tvingas på tjänsteresa?

Tossa90

Trådstartare
jag jobbar som lärare och har fått reda på att alla lärare på min skola ska på tjänsteresa 4 dagar innan skolan börjar efter sommarlovet, har kollat upp restiden å den ligger på ca 25-30timmar tur å retur 😅.
jag har häst å har ingen hästvakt dessa 5-6dagar.

nån som har koll på om en arbetsgivare kan tvinga en att åka iväg? kan ju inte bara lämna min häst hur som helst 😅
 
jag jobbar som lärare och har fått reda på att alla lärare på min skola ska på tjänsteresa 4 dagar innan skolan börjar efter sommarlovet, har kollat upp restiden å den ligger på ca 25-30timmar tur å retur 😅.
jag har häst å har ingen hästvakt dessa 5-6dagar.

nån som har koll på om en arbetsgivare kan tvinga en att åka iväg? kan ju inte bara lämna min häst hur som helst 😅
Jag har inte koll men känner spontant att det inte kan vara möjligt med tvång. Vad händer om folk har barn, sjuklig närstående, hund eller bara en gård som behöver skötas under den tiden?
 
jag jobbar som lärare och har fått reda på att alla lärare på min skola ska på tjänsteresa 4 dagar innan skolan börjar efter sommarlovet, har kollat upp restiden å den ligger på ca 25-30timmar tur å retur 😅.
jag har häst å har ingen hästvakt dessa 5-6dagar.

nån som har koll på om en arbetsgivare kan tvinga en att åka iväg? kan ju inte bara lämna min häst hur som helst 😅
Har du tagit upp det med AG? Det kanske inte ens är ett problem.
 
jag jobbar som lärare och har fått reda på att alla lärare på min skola ska på tjänsteresa 4 dagar innan skolan börjar efter sommarlovet, har kollat upp restiden å den ligger på ca 25-30timmar tur å retur 😅.
jag har häst å har ingen hästvakt dessa 5-6dagar.

nån som har koll på om en arbetsgivare kan tvinga en att åka iväg? kan ju inte bara lämna min häst hur som helst 😅
Ni ska alltså iväg på konferens? Vad är sagt när du anställdes? Mitt nuvarande jobb inom skolan var det en fråga redan på anställningsintervjuven eftersom skolan har en profil med resor både med och utan elever.

Sen är det svårt att tvinga någon att åka om det inte ingår i arbetsbeskrivningen men det kan finnas en stor press. Nu har du ganska lång tid på dig att hitta en lösning för dina hästar.
 
jag jobbar som lärare och har fått reda på att alla lärare på min skola ska på tjänsteresa 4 dagar innan skolan börjar efter sommarlovet, har kollat upp restiden å den ligger på ca 25-30timmar tur å retur 😅.
jag har häst å har ingen hästvakt dessa 5-6dagar.

nån som har koll på om en arbetsgivare kan tvinga en att åka iväg? kan ju inte bara lämna min häst hur som helst 😅
Vad står det i ditt avtal? Står det att arbete på annan ort kan förekomma?
Oftast kan de inte tvinga någon att vara med men om du ska argumentera mot det försök då vara positivt inställd och föreslå om det kan finnas en digital lösning så du kan delta hemifrån så det inte kan tolkas som arbetsvägran.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
En annan lärare brukar få en lunch i skolans matsal under uppstartsdagarna :D
🙄 Det där är så märkligt, vi får inte någon mat utan förväntas ha med matlåda under uppstartsdagar, men vi ska hivas i väg på stora konferenser ett par gånger om året på lyxställen. Att resa med eleverna är något annat, då är det mer basic för att hålla ner kostnaden.
 
🙄 Det där är så märkligt, vi får inte någon mat utan förväntas ha med matlåda under uppstartsdagar, men vi ska hivas i väg på stora konferenser ett par gånger om året på lyxställen. Att resa med eleverna är något annat, då är det mer basic för att hålla ner kostnaden.

Jag tror att det har att göra med att det 'kommer från olika konton ' dvs, det pengarna kommer från olika ställen i budgeten. Då syns det inte lika mycket? Om man har en pott pengar för fortbildning, tex, och inte orkar engagera sig i att faktiskt fortbilda personalen kan man ju släpa ut dem på konferens!

Och medans jag inte tycker att vi ska slösa med allmänna medel (jag är också lärare) så är det faktiskt skönt att emellanåt får komma ifrån skolan. Och sitta nån annan stans än i aulan.
 
Jag tror att det har att göra med att det 'kommer från olika konton ' dvs, det pengarna kommer från olika ställen i budgeten. Då syns det inte lika mycket? Om man har en pott pengar för fortbildning, tex, och inte orkar engagera sig i att faktiskt fortbilda personalen kan man ju släpa ut dem på konferens!

Och medans jag inte tycker att vi ska slösa med allmänna medel (jag är också lärare) så är det faktiskt skönt att emellanåt får komma ifrån skolan. Och sitta nån annan stans än i aulan.
Ja antagligen så är det precis så, jag är bara lite bitter över att vi ska behöva betala kaffe själva på jobbet för att det är så dyrt samtidigt som man i nästa andetag pratar sig varm om en stor konferens med alla i koncernen med övernattning och middagar, underhållning osv.
 
jag jobbar som lärare och har fått reda på att alla lärare på min skola ska på tjänsteresa 4 dagar innan skolan börjar efter sommarlovet, har kollat upp restiden å den ligger på ca 25-30timmar tur å retur 😅.
jag har häst å har ingen hästvakt dessa 5-6dagar.

nån som har koll på om en arbetsgivare kan tvinga en att åka iväg? kan ju inte bara lämna min häst hur som helst 😅

I augusti alltså? Då har du ju gott om tid att fixa hästvakt.

Men om det är så att du inte vill åka med så säg det till AG? Vi har längre resor i arbetet 1 - 2 gånger om året med övernattningar, men den som inte vill åka med får stanna hemma och arbetar med kurserna tillsammans med vikarierna.

Skulle AG vägra så kontakta facket direkt.
 
Ja antagligen så är det precis så, jag är bara lite bitter över att vi ska behöva betala kaffe själva på jobbet för att det är så dyrt samtidigt som man i nästa andetag pratar sig varm om en stor konferens med alla i koncernen med övernattning och middagar, underhållning osv.

Vet hur det är. Har en stallkompis vars arbetsplats nu bestämt att pedagogisk lunch är för dyrt (även när man betalar för den själv) och förbjudit all personal från att äta med eleverna. Men samtidigt då schemalagt personal i matsalen som vakter...
 
Vet hur det är. Har en stallkompis vars arbetsplats nu bestämt att pedagogisk lunch är för dyrt (även när man betalar för den själv) och förbjudit all personal från att äta med eleverna. Men samtidigt då schemalagt personal i matsalen som vakter...
Fy så dumt! Jag tyckte det var mysigt att lärare åt med oss i skolan, inte alls lika mysigt att någon skall tvingas stå och vakta en. Men även, rent ekonomiskt kan det ju inte vara någon större vinning 🤦🤷 väldigt fånigt
 
jag jobbar som lärare och har fått reda på att alla lärare på min skola ska på tjänsteresa 4 dagar innan skolan börjar efter sommarlovet, har kollat upp restiden å den ligger på ca 25-30timmar tur å retur 😅.
jag har häst å har ingen hästvakt dessa 5-6dagar.

nån som har koll på om en arbetsgivare kan tvinga en att åka iväg? kan ju inte bara lämna min häst hur som helst 😅
Till TS.

Hade en kompis som inte ville bli med på något liknande, har för mig hon fick reda på såsom andra redan skrivit i tråden att på dagtid kan dom "tvinga" en jobba på annan ort men att fritiden får man spendera hemma dvs man ska få möjlighet att resa hem. Tror hennes jobb bara sa att hon kunde såklart få lov att skippa upplägget efter arbetstid och resa hem för att komma tillbaka på morgonen. Hade hon gjort det hade hon dock, pga restiden, knappt hunnit sova så hon blev motvilligt med på allt. 🫤

Jag hade börjat med att kolla ditt anställningsavtal och arbetsbeskrivning och se hur det är formulerat dvs om det står något om resor där
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
850
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 617
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 192
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp