Jag tycker aldrig jag läser nått om det vid andra brott? Jo, rattfylla. Men jag läser sällan att misshandel, våldtäkt och annat bedöms lindrigare för att gärningsmannen var deprimerad eller hade annan form av "lindrigare" form av psykisk ohälsa? Men jag har nog bara missat det då.
Det gör man men det är restriktivt och en helhetsbedömning och vi vet inget om i vilken grad den här kvinnans ohälsa är, jag tänker att det nog kan stå ganska illa till och att då döma henne till fängelse kan bli ett för hårt straff.

Det är det ju, hon lät dem svälta ihjäl. :mad:
Lite så. Är man så sjuk att man inte kan straffas bör man istället dömas till vård. Kan man inte dömas till vård är man inte så sjuk att man ska slippa straff, ungefär. Även om jag givetvis förstår att det inte är så enkelt, men det är verkligen beklämmande hur få människor som plågat djur på fruktansvärda vis får undvika straff för att de lider av psykisk ohälsa.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka