Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

Här har det rört lite på sig på gårdsfronten men de flesta har antingen flera bostadshus eller för lite mark. Jag vill inte bli hyresvärd och vill ha tillräckligt med mark för att kunna ha mina två hästar på bete minst sex månader om året.

På den marknaden jag söker bostad nu verkar mäklarna och/eller säljarna vara de som gör att det står tvärstilla 🙁
Objekt som legat ute som kommande i upp till 1 år, där säljarna kanske kommer ha en visning till hösten enligt mäklaren. Mäklare som man får jaga för att få tag på, de ringer inte tillbaka, svarar inte på sms, bekräftar inte visningstid...
Finns någon enstaka mäklare som både svarar i telefon, eller ringer tillbaka inom kort, och dyker upp på visning, men hen verkar vara ensam i sitt slag i den här kommunen. Hen har tyvärr inget objekt som är rätt för mig just nu.
Letar i en mindre kommun inom pendlingsavstånd från tre större städer.
Jag håller med lite. Jag har inte tittat på jättemånga hus eftersom vi bara tittar för att lära oss mer om vad vi vill ha osv och inte ska ha hus på riktigt, än. Men det har hänt att mäklare har ringt upp när man har anmält sig till visning och bara "Jag skickar video till er, jag tror inte ni vill ha det här huset ändå" :eek:

Jag håller med lite. Jag har inte tittat på jättemånga hus eftersom vi bara tittar för att lära oss mer om vad vi vill ha osv och inte ska ha hus på riktigt, än. Men det har hänt att mäklare har ringt upp när man har anmält sig till visning och bara "Jag skickar video till er, jag tror inte ni vill ha det här huset ändå" :eek:
Så trist!
Man (jag) vill inte heller lägga ut en ärlig recension innan jag köpt något, tänker att det inte förbättrar deras beteende 🙈😄

Nu ringde mäklaren och ville att vi sänker priset med 200 000 kr. Trots att vi redan ligger lägst i pris i det området. Jag sa att jag inte tror det är priset det handlar om utan att ingen letar ettor just nu. Om nån är intresserad så är det ju fritt fram att be om visning och sen lägga ett skambud. Men där hade jag fel enligt mäklaren, så gör man inte (?).

Vi kom iaf fram till att jag har råd att vänta några månader till (vilket jag redan sagt tio gånger till henne, jag tror det lossnar när antagningsbeskeden kommer i juli).

Blir mest bara less på all den här hetsen från alla håll. :(

Mäklaren vill ha en affär.
Vilken som helst.
Provisionen är ju lönen.

Jag gick på det där en gång, Claes Du Rietz, och aldrig mer att jag går på det igen.
Jag ville ha längre tid till tillträde för att i lugn och ro kunna flytta.
Men han hade bråttom att få in pengarna.
Det blev i princip katastrof för mig.
Köparen skulle däremot ändå inte flytta in förrän till terminsstart.
Och priset hade blivit högre av att vänta.

*Fortfarande bitter"

Nu ringde mäklaren och ville att vi sänker priset med 200 000 kr. Trots att vi redan ligger lägst i pris i det området. Jag sa att jag inte tror det är priset det handlar om utan att ingen letar ettor just nu. Om nån är intresserad så är det ju fritt fram att be om visning och sen lägga ett skambud. Men där hade jag fel enligt mäklaren, så gör man inte (?).

Vi kom iaf fram till att jag har råd att vänta några månader till (vilket jag redan sagt tio gånger till henne, jag tror det lossnar när antagningsbeskeden kommer i juli).

Det är DIN lägenhet och DIN försäljning. Du bestämmer. Om jag var du hade jag lugnt och sansat författat ett konsruktivt mejl och i det punktat upp exakt hur du tänker att du vill göra. Ringer mäklaren igen så kan du hänvisa till mejlet.

Mäklare är hetsiga, dom vill ha sin provision, hellre lite mindre än inget alls. Tänk på dom som en telefonförsäljare.

Man får stå på sig. Min hetsade som fan också. Men det är din fastighet och ditt beslut.

Nu har köparna till släktings lägenhet fått sin såld. De har blivit godkända av BRF (gick på några dagar) och de vill ha tillgång till lägenheten för att komma in med hantverkare. Så det verkar inte helt dött på marknaden. De hade iofs visning för ca två veckor sedan. Jag gissar att de inte behövde gå ner i pris. Förhoppningsvis kommer de vilja tidigarelägga tillträdesdagen som de ville ha i september.

Nu, peppar, peppar, kan vi äntligen bli klara med försäljning och arvsskifte. Vi är iaf glada att lägenheten gick upp så mycket som den gjorde - nästan 25%. Att vi mätte om den (7 kvadrat större!) och tog in en besittningsman så alla köpare kunde se exakt vad som behövde göras och en del inte fick katastroftankar, var perfekt. Och att vi, efter att ha intervjuat sju! mäklare valde en vars förmedling är experter på just lägenheter som släktingens. Mäklaren har varit jättebra, han fick en blandning av fast pris och provision över utgångspriset. Som var, visade sig, mycket lågt. Men det är han väl värd.

Vill bara tillägga. Jag tror också att det är viktigt vilken mäklare man väljer. Vi intervjuade sju stycken. Lyssnade på vad de sa. Ställde massor av frågor. Jämförde pris/provision. Kollade in deras hemsidor. Vilka var bra och vilka var mindre bra. Deras sociala media, vilka kanaler de använder för att nå ut till köpare. Försökte se lite vilka objekt de tidigare sålt. Vilken slags objekt var deras fokus på, osv. Det var en mäklare vi gillade, men hon hade en liten mäklarbyrå, bara henne och hennes man. Deras hemsida var också tråkig och statisk. Så hon gick bort. En annan var otroligt entusiastisk men kändes för ung och översvallande. De som lovade guld och gröna skogar gick också bort. Vi ville ha någon som var realistisk.

Vi använde offerta och la upp att vi var intresserade av att sälja, address och basisk information om lägenheten (antal rum och kvadrat) och mäklarna fick kontakta oss. Vi hade bl.a en riktigt snorkig man från Southebys (vet inte varför de kontaktade oss). Som i princip sa, lycka till med att få ut xxx pris. Om ni inte får det så kan ni alltid kontakta oss igen. Kändes extremt skönt när den gick upp rejält från det han inte trodde vi skulle få. Ville nästan kontakta honom och vara skadeglad :D

Ska tillägga, det var en annan mäklare som föreslog ommättning, men det var den vi valde som tyckte vi skulle besiktiga och styla. Höll hela tiden kontakt med oss via whatsapp.

Nu har köparna till släktings lägenhet fått sin såld. De har blivit godkända av BRF (gick på några dagar) och de vill ha tillgång till lägenheten för att komma in med hantverkare. Så det verkar inte helt dött på marknaden. De hade iofs visning för ca två veckor sedan. Jag gissar att de inte behövde gå ner i pris. Förhoppningsvis kommer de vilja tidigarelägga tillträdesdagen som de ville ha i september.

Nu, peppar, peppar, kan vi äntligen bli klara med försäljning och arvsskifte. Vi är iaf glada att lägenheten gick upp så mycket som den gjorde - nästan 25%. Att vi mätte om den (7 kvadrat större!) och tog in en besittningsman så alla köpare kunde se exakt vad som behövde göras och en del inte fick katastroftankar, var perfekt. Och att vi, efter att ha intervjuat sju! mäklare valde en vars förmedling är experter på just lägenheter som släktingens. Mäklaren har varit jättebra, han fick en blandning av fast pris och provision över utgångspriset. Som var, visade sig, mycket lågt. Men det är han väl värd.
Jag tänker att den typen av lägenheter definitivt fått ett uppsving sen 1 april. Lägenheterna i mitt hus som sålts (dödsbon med renoveringsbehov) har gått för nästan miljonen över utgångspris. Barnfamiljer eller par som skaffar barn som helt plötsligt kan gå lite lite längre. Betyder tyvärr inte att marknaden generellt är på g. Däremot är rätt mäklare jätteviktig. Den mäklaren som säljer mest och bäst häromkring får ut betydligt mer. Sen är han en lite dryg och jobbig person (om än trevlig..). Skulle jag sälja skulle det vara med honom även om känslan säkert hade varit sådär vid ett möte.

Om man inte tycker att mäklaren gör ett bra jobb bör man byta när den tid man förbundit sig för gått ut. Önskar själv att jag hade gjort det lite tidigare.

Vid första mötet frågade jag om vad jag behövde fixa för att göra lägenheten mer attraktiv. Hon tyckte inte att jag behövde göra något, trots att jag målat i starka färger. Sen sa hon efter visningar att de som kommit hade reagerat negativt på färgerna. Bland annat.
Jag blev så oerhört besviken på så många saker.

Bytte sen mäklare och fick lägenheten såld på någon vecka.

Om man inte tycker att mäklaren gör ett bra jobb bör man byta när den tid man förbundit sig för gått ut. Önskar själv att jag hade gjort det lite tidigare.

Vid första mötet frågade jag om vad jag behövde fixa för att göra lägenheten mer attraktiv. Hon tyckte inte att jag behövde göra något, trots att jag målat i starka färger. Sen sa hon efter visningar att de som kommit hade reagerat negativt på färgerna. Bland annat.

Är så missnöjd med mäklaren jag hade vid min pappas dödsbo. Jo, den såldes men jag tror verkligen att en bra mäklare hade kunnat locka lite fler intresserade. Har haft bekanta som tyvärr haft samma mäklare och upplevt samma sak.

Är så missnöjd med mäklaren jag hade vid min pappas dödsbo. Jo, den såldes men jag tror verkligen att en bra mäklare hade kunnat locka lite fler intresserade. Har haft bekanta som tyvärr haft samma mäklare och upplevt samma sak.
När jag sålde senast valde jag en mäklare som jag haft span på ett tag. Dessvärre skulle hon ha barn så hennes kollega tog över.
Jag var inte jätteimponerad, och började undra över saker hon sa. Bland annat sa hon att flera klagat på att köket behövde renoveras 😳 Det var mindre än tio år gammalt med modern utrustning. Funderade över att skicka en kompis på visningen bara för att få veta vad mäklaren sa till spekulanterna,

När jag sålde senast valde jag en mäklare som jag haft span på ett tag. Dessvärre skulle hon ha barn så hennes kollega tog över.
Jag var inte jätteimponerad, och började undra över saker hon sa. Bland annat sa hon att flera klagat på att köket behövde renoveras 😳 Det var mindre än tio år gammalt med modern utrustning. Funderade över att skicka en kompis på visningen bara för att få veta vad mäklaren sa till spekulanterna,
Relaterar! Sålde min pappas stuga(ner skog) i samband med han bortgång. Valde noga pga att det fanns en stor mäklare som sålde mycket av den typen av fastigheter som jag INTE ville ha. Hittade en, på samma firma, som folk var nöjda med. Valde han, var nöjd. Han slutade/sa upp sig/blev sjukskriven eller vad nu hände. Blev hänvisad den kassa mäklaren. Intressenter kontaktade mig privat, då de inte fick tag på mäklaren. Jag gjorde privata visningar. Bröt kontrakt pga dålig mäklare. Pga detaljer i kontraktet betalades 30k+ för mäklarens icke existerande insats....

Vi hade absolut kunnat dra det hela längre, men ibland finns inte orken...

Måste för övrigt ringa mäklaren jag precis köpt stuga av för att höra vilken rörmokare de helst anlitar för att undersöka dolda fel... Gillar dock denna mäklare mer än säljarna hittills!

Märkligt att folk reagerar på väggfärg. Det är ju det enklaste att ändra i en lägenhet eller hus (så länge vi inte pratar kakel).

Sen har jag alltid målat om när jag köpt lägenhet, även när jag har tyckt om färgen, då det ju alltid är "märken" på väggarna från tavlor mm.

Låter lite tråkigt att bli så missnöjd över att era förhoppningar om att kunna bo i en typ av boende som ni vill, på en plats som ni vill, och kunna jobba med det ni vill, inte infrias. De flesta jag känner i Sthlms-området behöver kompromissa rätt hårt, det känns som en del av livet att det är få som får alla sina önskemål att gå ihop...
Ja, jag tänker att att man generellt behöver kompromissa i "storstadsområden". Är man inte beredd på det kan man få söka sig till andra delar av landet. Jag och min man gjorde just det, kollade andra delar av landet. Vi hittade vårat drömhus med tillhörande tomt för 2 mille, 80 mil norrut. Nu har kanske inte alla så lätt för att flytta på sig, men för oss var det helt orimligt att betala 5 miljoner för ett renoveringsobjekt när vi hittade precis det vi ville ha för 2 miljoner och ingen renovering behövdes. Vi har bekostat förbättringar (byta ut vitvaror, tapetsera, installera luftvärmepump osv.) men det har varit sådant som vi vill ha, men som inte har varit nödvändigt.

Skrev dock aldrig att ”det är bara” 🙂 Fattar att det är en snäv bransch, men är man bara öppen för att flytta så är som sagt Skåne väldigt prisvärt på sina håll. Annonserar dom ens ut tjänster i spelbranschen, eller är det typ headhunting och spontanansökningar som gäller? Och en extrem dos tur då….

Om jag ska gå efter min makes karriär skulle jag säga headhunting... Han började sin karriär med att göra examensarbete på något spelbolag och sedan dess har det bara varit headhunting.

Det kan jag inte svara på utan att ha en specifik lägenhet. Men är man ihop med en designer så inser man fort att de måste få utlopp för sin skapande lust, annars blir de liksom tokiga. Han behöver få designa, ändra och fixa som han vill för att trivas riktigt bra.

Hade jag inte haft ADHD så hade det säkert varit ett alternativ. Men jag har extremt svårt att ta tag i att ge mig iväg sådär. Odlar jag tex tomater och det är varmt så måste de vattnas varje dag. Att ge mig iväg varje dag på det sättet fungerar inte för mig.
Det finns automatiska bevattningssystem. Vi har ett växthus 10 meter från huset och vi har installerat ett solcellsdrivet bevattningssystem (nej, det var inte särskilt dyrt). Då har vi även friheten att kunna åka iväg på semester en längre period utan att allt dör.

Jag räknar med att badrummet har renoveringsbehov då. Annars hade man fotat det.
Ett badrum med renoveringsbehov kan innebära att man inte har tillgång till dusch, toalett och tvättmaskin i flera månader. Har precis. genomlevt det pga. fuktskada. Vi kunde använda toaletten genom att spola med hink, men ingen dusch eller tvättmaskin på 2 månader. Då behövs en back up.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka