Fast jag tycker nog inte att det är jämförbara exempel med Malmö för några decennier sedan och Stockholm idag, tycker du verkligen det?
Det är ju fullt möjligt att köpa ett färdigt hus eller bygga ett på en billig tomt även idag på en inkomst, det går däremot inte att kombinera med att ha mindre än 45 min restid till ett jobb i centrala Stockholm.
Jag har inte koll på Malmö, och vet inte hur bostadsmarknaden ser ut inom 45 min från centrala stan, men andra I tråden har menat att Skånemarknaden överlag är snällare än Storstockholm.
Det ÄR mycket som är annorlunda idag än då, men åtminstone jag hade som kvinna inte hellre varit född på 40-talet än idag. Mycket har ju blivit bättre också.
Jag förstår nog inte riktigt vad man ska komma fram till med att jämföra just att köpa ett hus för några decennier sedan med idag? År 1950 var vi drygt 7 miljoner invånare och nu är vi snart 11 miljoner. Under denna tid har många sökt sig mot Stockholm, som procentuellt har vuxit mycket. Det blir en grov förenkling att säga att det var lättare att köpa eller bygga hus förr, tänker jag? Det är fortfarande möjligt idag också, men man behöver kompromissa med andra livsval. Där nummer ett är att helst inte bosätta sig där väldigt många andra också vill, och just den faktorn vet jag inte om den skiljer sig så mycket från förr.