TW! ev SA jag är lite konfunderad efter en sak.

• Kropp & Själ
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 320
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 6 600

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag borde lämnat för längesedan. Men jobberbjudande som ramlade in med hög frekvens inan transtion har slutatat komma in. På arbetet är det ingen alkohol als. Detta var i baren på en konferens.

Annars är felköningar något som vissa gör dagligen.
Frågor om genitaler är inte ovanliga.
Detta var första gången som någon tog på mig.

Jag har sagt ifrån när folk har ställt Frågor som käns olämpliga. Och gjort anmälan om det. Vilket har på något sätt blivit ett problem. Då min chef blir arg när jag har gjort en anmälan.

Jag skulle gärna byta jobb men arbetstillfällen är sällsynt nu.

Fast de allra flesta söker jobb, oavsett om de är trans eller ej, de har inte jobberbjudanden som regnar på dem.

Du har haft tur som haft så många erbjudanden tidigare men du ska nog inte skylla på att du är trans som gjort att de torkat upp utan att det är så verkligheten ser ut idag.

Så du har uppmuntrat henne innan?

Tror det är dags för dig att inse att sådant råkar vi kvinnor ut för ofta o ibland värre, skulle vi anmäla hit o dit varje gång så hade vi inget annat att göra, lär dig säga ifrån direkt istället för att gömma dig i "mammas" kjol o låta andra göra jobbet åt dig
För det första så råkar garanterat transpersoner mer illa ut än cis-kvinnor och för det andra är din skuldbeläggning av tranan VIDRIG att läsa. Ännu värre att du aktivt argumenterar för att man inte ska anmäla brott till polisen.

Tranan, du måste förstå att det finns flera kvinnor här som känt ett väldigt stort obehag av dina tidigare närmanden. Du har bland annat skrivit till hälften så unga kvinnor att du skulle vilja fotografera dem och - om jag ska uttrycka mig glasklart - varit oerhört sliskig i dina kommentarer.

Dina ursäkter i efterhand har inte varit mycket att hänga i granen heller så jag förstår att folk reagerar på att du nu återkommande postar inlägg om hur du blivit sexuellt trakasserad.

Det ser faktiskt riktigt jäkla illa ut.
+ Alla andra som hackar på allt Tranan skriver och gör. Kan ni inte bara lägga av? Du själv brukar skryta om hur kul du är som kontaktat en användare härifrån på nåt annat forum, och att ”höhö han ville tydligen inte bli kompis med mig där”. Det är ett jättekonstigt och gränslöst beteende och gör liksom att ditt hackande på tranan känns som att det handlar mer om att trycka till tranan än att jobba för ett trevligt klimat på forumet. Du och dina kompisar skriver elaka saker i en tråd och sen garvar ni i andra trådar om att ni slapp bli bannade. Det är inget annat än mobbning. @dobbis din transfobi är så uppenbar och vidrig att det är obegripligt att du får härja fritt.

Mitt tips till alla er: sluta läs tranans trådar. Ni är bara pinsamma och elaka.

Moderatorer: Ta itu med mobbningen på ert forum.

det är då det 16 fallet jag tar upp på 3 år. han kommer inte bli glad men jag tar upp det.
Jag kan inte längre räkna alla gånger som jag har blivit utsatt i mitt liv.
Men jag har ju vuxit upp med det och för dig är det nytt.

Jag förstår att det är chockartat att världen fungerar så.
Och det är definitivt något som måste motarbetas.
Men det är inget som du är ensam om utan något som du delar med de flesta kvinnor.

Min värsta upplevelse fick en kollega, inom företaget men i annat land, avskedad.

Fast de allra flesta söker jobb, oavsett om de är trans eller ej, de har inte jobberbjudanden som regnar på dem.

Du har haft tur som haft så många erbjudanden tidigare men du ska nog inte skylla på att du är trans som gjort att de torkat upp utan att det är så verkligheten ser ut idag.
Precis. Det känns dessutom ganska konstigt att någon som blir så trakasserad på sitt jobb som @Tranan uppger sig bli sitter och väntar på jobberbjudanden. De flesta i den situationen skulle förmodligen söka allt möjligt bara för att komma därifrån.

Att ens fråga känns ju som något som kan landa väldigt fel beroende på hur nära man är och hur man känner kring sånt. Det är nog något man bör skippa om det inte är extremt solklart att det vore lugnt.
Det beror i vilken kontext tänker jag och hur nära man är/vilken relation man har. Jag har absolut kollegor där det skulle kunna hända utan att någon av oss skulle känna sig obekväma för att vi har en sådan typ av jargong och samspel.
Men i grunden håller jag med dig, att random gå fram till någon vid en bar och ställa frågan nej det är olämpligt.

Precis. Det känns dessutom ganska konstigt att någon som blir så trakasserad på sitt jobb som @Tranan uppger sig bli sitter och väntar på jobberbjudanden. De flesta i den situationen skulle förmodligen söka allt möjligt bara för att komma därifrån.
Jag hade nog varit så nedbruten att jag sökt i princip vilket jobb som helst. Att ha kollegor som tar på en, ställer frågor om mina kroppsdelar var och varannan månad hade varit fruktansvärt. Att må bra hade varit värt all eventuell lönesänkning i världen (om det hade varit en faktor för eventuellt jobb-byte)!

Jag hade nog varit så nedbruten att jag sökt i princip vilket jobb som helst. Att ha kollegor som tar på en, ställer frågor om mina kroppsdelar var och varannan månad hade varit fruktansvärt. Att må bra hade varit värt all eventuell lönesänkning i världen (om det hade varit en faktor för eventuellt jobb-byte)!

Mår en riktigt illa av en toxisk arbetsmiljö är ju inte sjukskrivning uteslutet heller. Vad som helst för att komma därifrån liksom.

För det första så råkar garanterat transpersoner mer illa ut än cis-kvinnor och för det andra är din skuldbeläggning av tranan VIDRIG att läsa. Ännu värre att du aktivt argumenterar för att man inte ska anmäla brott till polisen.

+ Alla andra som hackar på allt Tranan skriver och gör. Kan ni inte bara lägga av? Du själv brukar skryta om hur kul du är som kontaktat en användare härifrån på nåt annat forum, och att ”höhö han ville tydligen inte bli kompis med mig där”. Det är ett jättekonstigt och gränslöst beteende och gör liksom att ditt hackande på tranan känns som att det handlar mer om att trycka till tranan än att jobba för ett trevligt klimat på forumet. Du och dina kompisar skriver elaka saker i en tråd och sen garvar ni i andra trådar om att ni slapp bli bannade. Det är inget annat än mobbning. @dobbis din transfobi är så uppenbar och vidrig att det är obegripligt att du får härja fritt.

Mitt tips till alla er: sluta läs tranans trådar. Ni är bara pinsamma och elaka.

Jag håller definitivt med om att transpersoner råkar mera illa ut än cis kvinnor. Det märks ju i att folk är "nyfikna" och mera gränslösa i att de frågar om intima detaljer. Inte märkligt att folk kan vara mera gränslösa även i allvarligare situationer/gärningar.

Transpersoner är bland de mest utsatta bland minoriteter, vi måste ta detta på allvar och ta hand om dem.

Mår en riktigt illa av en toxisk arbetsmiljö är ju inte sjukskrivning uteslutet heller. Vad som helst för att komma därifrån liksom.
Verkligen. Kanske sjukskrivning som chans att landa och söka nytt. Det är ju verkligen allas ansvar att bidra till en bra arbetsmiljö, och det verkar ju uppenbart att varken kollegor eller chef är speciellt intresserade av det. Bättre att leta nytt än att försöka få det stället att förändras!

Nu känner jag inte till historiken bakom detta som en del skriver här. Men jag tycker att man får ändå vara försiktig med vad man skriver.

Oavsett "historiken" så är det många personer som läser på forumet och vi vill ju inte (hoppas jag) ge intryck om att kvinnor/transpersoner ska acceptera att man blir utsatta ofta.

Oavsett personliga konflikter så borde den typen av transfobi inte vara okej. Det är ett offentligt forum och yttranden av det slaget drabbar fler än personen som omnämns.

(Och då syftar jag på att "en transkvinna borde berätta att hon har biologiska barn i rollen som pappa" tex.)
👏

Oavsett personliga konflikter så borde den typen av transfobi inte vara okej. Det är ett offentligt forum och yttranden av det slaget drabbar fler än personen som omnämns.

(Och då syftar jag på att "en transkvinna borde berätta att hon har biologiska barn i rollen som pappa" tex.)
Ja det håller jag verkligen med om.
Vad vi skriver här påverkar alla som läser.
Och alla kan läsa.

Vi har tyvärr en tendens att glömma bort det.
Och så blir det hela alldeles för privat.

Jag tycker inte att mitt inlägg var särskilt elakt. Jag har i flera år sett @Tranan ge oönskade "komplimanger" här till kvinnor som är hälften så unga. Jag har fått PM från användare som tackat mig för att jag har sagt åt Tranan att lägga av. Jag vet att minst en av kvinnorna som tagit väldigt illa vid sig av Tranans kommentarer fortfarande känner stort obehag av agerandet.

Du har dina gränser, jag har mina. Jag tycker inte att det är lika illa med en random vänförfrågning på Facebook som att skriva till kvinnor som är hälften så gamla som en själv att "THAT´S HOT!" när det så uppenbart är oönskat av mottagaren.

Om vi dessutom ska snacka om mobbning så är det nog få här som glömt att du och dina kompisar som grupp blev bannade för några år sedan efter att flera användare vittnat om att ni hade varit så fruktansvärt otrevliga mot många andra. Som en användare skrev: "De är inne och härjar i varenda tråd".

Hur långtgående är egentligen en arbetsgivares ansvar? Det här skedde ju inte ens på arbetsplatsen. Mellan två kollegor, ja, men på en pub. Det är/var en konferens men - jag antar - utanför arbetstid. Har verkligen arbetsgivaren ansvar för det också :confused:?

Hur långtgående är egentligen en arbetsgivares ansvar? Det här skedde ju inte ens på arbetsplatsen. Mellan två kollegor, ja, men på en pub. Det är/var en konferens men - jag antar - utanför arbetstid. Har verkligen arbetsgivaren ansvar för det också :confused:?

Eftersom det bidrar till en dålig psykosocial arbetsmiljö skulle jag säga ja, utan att vara insatt i regelverket. Men givetvis har AG ansvar för vad som händer på en konferens, även under de sociala delarna (vi har ju exempel från bla polisen där folk fått gå pga hur de betett sig i arbetsrelaterade sociala sammanhang).

Du undrar vad det betyder?
Jag fick googla på det första, Sexual Assault.
Det andra är en lesbisk kvinna som klär och uttrycker sig ”maskulint” (inte för att jag förstår vad det har med saken att göra…)
Också funderat på relevansen i det senare men tänker att det kanske har att göra med att beröringen inte var uttryckligen sexuell, så kanske det är kopplat till någon osäkerhet kring vad beröringen egentligen betydde? Om den var platonisk eller inte, ungefär. Så sexualiteten hos vännen eller kollegan kanske tillför en osäkerhet kring syftet?

Utifrån att det kan tolkas mer icke-sexuellt tänker jag att det kanske också kommer en större osäkerhet även kring var gränsen går. Lite "i vilken grad tar kvinnliga vänner på varandra på ett icke-sexuellt vis?", för många är det antagligen knappt alls men för en del är det beskrivna kanske rätt normalt för att man har den relationen.

Personligen hade jag nog inte spontant utifrån motiveringen som gavs tolkat beröringen som rakt av sexuell till exempel, även om den var klart gränsöverskridande, men många verkar göra det.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar