Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

Sen det här med att marknaden är död...

Jag vet ett hus jag skulle vara sugen på, men... Prislappen. De vill ha 2,5 miljon för det. Det finns inget avlopp till toalett, så det är torrtoa. 3 rum o kök, men 3e rummet får man precis in en liten säng i. Istället har de bastu och relaxavdelning. Lägg till att enligt booli så var lagfarten på detta hus 1,5 miljon 2024.

Ett hus 20 meter bort med avlopp, bodar, större rum osv såldes för 2,5 förra våren när priserna var högre.

I en del fall så tror jag att anledningen till att fastigheter inte säljs har mycket med att göra att ägaren lever i det blå.
Jag håller med. Vi letar efter en gård och de flesta har ett ganska gediget behov av renovering eller iallafall uppgradering av värmesystem etc. Självklart lägger jag in kostnaden för det i min budget och räknar på vad jag tycker är skäligt att betala för objektet. De flesta gårdar har har enligt mig och tydligen även enligt andra spekulanter ett för högt pris eftersom de inte blir sålda. Som säljare kan du då antingen sänka priset eller vänta på högkonjunkturen. Tyvärr så har många väntat på högkonjunkturen under en längre tid nu och byggnader står och förfaller under tiden.

Jag var tvungen att kolla, med min lön skulle det gå att köpa Brf för över 3 miljoner :eek: det är ju jättemycket pengar!
Konstaterade samma sak 😱 trodde aldrig att jag med min skattefinansierade lön skulle kunna låna så mycket! Nu räknade jag dock bort barnen i ekvationen. Hade jag räknat in dem hade det ju blivit en miljon mindre.

Sen det här med att marknaden är död...

Jag vet ett hus jag skulle vara sugen på, men... Prislappen. De vill ha 2,5 miljon för det. Det finns inget avlopp till toalett, så det är torrtoa. 3 rum o kök, men 3e rummet får man precis in en liten säng i. Istället har de bastu och relaxavdelning. Lägg till att enligt booli så var lagfarten på detta hus 1,5 miljon 2024.

Ett hus 20 meter bort med avlopp, bodar, större rum osv såldes för 2,5 förra våren när priserna var högre.

I en del fall så tror jag att anledningen till att fastigheter inte säljs har mycket med att göra att ägaren lever i det blå.
Frågan är ju om det finns möjlighet att få tillstånd för wc när det är torrtoalett. Att grannen hade wc innebär inte per automatik att det fanns tillstånd, eller att det finns möjlighet att få tillstånd för en fastighet nästgårds. Sen finns det ju hyggligt bekväma torrtoaletter idag så är huset sjysst i övrigt kanske det kan vara värt att slå ett öga på alternativen.

Frågan är ju om det finns möjlighet att få tillstånd för wc när det är torrtoalett. Att grannen hade wc innebär inte per automatik att det fanns tillstånd, eller att det finns möjlighet att få tillstånd för en fastighet nästgårds. Sen finns det ju hyggligt bekväma torrtoaletter idag så är huset sjysst i övrigt kanske det kan vara värt att slå ett öga på alternativen.
Grannen hade tillstånd. Mina närmaste vänner som köpte den fastigheten så jag har rätt bra koll.

Men jag tycker ändå att det är orimligt att de tänker att fastighetens pris skulle gått upp med en miljon på 1,5 år.

Jag håller med. Vi letar efter en gård och de flesta har ett ganska gediget behov av renovering eller iallafall uppgradering av värmesystem etc. Självklart lägger jag in kostnaden för det i min budget och räknar på vad jag tycker är skäligt att betala för objektet. De flesta gårdar har har enligt mig och tydligen även enligt andra spekulanter ett för högt pris eftersom de inte blir sålda. Som säljare kan du då antingen sänka priset eller vänta på högkonjunkturen. Tyvärr så har många väntat på högkonjunkturen under en längre tid nu och byggnader står och förfaller under tiden.
Jag håller med dig. Ofta kombination värmesystem + fukt + övrig renovering gör att iaf jag drar öronen åt mig, och när jag tittar på de hus som blir kvar länge så har de ofta just den kombon, samtidigt som prislappen bara är nåååågot lägre än övriga i området.

Vet inte vad jag vill med detta egentligen. Ventilera lite kanske? 😅

Undrar lite över de där Booli-värderingarna... Jag (vi) har span på ett litet hus (det ligger egentligen i fel ände av Sverige för mig, så jag tvekar - men kan inte få huset ur hjärnan…). Vi letar alltså ”på halvfart” efter något att först ha som fritidshus/deltidsboende, men som senare ska kunna gå att bo i permanent. Om vi bott närmare hade vi åkt och tittat på detta huset, men känns inte helt görligt just nu… Utgångspriset är, i vilket fall, nästan dubbelt så mycket som Booli-värderingen visar. (Och runt 2,5 gånger taxeringsvärdet, om det spelar roll.) Betyder det att det mest troligt är ”för dyrt”?

Huset ser ut att vara i ganska fint skick, men är liiiitet och har rejäla ”speciallösningar” för tex dusch och toa, har ingen uppenbar plats för tvättmaskin mm. Såg någonstans att huset redan varit till salu i 9 mån. Om priset varit ungefär som Boolivärderingen så hade jag nog t o m kunnat chansa och köpa huset på ”postorder”, trots att jag aldrig ens varit i landsänden där det ligger. 🙈 Men med priset de har som utgångspris nu så känns det alldeles för läskigt. Hur ska man göra? Min strategi (?) nu är vänta och se vad som händer, hoppas lite svagt på att ingen köper och att de sänker priset (eller att någon köper, så att jag kan sluta älta 😅)…

Har som sagt inte riktigt förlikat mig med var det ligger, hade helst velat att det var lite närmare familjen (föräldrarna är gamla och lite skruttiga) istället för nästan lika långt bort som jag bor nu - fast åt andra hållet… 😆

Undrar lite över de där Booli-värderingarna... Jag (vi) har span på ett litet hus (det ligger egentligen i fel ände av Sverige för mig, så jag tvekar - men kan inte få huset ur hjärnan…). Vi letar alltså ”på halvfart” efter något att först ha som fritidshus/deltidsboende, men som senare ska kunna gå att bo i permanent. Om vi bott närmare hade vi åkt och tittat på detta huset, men känns inte helt görligt just nu… Utgångspriset är, i vilket fall, nästan dubbelt så mycket som Booli-värderingen visar. (Och runt 2,5 gånger taxeringsvärdet, om det spelar roll.) Betyder det att det mest troligt är ”för dyrt”?

Huset ser ut att vara i ganska fint skick, men är liiiitet och har rejäla ”speciallösningar” för tex dusch och toa, har ingen uppenbar plats för tvättmaskin mm. Såg någonstans att huset redan varit till salu i 9 mån. Om priset varit ungefär som Boolivärderingen så hade jag nog t o m kunnat chansa och köpa huset på ”postorder”, trots att jag aldrig ens varit i landsänden där det ligger. 🙈 Men med priset de har som utgångspris nu så känns det alldeles för läskigt. Hur ska man göra? Min strategi (?) nu är vänta och se vad som händer, hoppas lite svagt på att ingen köper och att de sänker priset (eller att någon köper, så att jag kan sluta älta 😅)…

Har som sagt inte riktigt förlikat mig med var det ligger, hade helst velat att det var lite närmare familjen (föräldrarna är gamla och lite skruttiga) istället för nästan lika långt bort som jag bor nu - fast åt andra hållet… 😆
Åk och titta! Det kan skilja sig enormt ifrån vad bilderna visar och hur känslan är när man går in i huset. 😊 Skulle aldrig någonsin köpa hus eller stuga osett faktiskt!

Åk och titta! Det kan skilja sig enormt ifrån vad bilderna visar och hur känslan är när man går in i huset. 😊 Skulle aldrig någonsin köpa hus eller stuga osett faktiskt!
Jag vet. 😆 Om huset finns kvar när vi ändå åker till Sverige så kanske det blir en tur dit ändå. Men 14 h körning enkel väg för nån timmes titt känns inte riktigt rimligt.

Vet inte vad Booli baserar sig på.
Men allt som använder fastighetstaxeringens värdeområden som grund för analysen är dåligt på att fånga verkliga värden om det inte är mycket små och homogena områden (läs bostadsområde i storstad). Och typiskt mest dåligt i stora landsbygdsområden längre bort från de heta marknaderna och för hus som är "icke-standard".

Däremot kan uppgifter om faktiskt genomförda försäljningar säga något om du har tillräckligt med info om det individuella objektet för att kunna bedöma vilka faktorer som kunnat dra upp resp. ner priset på dessa.

Jag var tvungen att kolla, med min lön skulle det gå att köpa Brf för över 3 miljoner :eek: det är ju jättemycket pengar!
Det beror väl även på var bostaden ligger? Flera banker efterfrågar var den nya bostaden skulle ligga 🤔

Jag har lön på under 25K före skatt och får inte låna mycket 😅

Om det är för att träffa familjen som du vill ha sommarhus i Sverige, hade jag nog låtit plats väga ganska tungt i husköpet.

Beror ju helt vilken del av landet. I Stockholm skulle du inte få mycket för 3 mill. Plus antagligen behöver amortera.

Det beror väl även på var bostaden ligger? Flera banker efterfrågar var den nya bostaden skulle ligga 🤔

Jag har lön på under 25K före skatt och får inte låna mycket 😅
Menar att själva lånet blir stort, vet att det man inte kommer långt med de pengarna på vissa ställen.

Om det är för att träffa familjen som du vill ha sommarhus i Sverige, hade jag nog låtit plats väga ganska tungt i husköpet.
Nja, det väger in men är inte huvudanledningen så att säga. Är lite rädd för att det inte ens går att hitta ett motsvarande hus på helt ”rätt plats” (västkusten). Med tanke på hela paketet alltså, med hus i ok skick som känns rätt, rejäl trädgård, fina omgivningar mm och som samtidigt har ett pris vi kan tänka oss att hosta upp. Är rätt säker på att något måste kompromissas med… Det hade dock gärna fått ligga liiite bättre till än detta gör. 😅

Försökt hitta på Booli nu och hittar inget om något uppskattat pris. Finns det på alla? Det finns "liknande" men detta är en lite udda fastighet så inget av deras föreslagna är alls motsvarande.

Jag vill inte heller lägga något faktiskt skambud, men är ju lite svårt att veta vad som är ett skambud också. Den har legat ute ganska länge och jag kan inte se att de ändrat priset.
Booli hade jag inte utgått från då det är lite udda fastighet. Allt beror på hur angelägen du är att få köpa fastigheten tycker jag, jag hade kontaktat mäklaren först och sett vad som kan ha gjorts för dyrare kostnader med bostaden. Personligen vill jag gärna pruta så den biten förstår jag men jag är också den som aldrig släpper något till nån som skambudar.

Om man ska lägga ett bud under utgångspriset, bör man göra något särskilt då? Säljaren bor långt bort, inte i fastigheten. Annonsen är inte utförlig men om jag utgår från andra någotsånär liknande fastigheter är det inte ovanligt att de är något billigare. Tänker att man inte vill förolämpa säljaren genom att lägga vad som kan uppfattas som ett skambud?

Hur det uppfattas verkar bero mycket på mäklare och säljare. Vi tittade på en lägenhet, gillade den, men tyckte den var för dyr med tanke på skick plus lite annat som inte går att påverka. Meddelar mäklaren det som tycker att vi kan buda det vi tycker den är värd. Vi ville kika lite på marknaden först då vi precis börjat kolla och se om vi slapp kompromissa. Återkom efter typ två-tre månader när den fortfarande var till salu och gav ett bud på drygt 10% under utgångspriset som vi tyckte den var värd. Fick ett verkligt tråkigt bemötande från mäklaren om att det i princip var ett skambud. Vi hade tänkt oss någon typ av dialog om villkor och att sedan enas om ett pris mittemellan, men fick i princip bara att om vi ville få till en affär så behöver vi ge ett bud i princip i nivå med utgångspriset. Vi tackade för oss och sa att det inte är intressant. Det här var flera månader sen.. lägenheten är fortfarande till salu O_o

Hur det uppfattas verkar bero mycket på mäklare och säljare. Vi tittade på en lägenhet, gillade den, men tyckte den var för dyr med tanke på skick plus lite annat som inte går att påverka. Meddelar mäklaren det som tycker att vi kan buda det vi tycker den är värd. Vi ville kika lite på marknaden först då vi precis börjat kolla och se om vi slapp kompromissa. Återkom efter typ två-tre månader när den fortfarande var till salu och gav ett bud på drygt 10% under utgångspriset som vi tyckte den var värd. Fick ett verkligt tråkigt bemötande från mäklaren om att det i princip var ett skambud. Vi hade tänkt oss någon typ av dialog om villkor och att sedan enas om ett pris mittemellan, men fick i princip bara att om vi ville få till en affär så behöver vi ge ett bud i princip i nivå med utgångspriset. Vi tackade för oss och sa att det inte är intressant. Det här var flera månader sen.. lägenheten är fortfarande till salu O_o
10% är väll annars vad man "brukar" underbuda. Så det är väll inte så skamligt?

Vilken duktig mäklare 🙄

Beror ju helt vilken del av landet. I Stockholm skulle du inte få mycket för 3 mill. Plus antagligen behöver amortera.

Det beror på vad man menar med "mycket". Men det finns gott om lägenheter för 3 miljoner som utgångspris inom ca 20-30 minuters kollektivtrafik från Sthlm C (sökte på 3 rum+). Självklart kommer man att behöva amortera om man lånar 3 miljoner, det är ju ett lån.

Jag tycker att det ofta sprids en delvis felaktig bild av hur det är att "bo i Stockholm". Det är absolut så att man får mycket mer för pengarna i andra delar av landet, men Storstockholm är stort och har överlag bra kollektivtrafik. Det är inte så att det är omöjligt att köpa en lägenhet i Storstockholm, särskilt inte om man har möjlighet att betala så mycket som 3 miljoner. Sedan kanske man inte vill maxa sitt lån (med tanke på att det var så siffran dök upp) men det är en annan sak.

Det kommer dock vara längre transporttid till saker och ting i livet, men det har mer med Stockholms storlek att göra och inte lägenhetskostnaden. Och skulle det byggas fler hus med stora tomter närmare Stockholm C, som ibland verkar efterfrågas, så skulle hela Storstockholms yta växa ännu mer...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar