Två olika hö-värden, hur fodra?

minfux

Trådstartare
Hej! Jag har funderingar på att ta analys på hösilaget jag fodrar min häst med. Tidigare år (3) har jag gått på känn, och det jag kommit fram till är att hon tappar mycket lätt muskler om hon inte får tillräckligt med protein. Så det som har funkat året runt utan att hon tappat något alls är Groov 125. Jag har gett henne 2kg om dagen, samt 4 dl soja. Under våren när det är pälsfällning har hon fått 3kg Groov 125.

Under bete får hon 1kg Groov 125.

Just nu äter hon ingenting för att hon är skadad och har stått i 7 veckor. Så hon äter endast 15kg hösilage.

När hon ska komma igång igen och ridas så ska hon ju även börja fodras med kraftfoder igen. Men nu är jag intresserad av att ta en analys. Problemet är bara att vi får ett lass med torrare balar, och ett lass med blötare balar av våran leverantör.

Hur ska jag då gå tillväga? Min häst får löshö som är taget av en hösilagebal förvarad inne, och det är ibland en torrare bal, ibland en blötare. Men oftast torr, så länge de finns kvar av dom.

När hon kommer igång kommer hon gå i större hage med hästar som har en hösilagebal placerad i hagen, de är oftast en blötare variant.

Ska jag ta lite hö av båda dessa balar, alltså från en torr och en blöt? Eller ska jag satsa på det hon kommer äta mest av? Dvs den blöta. Mest troligt kommer det bli blötare höet i hagen, och torrare inne på natten.

HJÄLP MIG! :-D Tacksam för svar.

MVH Jossan
 
Sv: Två olika hö-värden, hur fodra?

Jag hade helst velat ha en analys på var och en, så kan du räkna ut vad du behöver komplettera med efter hur mycket du ger av varje sort. En blandning säger inte så mycket om du inte har lika proportioner hela tiden.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
866
Senast: Roheryn
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 345
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 796
Senast: Lingon
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 170
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp