Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

Detta kanske inte passar att skriva här eller så gör de det.

Men hur är det att få tag i ett litet hus (2-4 rum) i Stockholms län men med närhet (gångavstånd) till kommunikationer som pendeltåg och tunnelbana.
Går det att få tag på?

Nix. Så nu vill mäklaren boka in nya visningar. :( Men jag ska iaf säga att om ingen bokar så ställer vi in, känns så onödigt att lägga flera timmar på att ändra/flytta saker och sen kånka bort alla mina saker för att därefter återställa allt.

Nästa gång jag flyttar kommer jag flytta först och sen sälja med stylad lägenhet. Verkligen inte värt besväret med allt detta.

Har sagt upp möblerna jag hyr till månadsskiftet och efter det flyttar jag nog rubbet till nya lägenheten. Hatar det här hattandet…
Jag hade deadline med min mäklare; ingen anmäld kvällen innan visning = då ställer vi in visningen. Just för att slippa böket att fixa inför visning i onödan.

Tycker du gör rätt i att flytta till nya lägenheten.

Ja är man rik kan man ju få precis vad man vill.
Jag kollade på hemmet och såg mest objekt som låg ute mitt i skogen typ.
Nej det blir nog lägenhet för mig i fortsättningen också. :)
Kolla på booli istället för hemnet. Ofta när bostäder annonseras som nya på hemnet har de redan legat på booli i flera månader. Upplever att det mest är de svårsålda bostäderna som dyker upp på hemnet nu för tiden, för att det är så dyrt att annonsera där.

Detta kanske inte passar att skriva här eller så gör de det.

Men hur är det att få tag i ett litet hus (2-4 rum) i Stockholms län men med närhet (gångavstånd) till kommunikationer som pendeltåg och tunnelbana.
Går det att få tag på?
Det är dyrt. Sålde föräldrahemmet (minivilla, liten tomt) som låg i norrort (30 min prom till tåg mot city, ca 35 min med tåget in till city) och som hade stora renoveringsbehov (kök, badrum, mögel) för 4 miljoner.

Jag hade deadline med min mäklare; ingen anmäld kvällen innan visning = då ställer vi in visningen. Just för att slippa böket att fixa inför visning i onödan.

Tycker du gör rätt i att flytta till nya lägenheten.

Ja, så gör vi denna gång. Tror vikarien var lite väl entusiastisk och visste inte hur segt det är med intresse just nu. Men det stör mig lite att grannen fick folk till sin visning, min lägenhet är ju billigare och med inglasad balkong. Jaja, nån gång ska det väl dyka upp en köpare (grannen verkar iofs inte fått sålt).

Småhus nära t-bana finns bl.a. i Norra Ängby, Vällingby, Enskede, Tallkrogen. Nära pendel finns många orter att titta på. Om det inte finns något just nu får du bevaka Booli och vänta in att det kommer något bra. Utbudet är typiskt sett inte så stort i juli.

Småhus nära t-bana finns bl.a. i Norra Ängby, Vällingby, Enskede, Tallkrogen. Nära pendel finns många orter att titta på. Om det inte finns något just nu får du bevaka Booli och vänta in att det kommer något bra. Utbudet är typiskt sett inte så stort i juli.
Tittade på en annons på en minivilla i Tallkrogen på minitomt och värderingen låg på 8,1 miljoner kronor. Huvaligen. Tur man inte har något önskemål om att bo i den regionen. Även om lönerna också är lite högre.

Kolla på Akalla trädgårdsstad om du är ok med ett rad/parhus. En del av den sista pushen av den så nedklankade miljonprogrammet. Det är lite samma stuk som med Enskede, Stureby mfl. Jättebra förbindelser. En kompis och hans sambo bodde där och stortrivdes. Sedan fick de barn och behövde flytta. Priserna är inte alls särskilt blodiga mtp kommunikationer och att det är i Stockholm.

https://www.google.com/search?sca_esv=b95d1611b6ab2c1b&sxsrf=APpeQnuVCoQYnHFZyp5Uo4JaYp15VRL23g:1784116182277&udm=2&fbs=ABfTbFVyMZGZf1hfvX9uKjN_-G8c4u0nXx4bEIpwm1lnNH832VTJOOCxW_fyN-Q_ezyf8gLZhoVnym8adqD7lVa5VazpWFun_Hbf9lrDzcGOCzTXwLF8QrRYckTcchjYAyznaoWyVNutNj3vDs5z9k0_6hM1lzEV5TC-7hhOxbSchppD-z-9ZC8&q=akalla+trädgårdsstad&sa=X&ved=2ahUKEwj1hKHaztSVAxVHMRAIHT9aDt8QtKgLegQIGBAB&biw=1075&bih=450&dpr=1.79#sv=CAMSURoyKhBlLWowNDBiX1JwSXNCc2lNMg5qMDQwYl9ScElzQnNpTToOdEhfX0VudUNOYkFFWE0gBCoXCgFzEhBlLWowNDBiX1JwSXNCc2lNGAEwARgHINWymZEPSggQARgBIAEoAQ

https://tradgardsstaden.net/historik/

1784118391872.webp

https://www.svenskfast.se/bostadsra.../akalla-tradgardsstad/imatragatan-145/426618/

BR i radhus i format. 1-3 rum i två våningar är den absolut vanligaste storleken.

https://www.husmanhagberg.se/objekt/nykarlebygatan-107-akalla-tradgardsstad/OBJ19465_2141154174/

Är det någon som blivit portad från att bjuda på en bostad?
Min kollega bjöd lite under utgångspriset (ca 9%) och det fanns inga andra intresserade heller samt legat ute ett tag. Mäklaren hörde av sig och berättade att säljaren nekade budet och kom med motbud ca 7% ÖVER utgångspris. Men det förstår jag att kollegan inte var så intresserad över. Varför köpa hus för mer än vad man måste men man kan ju diskutera fram nått, kollegan kunde tänka sig att höja lite också. Sen hörde mäklaren av en stund senare och berättade att säljaren ville absolut inte veta av kollegan nått mer och att kollegan var portad från att lägga fler bud. Vi tyckte det var jätte märkligt

En vän till mig fick sin lilla gård såld på mindre än 14 dagar, utgångspris 900k och det fick in ett privat bud på 1.3 så ganska långt över utgångspris, vet inte om det går lättare att sälja gårdar eller om dom bara haft tur men väldigt skönt för henne att det gick så snabbt på en trög marknad

Min kollega bjöd lite under utgångspriset (ca 9%) och det fanns inga andra intresserade heller samt legat ute ett tag. Mäklaren hörde av sig och berättade att säljaren nekade budet och kom med motbud ca 7% ÖVER utgångspris. Men det förstår jag att kollegan inte var så intresserad över. Varför köpa hus för mer än vad man måste men man kan ju diskutera fram nått, kollegan kunde tänka sig att höja lite också. Sen hörde mäklaren av en stund senare och berättade att säljaren ville absolut inte veta av kollegan nått mer och att kollegan var portad från att lägga fler bud. Vi tyckte det var jätte märkligt
Inte jag själv och inte portad. Men jag har några vänner som nekade några från att lägga bud helt enkelt för att dom hade varit så himla struliga.

Tänker att även personer som är knäppa behöver sälja sitt hus 🙂
Har själv varit på visning med en psykiskt sjuk säljare närvarande, hen kom fram till oss och sänkte och höjde priset flera gånger 😅

Alltså jag kan ju bli irriterad över vissa intressenter som i mitt tycke lägger skambud efter skambud, eller en massa drygbud, så att jag till slut drar till med ett motpris högre än utgångspris alternativt blockar dem, men då är det ju Vinted det gäller inte en bostadsaffär...!
9% kan ju inte ens räknas som skambud !

Nej, men jag har sagt att grannens systerdotter med man aldrig skulle få köpa mitt hus efter att de strulade när jag skulle sälja tidigare. De fick en privat visning av mig, sen la de ett bud som jag tyckte var för lågt men efter jag funderat lite kunde jag ändå acceptera det. Då sänkte det ytterligare och började tala om för mig hur mycket jobb det var och hur dyrt det är att renovera så då sa jag nej och drog tillbaka försäljningen. När de mailade och fortsatte tjata letade jag upp några objekt och tomter som var till salu och tipsade att de kunde köpa något av dem istället. Sen var det tyst ett tag.

I våras hade de kontaktat mäklaren som inte längre hade uppdraget och bjöd 700' över det första budet, jag sa fortfarande nej. De kommer inte få köpa trots mer tjat. :devil:

Tittade på en annons på en minivilla i Tallkrogen på minitomt och värderingen låg på 8,1 miljoner kronor. Huvaligen. Tur man inte har något önskemål om att bo i den regionen. Även om lönerna också är lite högre.
Ja det är ju eftertraktat att bo nära t-banan, då drar priserna iväg. Sen kan det vara bra att påpeka att så gott som alla husen av den typen (egnahemsvillor i attraktiva lägen) har inredda källare så boarean är i realiteten större än vad som står i annonsen. Och riskkonstruktion big time :angel:

Egnahemsrörelsen började redan på tidigt 1900-talet när det var bostadskris i Stockholm, senare var det ju kris på efterkrigstiden och sedan 1960 och 70-talet. Varje gång lyckades till stor del Stockholm att bygga bort den. Egna hem var ju meningen för låginkomst arbetarfamiljer och staten gick därför in och subventionerade rejält så de kunde byggas billigt. Tyvärr har senare regeringar inte varit lika pigga på att subventionera både hyresrätter och småhus eller trädgårdsstäder/radhus.

Staten gick ju tom in och köpte marken och småhusägarna fick tomträtt. Idag tillhör de några av Stockholms mest eftertraktade och dyraste områden och hus! Tex de sk Per Albin Hansson husen i Äppelviken.

https://kodarkitekter.se/wp-content...se-att-anpassa-och-dela-befintliga-småhus.pdf

Värt att läsa

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka