Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

Är det någon som blivit portad från att bjuda på en bostad?
Min kollega bjöd lite under utgångspriset (ca 9%) och det fanns inga andra intresserade heller samt legat ute ett tag. Mäklaren hörde av sig och berättade att säljaren nekade budet och kom med motbud ca 7% ÖVER utgångspris. Men det förstår jag att kollegan inte var så intresserad över. Varför köpa hus för mer än vad man måste men man kan ju diskutera fram nått, kollegan kunde tänka sig att höja lite också. Sen hörde mäklaren av en stund senare och berättade att säljaren ville absolut inte veta av kollegan nått mer och att kollegan var portad från att lägga fler bud. Vi tyckte det var jätte märkligt
Jag tycker det där är jättesvårt. Har en vän som sålde sin gård i en skilsmässa. Han var besviken eftersom ingen var intresserad och han hade inte ens något skambud att ta hänsyn till ( hans ord). Efter det tänker jag att det inte finns skambud utan bara bud.

Vi la ett bud på en gård som var långt under utgångspris. Säljaren avböjde med motiveringen att de investerat pengar och ville ha tillbaka pengarna. Efter ett halvår hörde mäklaren av sig och meddelade att de sänkt priset, under vårt bud. Vi är dock inte längre intresserade men hade de godtagit vårt första bud så hade affären varit klar. Vi är inte intresserade för vi anser fortfarande att gården är övervärderad.

Även om det inte blev något med min egen försäljning så följer jag min mammas försäljning och budgivning med stor behållning 🙂

Hon har fått ett bud på 3 miljoner, vilket är 200.000 under hennes absolut minimum (hon går redan väldigt mycket back). Men idag var en annan spekulant och tittade som var mycket intresserad enligt mäklaren, så förhoppningvis kommer budgivningen igång ordentligt imorgon 🙏

Nej, men jag har sagt att grannens systerdotter med man aldrig skulle få köpa mitt hus efter att de strulade när jag skulle sälja tidigare. De fick en privat visning av mig, sen la de ett bud som jag tyckte var för lågt men efter jag funderat lite kunde jag ändå acceptera det. Då sänkte det ytterligare och började tala om för mig hur mycket jobb det var och hur dyrt det är att renovera så då sa jag nej och drog tillbaka försäljningen. När de mailade och fortsatte tjata letade jag upp några objekt och tomter som var till salu och tipsade att de kunde köpa något av dem istället. Sen var det tyst ett tag.

I våras hade de kontaktat mäklaren som inte längre hade uppdraget och bjöd 700' över det första budet, jag sa fortfarande nej. De kommer inte få köpa trots mer tjat. :devil:
Det har sina likheter men ändå inte. Ibland kan jag tycka att bara för att ex köket inte faller i smaken så kan man inte räkna ut att säljaren vill sänka så mycket om köket är relativt nytt.
Att det framkommer allvarliga brister under en besiktning är en annan sak däremot.

Men här var det inte ens ett skambud och kollegan var villig att diskutera.

Tyvärr så är ett objekt aldrig mer värt än vad en köpare är villig att ge för det. Men man kanske inte behöver ta första bästa köpare men om det är stendött på marknaden så kanske man ville hålla dörren lite öppen

En kollega fick sitt hus inlöst precis. Hem köpte för 300k (det är alltså inte i Göteborg haha) för typ 10 år sen. Renoverat för runt 400k. Får 1.9 miljoner av Trafikverket för inlösningen. Hen var mycket nöjd.
Fast hur många år sedan va det kollegan köpte huset?

Det har sina likheter men ändå inte. Ibland kan jag tycka att bara för att ex köket inte faller i smaken så kan man inte räkna ut att säljaren vill sänka så mycket om köket är relativt nytt.
Att det framkommer allvarliga brister under en besiktning är en annan sak däremot.

Men här var det inte ens ett skambud och kollegan var villig att diskutera.

Tyvärr så är ett objekt aldrig mer värt än vad en köpare är villig att ge för det. Men man kanske inte behöver ta första bästa köpare men om det är stendött på marknaden så kanske man ville hålla dörren lite öppen
De här kommer inte få köpa när jag ska sälja, kommer välja vem som helst men inte dem.

Vi har köpt radhus!

Inflytt månadsskiftet okt/nov och vi behöver få sålt vår lägenhet innan dess. Det är en fin lägenhet, en trea med nyrenoverat badrum, 21 kvadrat balkong, vackert golv i köket och flera andra roliga detaljer. Föreningen är populär och lägenheter brukar bli sålda fort.

Vi hade en visning där fyra pers var anmälda, en avbokade i sista sekund. Fine. Pers 1 sa direkt att hen inte var intresserad - för litet badrum tydligen. Fine. Men person 2 och 3 var mycket intresserade, den ena hade sålt sitt hus med någon slags klausul om att hens köpare måste få sålt sitt. Nåt sånt. Fine.

Men när vår mäklare ringer upp dessa två dagen efter så ghostar dom?! Varför gör man så? Om man har sagt dagen innan att man är mycket intresserad liksom. Och kan man inte då bara meddela att ”nä jag ändrade mig” istället för att vägra svara i telefon och aldrig återkoppla. Kommer aldrig få veta, men det känns så tråkigt.

Ny visning bokad nästa onsdag, två sällskap anmälda hittills. Så roligt det är att packa upp stylingen som ligger undanstuvad pga gräskräkande katt och nybliven blöjfri tvååring :meh:

ping @pepp som har tjatat om att jag ska skriva i den här tråden, NU HAR JAG GJORT DET!

Visning imorgon, ingen anmäld men mäklaren vill prompt köra ändå för det var en ”öppen” visning. Jag har ingen lust att städa eller fixa. Men jag orkar inte säga ifrån. Kan ingen bara köpa lägenheten? Gärna nån som vill odla lite och laga mat, det hade passat…

Bokad visning igår som avbokades en halvtimme innan och öppen visning idag där ingen kom. Har nu meddelat mäklaren att vi kör inga fler öppna visningar. Känns bara meningslöst att jag ska flytta runt på grejer och bära upp och ner en massa (tvättkorg får tydligen aldrig vara med på visning?) för ingenting.

Så vi får väl se om jag får ha kvar lägenheten nåt år. :(

Jag tycker det där är jättesvårt. Har en vän som sålde sin gård i en skilsmässa. Han var besviken eftersom ingen var intresserad och han hade inte ens något skambud att ta hänsyn till ( hans ord). Efter det tänker jag att det inte finns skambud utan bara bud.

Vi la ett bud på en gård som var långt under utgångspris. Säljaren avböjde med motiveringen att de investerat pengar och ville ha tillbaka pengarna. Efter ett halvår hörde mäklaren av sig och meddelade att de sänkt priset, under vårt bud. Vi är dock inte längre intresserade men hade de godtagit vårt första bud så hade affären varit klar. Vi är inte intresserade för vi anser fortfarande att gården är övervärderad.
Ungefär som min grannes gård 😅 Där sa mäklaren precis så! Jag tycker dom bara skövlat hela marken på träd och förstört hela gården :p Knappast någon investering då marken blivit helt obrukbar med livsfarliga pinnar som sticker upp överallt. När dom själva köpte gården för 2 år sedan var dom de enda spekulanterna. Den mest övervärderade gården i hela sjuhärad. Jo dom la dit lite grus i paddocken förstås.

Ungefär som min grannes gård 😅 Där sa mäklaren precis så! Jag tycker dom bara skövlat hela marken på träd och förstört hela gården :p Knappast någon investering då marken blivit helt obrukbar med livsfarliga pinnar som sticker upp överallt. När dom själva köpte gården för 2 år sedan var dom de enda spekulanterna. Den mest övervärderade gården i hela sjuhärad. Jo dom la dit lite grus i paddocken förstås.
Oj, det låter precis som denna gården. Det var ursprungligen en lösdrift på baksidan som de gjort om till boxar. Sedan har de tagit ner de flesta stora träd i hagen så miljön är steril och det mysiga har försvunnit. Nej jag tycker den var bättre innan deras ”investeringar” och jag tror de behöver gå ner rejält i pris om de ska få sålt överhuvudtaget.

Oj, det låter precis som denna gården. Det var ursprungligen en lösdrift på baksidan som de gjort om till boxar. Sedan har de tagit ner de flesta stora träd i hagen så miljön är steril och det mysiga har försvunnit. Nej jag tycker den var bättre innan deras ”investeringar” och jag tror de behöver gå ner rejält i pris om de ska få sålt överhuvudtaget.
Nej, det var 3 stora boxar ursprungligen i stallet och en liten shettisbox. Det var öppning ut på baksidan så hästarna hade ett tak att stå under om dom ville. Dessa nya byggde väggar under taket så det blev en mindre lösdrift och någon box. Vi köpte vår gård av personen som byggde denna nya gården. Såhär såg det ursprungligen ut om det är samma.

Bifogade filer

• MG.webp
    MG.webp
    64,1 KB · Visningar: 143
Nej, det var 3 stora boxar ursprungligen i stallet och en liten shettisbox. Det var öppning ut på baksidan så hästarna hade ett tak att stå under om dom ville. Dessa nya byggde väggar under taket så det blev en mindre lösdrift och någon box. Vi köpte vår gård av personen som byggde denna nya gården. Såhär såg det ursprungligen ut om det är samma.
Japp, det är samma :grin: ok då hade jag missuppfattat det hela. Jag hittade bilderna från förra gången det såldes och det såg så mysigt ut. Jag blev väldigt fäst vid både huset och stallet. Men sedan har nuvarande ägare totalt förändrat allt. Jag är idag så tacksam att min man var tråkig och förhalade det hela. Mäklaren berättade att de nu har planer på att stycka av och bygga nytt hus och på det sättet få igen sina pengar.

Japp, det är samma :grin: ok då hade jag missuppfattat det hela. Jag hittade bilderna från förra gången det såldes och det såg så mysigt ut. Jag blev väldigt fäst vid både huset och stallet. Men sedan har nuvarande ägare totalt förändrat allt. Jag är idag så tacksam att min man var tråkig och förhalade det hela. Mäklaren berättade att de nu har planer på att stycka av och bygga nytt hus och på det sättet få igen sina pengar.
Ja var tacksam för det! Ja det var supermysigt och fint innan nya ägarna totalt förstörde hela omgivningen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka