Jag tycker det där är jättesvårt. Har en vän som sålde sin gård i en skilsmässa. Han var besviken eftersom ingen var intresserad och han hade inte ens något skambud att ta hänsyn till ( hans ord). Efter det tänker jag att det inte finns skambud utan bara bud.Är det någon som blivit portad från att bjuda på en bostad?
Min kollega bjöd lite under utgångspriset (ca 9%) och det fanns inga andra intresserade heller samt legat ute ett tag. Mäklaren hörde av sig och berättade att säljaren nekade budet och kom med motbud ca 7% ÖVER utgångspris. Men det förstår jag att kollegan inte var så intresserad över. Varför köpa hus för mer än vad man måste men man kan ju diskutera fram nått, kollegan kunde tänka sig att höja lite också. Sen hörde mäklaren av en stund senare och berättade att säljaren ville absolut inte veta av kollegan nått mer och att kollegan var portad från att lägga fler bud. Vi tyckte det var jätte märkligt
Vi la ett bud på en gård som var långt under utgångspris. Säljaren avböjde med motiveringen att de investerat pengar och ville ha tillbaka pengarna. Efter ett halvår hörde mäklaren av sig och meddelade att de sänkt priset, under vårt bud. Vi är dock inte längre intresserade men hade de godtagit vårt första bud så hade affären varit klar. Vi är inte intresserade för vi anser fortfarande att gården är övervärderad.