Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

Ändå är nyproduktioner dyrare i populära lägen. Det händer också att företagen säljer utan vinst för att bli av med bostäder när försäljningen går ned. I början av omvandlingen av hammarbysjöstad fick man en bil på köpet när man köpte lägenhet för att försäljningen gick så otroligt dåligt.

Men sedan gick ju avgiften upp mycket när man väl var på plats.

Nej, men i det ena fallet gällde det Sveriges tredje största stad

Fast jag tycker nog inte att det är jämförbara exempel med Malmö för några decennier sedan och Stockholm idag, tycker du verkligen det?

Det är ju fullt möjligt att köpa ett färdigt hus eller bygga ett på en billig tomt även idag på en inkomst, det går däremot inte att kombinera med att ha mindre än 45 min restid till ett jobb i centrala Stockholm.

Jag har inte koll på Malmö, och vet inte hur bostadsmarknaden ser ut inom 45 min från centrala stan, men andra I tråden har menat att Skånemarknaden överlag är snällare än Storstockholm.

Det ÄR mycket som är annorlunda idag än då, men åtminstone jag hade som kvinna inte hellre varit född på 40-talet än idag. Mycket har ju blivit bättre också.

Jag förstår nog inte riktigt vad man ska komma fram till med att jämföra just att köpa ett hus för några decennier sedan med idag? År 1950 var vi drygt 7 miljoner invånare och nu är vi snart 11 miljoner. Under denna tid har många sökt sig mot Stockholm, som procentuellt har vuxit mycket. Det blir en grov förenkling att säga att det var lättare att köpa eller bygga hus förr, tänker jag? Det är fortfarande möjligt idag också, men man behöver kompromissa med andra livsval. Där nummer ett är att helst inte bosätta sig där väldigt många andra också vill, och just den faktorn vet jag inte om den skiljer sig så mycket från förr.

Fast jag tycker nog inte att det är jämförbara exempel med Malmö för några decennier sedan och Stockholm idag, tycker du verkligen det?

Det är ju fullt möjligt att köpa ett färdigt hus eller bygga ett på en billig tomt även idag på en inkomst, det går däremot inte att kombinera med att ha mindre än 45 min restid till ett jobb i centrala Stockholm.

Jag har inte koll på Malmö, och vet inte hur bostadsmarknaden ser ut inom 45 min från centrala stan, men andra I tråden har menat att Skånemarknaden överlag är snällare än Storstockholm.

Det ÄR mycket som är annorlunda idag än då, men åtminstone jag hade som kvinna inte hellre varit född på 40-talet än idag. Mycket har ju blivit bättre också.

Jag förstår nog inte riktigt vad man ska komma fram till med att jämföra just att köpa ett hus för några decennier sedan med idag? År 1950 var vi drygt 7 miljoner invånare och nu är vi snart 11 miljoner. Under denna tid har många sökt sig mot Stockholm, som procentuellt har vuxit mycket. Det blir en grov förenkling att säga att det var lättare att köpa eller bygga hus förr, tänker jag? Det är fortfarande möjligt idag också, men man behöver kompromissa med andra livsval. Där nummer ett är att helst inte bosätta sig där väldigt många andra också vill, och just den faktorn vet jag inte om den skiljer sig så mycket från förr.
Det jag syftade på var att det är svårt att köpa någon form av bostad (med lån) idag om en familj har 38 tkr före skatt och består av fem personer.

Det skulle man väl absolut kunna klara. Jag hade kunnat köpa en lägenhet för drygt 2 miljoner på en inkomst (inte speciellt hög) för 10 år sedan. Nu skulle jag sannolikt kunna låna ensam uppemot 3 miljoner och alltså i teorin kunna köpa något för dryga 4 om nuvarande boende säljs för ungefär det det är värderat till.
Och jag har en i min närhet ligger nära den svenska medelinkomsten idag och det var på gränsen att hen skulle kunna köpa en villa för 2 miljoner.

Styrelse byts ju dock ut årligen (inte alla samtidigt men några brukar bytas), så den kan bli gnetig om den inte är det eller vice versa.. men sen är ju det det fina i kråksången med en brf tycker jag, att det ofta är välkommet att engagera sig och därmed vara delaktig till att skapa den boendemiljön man vill ha. I vår förening sägs det sällan nej, men det påpekas ofta om det är något man ska tänka på, tex ventilationen eller vad som kräver bygglov. Har varit i många lägenheter som motsvarar våran och precis som du och flera andra påpekat så finns det alla möjliga planlösningar. Men oftast inte en trädgård på 1000 kvm.
Japp, jag sitter själv i vår styrelse sedan 4 år.

Menade dock inte att BR var ett alternativ för ts, ville bara bemöta den trista bilden hon hade.

Både mina mor- och farföräldrar köpte nyproduktion på 70-talet, bägge familjer hade barn där frun var hemmafru. De har inte haft några högre inkomster. Hur många skulle kunna köpa nyproduktion idag, med en inkomst och två tre barn?
Jag säger inte att det inte är svårt att hitta prisvärt boende, bara att bilden av hur lätt det var förr ofta är rätt skev.

Det jag syftade på var att det är svårt att köpa någon form av bostad (med lån) idag om en familj har 38 tkr före skatt och består av fem personer.

Det beror väl främst på var i Sverige man ska köpa?

Men det är en ekonomiskt svårare situation än genomsnittet idag, att 1 (medel)inkomst ska försörja 5 personer.

Sedan mitten på 1900-talet har ju dubbelt arbete och barnomsorg blivit standard i Sverige, vilket ökat både BNP och inkomstnivåerna. Vilket också driver upp priserna, vilket särskilt märks där många vill bo på samma ställe.

Men det upprepar bara frågan om vad den jämförelsen har för poäng? Borde vi gå tillbaka till ett samhälle där bara mannen jobbar så att hushållens inkomster minskar och vi sänker levnadsstandarden igen? Att Stockholm växt är svårt att göra något åt, men bygga enklare hus kan man förstås göra, men de kommer ju fortfarande att ligga längre bort från jobbet vilket är problemet i tråden. Och bygga enklare än normalstandard kan man ju till viss del (inte hur som helst dock, pga byggregler) göra redan idag, om man vill.

Har du bott i BR nån gång där det gått till så? Alltså att några i föreningen tycker saker som kan lägga hinder i vägen för andra. Jag har visserligen bara bott i två föreningar, ingenstans har det varit så. Det finns alla sorter: gnetiga styrelser och styrelser som tillåter. Sånt kollar man ju innan man köper. Innan jag köpte här kollade jag t ex med styrelsen om jag fick stängsla in för kommande hund.

Du måste absolut inte välja BR, men du sprider sånt som inte stämmer. Som att luftvärmpump inte tillåts, det är åverkan på fasaden. Det beror på. Det kan finnas styrelser som säger nej till det (även om jag tror att det är sällsynt, ingen vill göra annat än minska elförbrukningen just nu) I vår förening har cirka hälften av medlemmarna pump nu. Och vi har olika altanbyggen, olika inglasningar osv.
Exakt det jag menar. "Det beror på". Det går inte att förutsäga. En del föreningar är skitbra. Andra är jätteknepiga. Och man vet inte innan vilket man får.

BR är vidriga när det gäller vissa modifikationer, som att sätta upp kattnät på balkongen. Även om jag inte skulle fästa något i fasaden. Nähä, det står i stadgarna. HR är man mycket friare i, där finns de rättspraxis.
Men det är ju inte allmängiltigt för en bostadsrätt. I vår förening hade det nog sagts nej då huset är K-märkt och förväntas ha ett visst utseende. I andra föreningar är det helt ok. Sånt får man ju kolla upp innan man köper :)

Exakt det jag menar. "Det beror på". Det går inte att förutsäga. En del föreningar är skitbra. Andra är jätteknepiga. Och man vet inte innan vilket man får.
Som jag skrev innan: du kan fråga. Jag frågade styrelsen här innan jag köpte om vad jag fick göra.

Men det är klart, fick vi i min styrelse en förfrågan om ifall en ev köpare skulle få bygga om planlösningen med jämna mellanrum för att få utlopp för sin skaparlust, då vet jag inte 😅

Det beror väl främst på var i Sverige man ska köpa?

Men det är en ekonomiskt svårare situation än genomsnittet idag, att 1 (medel)inkomst ska försörja 5 personer.

Sedan mitten på 1900-talet har ju dubbelt arbete och barnomsorg blivit standard i Sverige, vilket ökat både BNP och inkomstnivåerna. Vilket också driver upp priserna, vilket särskilt märks där många vill bo på samma ställe.

Men det upprepar bara frågan om vad den jämförelsen har för poäng? Borde vi gå tillbaka till ett samhälle där bara mannen jobbar så att hushållens inkomster minskar och vi sänker levnadsstandarden igen? Att Stockholm växt är svårt att göra något åt, men bygga enklare hus kan man förstås göra, men de kommer ju fortfarande att ligga längre bort från jobbet vilket är problemet i tråden. Och bygga enklare än normalstandard kan man ju till viss del (inte hur som helst dock, pga byggregler) göra redan idag, om man vill.
Det beror definitivt på var i Sverige man ska köpa. Jag kollade på hemnet förut, villor, max 1 miljon = 1 511 träffar. Såklart folks möjligheter att flytta begränsas av t ex jobb, men det går inte att säga generellt att det inte finns billigt boende i hus.

Men det är ju inte allmängiltigt för en bostadsrätt. I vår förening hade det nog sagts nej då huset är K-märkt och förväntas ha ett visst utseende. I andra föreningar är det helt ok. Sånt får man ju kolla upp innan man köper :)

Jag hade inte katt när jag flyttade in. Jag var dum nog att maila styrelsen för att fråga om jag fick och de sa nej. Jag har sett att andra satt upp nät, men min lägenhet ligger mot gatan så alla ser det.

BR är vidriga när det gäller vissa modifikationer, som att sätta upp kattnät på balkongen. Även om jag inte skulle fästa något i fasaden. Nähä, det står i stadgarna. HR är man mycket friare i, där finns de rättspraxis.
Beror på bostadsrätt såklart. Jag fick godkänt av styrelsen innan jag köpte då köpet hängde på att jag fick näta in balkongen; skickade med exempelbilder på hur jag ville bygga och lät styrelsen bestämma vilken färg på nätet som det skulle vara. Stommen är målad i samma färgkod som fasaden.

Alltså man är ju en del av föreningen med möjlighet att påverka nr man bor i en bostadsrättsförening. Så är föreningen knepig beror det på dem som bor i den. Precis som med allt annat föreningsliv.
Det blir lite konstigt när ni är flera som förklarar helt självklara saker. Givetvis beror det på de som är med i föreningen - det är själva bekymret. Folk kan vara hur välvilliga och trevliga som helst, eller motsträviga mot allt. Men man vet inte innan.

Lät som vi är i samma ålder. Jag hade definitivt klasskamrater som bodde i hyresrätter för att föräldrarna inte hade råd att köpa. Ibland dessutom väldigt små hyresrätter i förhållande till familjens storlek. Det var jättevanligt! Många av dessa föräldrar har fortfarande aldrig ägt ett boende och är nu i 60-70-års åldern.
Mina föräldrar hade det så, båda födda mitten på 1940 talet.. Aldrig haft råd att ha hus inte ens i en småstad. Vi var 5 personer och bodde hela min barndom i en 3:a. Delade rum med mina syskon till det att jag flyttade hemifrån. Inte som numera när alla barn ska ha ett eget rum. Men vi visste inte annat, var samma för alla våra kompisar och sov hursomhelst bara där. I min generation lekte man året om utomhus.

Och igen då, ska jag kompromissa med ressträckan för min man så kan jag lika gärna köpa skitbilligt i Flen.
Det kanske är en jättebra ide?
Med de priserna så borde det vara möjligt att dra runt ett hus på en lön.
Jag hittade flera under miljonen.
Ett var riktigt tilltalande i sin arkitektur och typiskt för trakten.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka