Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

Jag vet att jag är lite speciell här. Men att ha både lägenhet och stuga låter som en värre mardröm än att bara ha lägenhet. Det låter liksom bara jättejobbigt. För att inte tala om att upplägget låter jättedyrt.

Bostadsrätt får man inte ändra tillräckligt.

Det beror på. Min stuga ligger på arrende och köpkostnaden är låg.
När den är stängd vintertid kostar den 500kr/mån (uppkopplingsavgiften på el). Arrendet ligger på 8000kr/året :)

Det beror på. Min stuga ligger på arrende och köpkostnaden är låg.
När den är stängd vintertid kostar den 500kr/mån (uppkopplingsavgiften på el). Arrendet ligger på 8000kr/året :)
Hur hanterar du det dåliga samvetet över att man borde åka och ta hand om trädgård tex, men aldrig orkar så ofta som man borde? Det låter bara jobbigt i mina öron.

Men skönt att du har hittat hyfsat billigt upplägg.

Jag skulle vilja säga att man hade helt andra krav en bit tillbaka i tiden. Det var inte alls samma krav på att bo stort, till exempel, utan folk bäddade upp sina vardagsrum på kvällen.

Exakt! Jag kan rekommendera serien "så byggdes Sverige", den tar upp det perspektivet i flera avsnitt.

Vi har fått extremt ökade förväntningar på våra boenden senaste 40 åren (sen 80-talet typ).

Jag vet att jag är lite speciell här. Men att ha både lägenhet och stuga låter som en värre mardröm än att bara ha lägenhet. Det låter liksom bara jättejobbigt. För att inte tala om att upplägget låter jättedyrt.

Vad är det som behöver ändras?

Ett annat alternativ är ju annars en trevlig bostadsrätt och en kolonistuga på ungefär samma plats.
Typ promenadavstånd.
Jag vet flera som har löst det så när ekonomin inte räcker till drömhuset.

Var hittar man en lägenhet nära södermalm för 1 miljon? 😅

I t ex Alby, Vårby, Flemingsberg. Allt är faktiskt inte så dyrt i Stockholmsområdet om man inte förväntar sig att bo centralt.

Självklart kan man inte bo precis vid jobbet, men det är ju stor skillnad på att åka 30 min enkel resa och 2h. Om alternativet är att en i förhållandet ska vantrivas resten av livet så tycker jag att det är bättre att vända och vrida på olika stenar för att hitta vilka kompromisser man är villig att göra.

Håller med dig här. Om jag ska ha en hel trädgård så vill jag bo i den, eller nära. Vi kollade på stuga tidigare men insåg att man måste komma en bra bit från stan för att komma ner i pris (lånemöjligheter är inte alltid samma heller) och då kändes resandet jobbigt.

Däremot en kolonilott, med eller utan stuga, kanske skulle kunna vara ett alternativ? Särskilt om odling är det du vill ha den till. (Lott med stuga är dock mycket svårare att få tag på än utan...)

Hur hanterar du det dåliga samvetet över att man borde åka och ta hand om trädgård tex, men aldrig orkar så ofta som man borde? Det låter bara jobbigt i mina öron.

Men skönt att du har hittat hyfsat billigt upplägg.

Jag har ingen trädgård :D naturtomt.
Jag har ärvt den, skulle inte haft råd annars men taxeringsvärdet är på 250 så tror inte den skulle vara så dyr att köpa heller pga arrendet.

Vad är det som behöver ändras?

Ett annat alternativ är ju annars en trevlig bostadsrätt och en kolonistuga på ungefär samma plats.
Typ promenadavstånd.
Jag vet flera som har löst det så när ekonomin inte räcker till drömhuset.
Det kan jag inte svara på utan att ha en specifik lägenhet. Men är man ihop med en designer så inser man fort att de måste få utlopp för sin skapande lust, annars blir de liksom tokiga. Han behöver få designa, ändra och fixa som han vill för att trivas riktigt bra.
Håller med dig här. Om jag ska ha en hel trädgård så vill jag bo i den, eller nära. Vi kollade på stuga tidigare men insåg att man måste komma en bra bit från stan för att komma ner i pris (lånemöjligheter är inte alltid samma heller) och då kändes resandet jobbigt.

Däremot en kolonilott, med eller utan stuga, kanske skulle kunna vara ett alternativ? Särskilt om odling är det du vill ha den till. (Lott med stuga är dock mycket svårare att få tag på än utan...)
Hade jag inte haft ADHD så hade det säkert varit ett alternativ. Men jag har extremt svårt att ta tag i att ge mig iväg sådär. Odlar jag tex tomater och det är varmt så måste de vattnas varje dag. Att ge mig iväg varje dag på det sättet fungerar inte för mig.

Det kan jag inte svara på utan att ha en specifik lägenhet. Men är man ihop med en designer så inser man fort att de måste få utlopp för sin skapande lust, annars blir de liksom tokiga. Han behöver få designa, ändra och fixa som han vill för att trivas riktigt bra.

Hade jag inte haft ADHD så hade det säkert varit ett alternativ. Men jag har extremt svårt att ta tag i att ge mig iväg sådär. Odlar jag tex tomater och det är varmt så måste de vattnas varje dag. Att ge mig iväg varje dag på det sättet fungerar inte för mig.

Ok, det var ju synd att det inte funkar. Men det är bara att åka iväg som inte funkar? För själva grejen med att det är en massa saker som behöver göras/startas kommer ju vara även i ett hus med trädgården intill. Särskilt om det är ett fristående hus med stor tomt. Kanske ska testa att bo i ett mindre brf-radhus med mindre plätt, och sedan skala upp hus och tomt senare i livet?

Ok, det var ju synd att det inte funkar. Men det är bara att åka iväg som inte funkar? För själva grejen med att det är en massa saker som behöver göras/startas kommer ju vara även i ett hus med trädgården intill. Särskilt om det är ett fristående hus med stor tomt. Kanske ska testa att bo i ett mindre brf-radhus med mindre plätt, och sedan skala upp hus och tomt senare i livet?
Jag har bott på gård innan. Jag är rätt säker på att jag kan hantera en trädgård.

Men att ta sig iväg är inte bara att ta sig iväg. Det är väldigt många fler steg helt enkelt och då blir det inte gjort istället.

Det brukar gå att göra ganska så mycket i en bostadsrätt, så det kanske ändå är ett alternativ?

I många kolonistugor kan man bo på sommaren när det är odlingssäsong. Man får inte skriva sig där och det stänger på vintern. Men på vintern så odlar man ju ändå inte. Dessutom så ger en kolonistuga stora möjligheter till att utöva design utan att någon behöver bo i röran medan det pågår.

Ja men man kan göra extremt mycket med en lägenhet. Det är egentligen inget man inte kan göra inne i en lägenhet som man kan göra inne i ett hus, enda skillnaden är att man inte kan bygga ut den. Men det är ju rejält dyrt att bygga ut sitt hus ändå.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Jag är själv "en sån där kreativ", och har alltid projekt på gång i hemmet, men allt sånt tar ju lång tid så får jag akuta behov sätter jag mig med mina ritblock eller lera istället.

Husdrömmar får man absolut lov att ha. Men man kanske inte kan få allt man vill ha direkt. Man får göra en plan, hitta kompromisserna i stegen längs vägen. Och man får lov att prova på saker och ändra sig (jag har ju själv gått över från 14 år av husägande, 12 år med hästgård och odling, till lägenhet).

Jag kan absolut tänka mig hus i framtiden igen. Men förmodligen inte i Sverige. Och måste spara ihop lite mer pengar först 😛. Tills dess bor vi så att vardagslivet ska fungera så smidigt som möjligt.

Jag har bott på gård innan. Jag är rätt säker på att jag kan hantera en trädgård.

Men att ta sig iväg är inte bara att ta sig iväg. Det är väldigt många fler steg helt enkelt och då blir det inte gjort istället.

Jag fattar, det är ju lite olika vad som utgör ens tröskel (har en i min närhet med ganska svår ADHD).

Menade inte att det är "bara" att ta sig iväg, utan om samma typ av uppgifter är olika svåra att bli utförda beroende på om det är hemma eller borta. Min vän har svårt med sin startmotor nästan oavsett vad det gäller, så för hen hade det nog inte varit så mycket värre att åka iväg till en lott i närheten och göra saker mot att bryta upp från det hen gör inne och gå ut och göra något ute i sin egen trädgård. Lite tvärtom om kanske t o m om jag ska spekulera utifrån hur hen har beskrivit det, att när hen väl tagit sig iväg till lotten skulle fler sysslor blivit gjorda medan hen ändå är där, medan hemma skulle det hela tiden vara en fråga om att gå in eller att starta en ny syssla ute. Åtminstone har hen sagt att det funkar så med jobbet, att hen föredrar att åka till kontoret även de dagar hen inte måste, för att det då är lättare att fortsätta jobba än hemma.

Men det är ju olika hur ADHD påverkar olika personer, så jag förklarar bara hur jag menade med frågan. Menade inte att det är "bara" att ta sig iväg, tvärtom.

Jag skulle älska att ha en kolonistuga :love: man kan ju bo där hela sommarhalvåret, gott om tid att odla mat på. På höst och vinter kan man så kål, spenat osv. Då kan man titta till det någon gång i veckan bara.

Ja men man kan göra extremt mycket med en lägenhet. Det är egentligen inget man inte kan göra inne i en lägenhet som man kan göra inne i ett hus, enda skillnaden är att man inte kan bygga ut den. Men det är ju rejält dyrt att bygga ut sitt hus ändå.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Jag är själv "en sån där kreativ", och har alltid projekt på gång i hemmet, men allt sånt tar ju lång tid så får jag akuta behov sätter jag mig med mina ritblock eller lera istället.

Husdrömmar får man absolut lov att ha. Men man kanske inte kan få allt man vill ha direkt. Man får göra en plan, hitta kompromisserna i stegen längs vägen. Och man får lov att prova på saker och ändra sig (jag har ju själv gått över från 14 år av husägande, 12 år med hästgård och odling, till lägenhet).

Jag kan absolut tänka mig hus i framtiden igen. Men förmodligen inte i Sverige. Och måste spara ihop lite mer pengar först 😛. Tills dess bor vi så att vardagslivet ska fungera så smidigt som möjligt.
De BRFer jag har sett får man (eller kan inte) ändra planlösningen på. Ibland kan man ansöka om tillstånd - men då ska man leva på andras välvilja. Jag har dåliga erfarenheter med det. Plus att man kan tex inte installera luftvärmepump utan deras godkännande eftersom det påverkar fasaden. Det är ACn jag vill åt där. Där lär man nästan garanterat få ett nej. Det här är också anledningen till att jag inte vill bo i radhus. Det är ofta föreningar där med och man kan förbjudas att göra en väldig massa saker där. Mannens jobbarkompis fick tex inte bygga altan på sin uteplats, utan väggarna var tvungna att vara under 90 cm. Och det var ju insynsskyddet de var ute efter + tak. Men det gick inte eftersom grannar o div ställde sig på tvären.

Visst kan grannar ställa så på tvären med ett hus med, men jag ser risken som betydligt mindre så länge man gör rimliga ändringar.
Jag fattar, det är ju lite olika vad som utgör ens tröskel (har en i min närhet med ganska svår ADHD).

Menade inte att det är "bara" att ta sig iväg, utan om samma typ av uppgifter är olika svåra att bli utförda beroende på om det är hemma eller borta. Min vän har svårt med sin startmotor nästan oavsett vad det gäller, så för hen hade det nog inte varit så mycket värre att åka iväg till en lott i närheten och göra saker mot att bryta upp från det hen gör inne och gå ut och göra något ute i sin egen trädgård. Lite tvärtom om kanske t o m om jag ska spekulera utifrån hur hen har beskrivit det, att när hen väl tagit sig iväg till lotten skulle fler sysslor blivit gjorda medan hen ändå är där, medan hemma skulle det hela tiden vara en fråga om att gå in eller att starta en ny syssla ute. Åtminstone har hen sagt att det funkar så med jobbet, att hen föredrar att åka till kontoret även de dagar hen inte måste, för att det då är lättare att fortsätta jobba än hemma.

Men det är ju olika hur ADHD påverkar olika personer, så jag förklarar bara hur jag menade med frågan. Menade inte att det är "bara" att ta sig iväg, tvärtom.
Jag har hög starttröskel annars med, men inte lika hög. Är det hemma så kan man göra lite pö om pö. Framförallt vid 20:30 när det är dags att gå o lägga sig. Då försvinner tröskeln helt magiskt och jag kan ta mig för allt som jag inte gjort på dagen - det här retar min man lite :rofl:

Jag är väl medveten om mina begränsningar och planen är tex automatisk bevattning, odlingar som kräver så lite omsorg som det är möjligt. Inte jättemycket blommor, som pollenallergiker så behöver man inte övergöra den biten tänker jag. Desto fler buskar, fruktträd och små oaser av växter som väldigt mycket sköter sig själva med lite stöttning här och där.

De BRFer jag har sett får man (eller kan inte) ändra planlösningen på. Ibland kan man ansöka om tillstånd - men då ska man leva på andras välvilja. Jag har dåliga erfarenheter med det.
Det kan vara nog så knepigt även med bygglov i eget hus.

https://www.sigtuna.se/bygga-bo-och-miljo/bygglov/vad-ska-du-bygga/andra-befintlig-byggnad.html

Plus att man kan tex inte installera luftvärmepump utan deras godkännande eftersom det påverkar fasaden. Det är ACn jag vill åt där.
Men den sätter du ju i kolonistugan där du bor på sommaren.
Och då får du också billig uppvärmning på våren och hösten så att säsongen blir lång.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka