Tycker ni det är försvarbart att åka till OS i Rio?

AgentCarter

Trådstartare
Vad tycker ni om resor till Rio? Ett ställe där vårdpersonal och poliser inte får lön? Där zikaviruset finns och kan sprida sig över hela världen pga OS?
Är det os verkligen värd en pandemi?
 
Helt vansinnigt enligt mig. Skulle inte förvåna mig om sporten dock går före allt annat. :meh:
 
Fast viruset finns ju även i tex Thailand och dit åker ju massa människor. Sen är det ju bara farligt för gravida. Så just viruset tycker jag inte är någon orsak. Då är det mycket värre med de mänskliga rättigheterna. Men de genomförde Fotbolls-VM 2014 så naturligtvis kommer genomföra OS också.
 
Fast viruset finns ju även i tex Thailand och dit åker ju massa människor. Sen är det ju bara farligt för gravida. Så just viruset tycker jag inte är någon orsak. Då är det mycket värre med de mänskliga rättigheterna. Men de genomförde Fotbolls-VM 2014 så naturligtvis kommer genomföra OS också.

Att det bara är farligt för gravida stämmer till viss del, men man har ju kommit fram till att män som smittas sen kan överföra smittan via spermier i upp till sex månader (rekommendationen för att använda kondom för män som vistats i zika-områden är så lång åtminstone) på det viset riskerar man ju att spridningen blir långt mycket större.

Minns jag inte fel har en golfspelare tackat nej för att han vill bilda familj.

Håller annars med dig att man borde lägga större vikt vid mänskliga rättigheter osv
 
Har nyligen varit i Rio (tjänsteresa). Om jag förstått det hela rätt är augusti en månad när det inte regnar så mycket, och min erfarenhet är att regnvattnet dunstar fort p g a värmen. Såg ingenstans vatten som stod stilla tillräckligt länge för att det skulle kunna bildas mygg, men vet att det räcker med lite vatten - så visst. Märkte inga mygg (inte ens i någon "stadsdjungel"). I de delar av staden där turister vanligen rör sig tror jag att risken att bli myggbiten är liten bl a för att man gjort insatser mot stillastående vatten. Att golfarna inte åker dit tror jag mest beror på att andra turneringar ger mer pengar.
Har inte läst artikeln, men "känner igen" det som står i rubriken från vad folk berättade. Bristen på pengar i bl a vården beror enligt dem på det låga oljepriset (olja är en av Rio stads främsta inkomstkällor). Sedan är det en helt otrolig politisk röra på nationell nivå som också kostar pengar. Det är staten som ska/skulle betala OS. Men OS är förstås också beroende av den lokala satsningen "runtikring". Korruption förekommer.
Frågan är inte lätt. Ska vi ha idrottsevenemang och ska vi turista i fattigare länder? Fattigare än vad? Brasilien är ett medelinkomstland, men inkomstskillnaderna är stora och levnadsvillkoren skiljer sig mycket åt. Som i de flesta länder i världen.
De som reser dit måste vara beredda på att allt inte kommer att vara klart (ingen vi mötte trodde det), att det inte fungerar som hemma, (nästan) ingen pratar främmande språk och man behöver ha tålamod. Rio är ett av de mest fantastiska, och troligen trevligaste, ställen som jag har varit på.
 
Jag hade åkt när det handlar om viruset.
Däremot tycker jag man alltid ska diskutera vart stora evenemang och mästerskap lägges. På många håll har det ju varit riktigt illa med mänskliga rättigheter etc när arenor och liknande byggs till os och andra mästerskap
 
Vad tycker ni om resor till Rio? Ett ställe där vårdpersonal och poliser inte får lön? Där zikaviruset finns och kan sprida sig över hela världen pga OS?
Är det os verkligen värd en pandemi?
Jag hade inte varit road av tanken på zika som aktiv idrottare i fertil ålder.
Befann mig själv i Mexiko när nyheten om att zikaviruset tagit sig dit briserade i amerikansk media (ett tag innan det spreds till Sverige) och levde som en stressad laboratorieråtta på hotellet för att undvika mygg (gravid i v. 12 visserligen, så extra känslig). Förstörde lätt hela semesterns sinnesfrid och jag har aldrig längtat hem till ett januarigrått Göteborg under en semester så mkt i hela mitt liv.

Nu antar jag att väldigt få aktiva OS-atleter är gravida under ett OS, men som man (eller kvinnlig partner i stånd att vilja bilda familj till en man som deltar) hade jag varit mkt oroad faktiskt över att åka om jag inte varit villig att avstå barnaalstrande i ngt drygt halvår efter. Jag är ingen orolig människa egentligen, varför min känsla förvånar mig, men medvetna risker när det kommer till ofödda barn kryper uppenbarligen under skinnet på mig och jag hade haft svårt att fokusera. Vad gäller riskerna kopplade till andra följder av zika än de som är relaterade till fosterskador hade jag dock inte oroat mig alls.

Vad gäller MR så är det ju snarare regel än undantag att alla större mästerskap tilldelas länder där MR kränks på affärsmässig basis. Som idrottare antar jag att man måste lära sig att helt bortse från ideal och värderingar för att klara av att utföra sitt jobb...
 
Jag tycker, kanske likt @stjarnhimmel, att hela cirkusen runt OS, VM i fotboll m.m. gått överstyr.

Det har blivit megastora evenemang som knappt kan organiseras i demokratiska länder längre, utan "lägstbjudande" korrupta diktatur/låtsasdemokrati kör evenemanget, och i samband med detta så körs bofasta bort, nyttjar slavarbetare vid arenabyggen, man sminkar över grava miljöproblem samt orsakar nya, och dessutom florerar t.ex. prostitution.

Sportsligt sett, så skulle OS förbrödra, men har numera blivit en tummelplats för "vandrande medicinskåp", där den som är bäst på att dölja doping vinner...
Inte sällan är de dopade idrottarna representanter för en odemokratisk stat dessutom.

När jag var ung, och tittade på TV-sändningarna från OS-tävlingarna, så tyckte jag att det var minst lika kul att titta på försöks-/kvaltävlingar där idrottare från länder som inte hade en chans att vinna, åtministone syntes en liten stund. Om dessa idrottare, samt "uddaidrotter" inte längre är med eller visas så förtar det glädjen för mig. Att se "samma gamla storstjärnor" och "samma gamla grenar" som i alla andra event, kombinerat med halvhysteriska sportreportrar, ger mig inte det minsta glädje.
100 meter för herrar är inte alls lika intressant för mig, som att få se lite landhockey en gång vart fjärde år...

Jag skulle önska en reformering av OS (både sommar och vinter) och fotbolls-VM (både dam och herr), så att IOK och FIFA finansierar anläggningar för hållandet av tävlingarna på några FASTA platser i världen, som tävlingarna alternerar mellan. Platser vars näringsliv och befolkning skulle ha nytta av tävlingarna går där, t.ex. i en del av Afrika, med arenor för olika sporter i flera närliggande länder, vilket skulle kunna innebära förbrödring mellan grannländer också...
 
Vad tycker ni om resor till Rio? Ett ställe där vårdpersonal och poliser inte får lön? Där zikaviruset finns och kan sprida sig över hela världen pga OS?
Är det os verkligen värd en pandemi?
det räcker med att man åker till östeuropa så kan man få med sig resistenta bakterier hem och tex sprida tuberkulos.mm.
 
Vad tycker ni om resor till Rio? Ett ställe där vårdpersonal och poliser inte får lön? Där zikaviruset finns och kan sprida sig över hela världen pga OS?
Är det os verkligen värd en pandemi?

Jag tycker att var och en får välja om man vill åka och titta på OS eller inte.
Precis som man kan välja att åka som turist till Thailand trots att där finns omfattande sexhandel med barn, eller Kina där det förekommer barnarbete och jättelåga löner och usla arbetsvillkor.
Eller till andra länder där man kan bli smittad av olika sjukdomar.
 
Jag skal åka till en ö i karibien i augusti (lika utbredd med zikavirus som i Brasilien), kan erkänna att jag är sjukt nervös för zikavirus. Inte för att jag är gravid men planen finns ju för det i framtiden. Kommer att bära långbyxor och långärmat förutom på stranden, överdosera med myggspray samt tvinga sambon att göra det samma.

@Eloise Vars har du läst 6 månader? Har för mig att det var 28 dagar skyddad sex som gällde :nailbiting:
 
Jag tycker att var och en får välja om man vill åka och titta på OS eller inte.
Precis som man kan välja att åka som turist till Thailand trots att där finns omfattande sexhandel med barn, eller Kina där det förekommer barnarbete och jättelåga löner och usla arbetsvillkor.
Eller till andra länder där man kan bli smittad av olika sjukdomar.
Självklart får var och en välja!

Men samtidigt så kan man i sitt val av resmål och aktiviteter också fundera på etiska frågor.

Man måste inte resa alls till militärdiktaturer eller länder med tveksam demokrati som Thailand, Vietnam eller Marocko. Man kan välja något annat resmål där det är varmt och badbart.
Man behöver inte besöka anläggningar där t.ex. djurmisshandel pågår, eller utrotningshotade djur hålls som slit-och-släng objekt.

Vad avser OS i Brasilien, finns det många sociala och miljömässiga överväganden att göra, även om Brasilien inte är lika diktatoriskt som t.ex. Kina.
Zika-virusutbrottet är en olycklig slump som råkar sammanfalla med OS. De aktiva idrottarna har ett fritt val (mer eller mindre, beroende på ursprung samt sponsorsavtal m.m.), men den stora risken för smittspridning finns bland tillresta åskådare och i.o.m. den enorma prostitution med människohandel som börjar åtfölja sådana evenemang. Jag hörde ett reportage på p1 i veckan (var det väl?) om att det verkar vara ganska många otrevliga fosterskador förutom mikrocefali, som verkar uppstå p.g.a. Zika-viruset.
Hade det inte varit så mycket pengar och prestige inblandat, så hade man antagligen ställt in eller flyttat OS.
Nu verkar man försöka sopa risker under mattan, precis som man länge inte tog Ebola epidemin i Västafrika på allvar.

Fotbolls VM 2022, som är planerat att hållas i Qatar, är däremot ett såpass vidrigt val av arrangör, så att det borde ställas in eller snarast flyttas, och ställs det inte in, så borde det bojkottas.
http://www.amnesty.se/nyheter/nyhet...lls-vm-2631/?gclid=COnyod702c0CFWclcgodzBwGbg
Antagligen är valet av arrangörsland i det fallet enbart beroende på korruption inom FIFA...
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/article20862576.ab

...Och jag som innerst inne tycker väldigt mycket om att vara åskådare till väldigt många sporter, har helt tappat lusten till att titta på det mesta, det är bara en enda stor penningcirkus...

Jag skrev det här inlägget tidigt i eftermiddags, sedan tog åskan strömmen i ett antal timmar...
 
Självklart får var och en välja!

Men samtidigt så kan man i sitt val av resmål och aktiviteter också fundera på etiska frågor.

Man måste inte resa alls till militärdiktaturer eller länder med tveksam demokrati som Thailand, Vietnam eller Marocko. Man kan välja något annat resmål där det är varmt och badbart.
Man behöver inte besöka anläggningar där t.ex. djurmisshandel pågår, eller utrotningshotade djur hålls som slit-och-släng objekt.

Vad avser OS i Brasilien, finns det många sociala och miljömässiga överväganden att göra, även om Brasilien inte är lika diktatoriskt som t.ex. Kina.
Zika-virusutbrottet är en olycklig slump som råkar sammanfalla med OS. De aktiva idrottarna har ett fritt val (mer eller mindre, beroende på ursprung samt sponsorsavtal m.m.), men den stora risken för smittspridning finns bland tillresta åskådare och i.o.m. den enorma prostitution med människohandel som börjar åtfölja sådana evenemang. Jag hörde ett reportage på p1 i veckan (var det väl?) om att det verkar vara ganska många otrevliga fosterskador förutom mikrocefali, som verkar uppstå p.g.a. Zika-viruset.
Hade det inte varit så mycket pengar och prestige inblandat, så hade man antagligen ställt in eller flyttat OS.
Nu verkar man försöka sopa risker under mattan, precis som man länge inte tog Ebola epidemin i Västafrika på allvar.

Fotbolls VM 2022, som är planerat att hållas i Qatar, är däremot ett såpass vidrigt val av arrangör, så att det borde ställas in eller snarast flyttas, och ställs det inte in, så borde det bojkottas.
http://www.amnesty.se/nyheter/nyhet...lls-vm-2631/?gclid=COnyod702c0CFWclcgodzBwGbg
Antagligen är valet av arrangörsland i det fallet enbart beroende på korruption inom FIFA...
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/article20862576.ab

...Och jag som innerst inne tycker väldigt mycket om att vara åskådare till väldigt många sporter, har helt tappat lusten till att titta på det mesta, det är bara en enda stor penningcirkus...

Jag skrev det här inlägget tidigt i eftermiddags, sedan tog åskan strömmen i ett antal timmar...

Tycker inte sporten ska lägga sig i politiken. Det är bra att alla länder ges möjlighet att arrangera.
 
Tycker inte sporten ska lägga sig i politiken. Det är bra att alla länder ges möjlighet att arrangera.
Tror du verkligen på vad du säger? Och vad menar du egentligen? Är du på riktigt?

"Sport" brukar inte lägga sig i politik. Det är "politik" som brukar utnyttja "sport".

Till vad, kan man fråga sig, ja, det brukar handla om att hitta sätt att framhäva sin diktatoriska regim, och att försöka undvika att folkliga uppror. Detta genom att ta bort fokus hos befolkningen från regimens tillkortakommanden, och istället skapa en patriotisk känsla.

Låt oss ta en bara liten, historisk vända här runt idrottslig politisering, det skulle lätt gå att skriva en hel bok:

I det gamla romerska riket, var gladiatorspelen och gåvor av mat till den fattiga befolkningen ett sätt för makthavarna att undvika uppror.
Därifrån kommer det kända uttrycket "bröd och skådespel".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bröd_och_skådespel

Så kan vi raskt hoppa till 1900-talet, och titta lite på några kända, extremt starkt politiserade Olympiska Spel.
Det allra tydligaste exemplet om man vill studera en diktators försök att förhärliga sin stat, är OS 1936 i Berlin. Arrangerat av Hitlers regim, och uppbyggt för att förhärliga denna.
Här kan vi läsa mer om detta:
http://www.levandehistoria.se/fakta...skland-1933-1939/os-i-berlin-en-triumf-hitler

Sedan kan vi bara fundera lite över symbolvärdet av morden på delar av Israels OS-trupp i just Tyskland under OS 1972, https://sv.wikipedia.org/wiki/Münchenmassakern.
Ett väldigt symbolladdat terroristattentat, genomfört i det land där förintelsens arkitekter såg till att mörda många miljoner Judar, homosexuella, Romer, utvecklingsstörda och politiska motståndare, förutom alla som dog i krigshandlingar.

Sedan har vi som exempel från det kalla kriget, bojkotten av OS i Moskva 1980 (https://sv.wikipedia.org/wiki/Olympiska_sommarspelen_1980) från många av USA:s allierade, och "returbojkotten" från länder i Östblocket under OS i Atlanta 1984 (https://sv.wikipedia.org/wiki/Olympiska_sommarspelen_1984).
Dessa två exempel på OS, är en del av kalla kriget, där respektive sida på olika sätt ägnar sig åt propaganda, genom att bojkotta i det här fallet.

Det senaste exemplet på ett tämligen renodlat "propaganda-OS", är Vinter-OS i Sotji 2014, https://sv.wikipedia.org/wiki/Olympiska_vinterspelen_2014, där Putin försökte skapa ett OS till "sin" ära, och där diskussionerna om bojkott var högljudda.

Och som ytterligare en variant på politisering av idrott har vi den statsunderstödda dopingen, och köp av idrottsstjärnor som byter medborgarskap för att tävla för det nya landet.
Östtyskland (DDR) gick all-in, med att organisera doping. Nu i efterhand så vet vi tack vare arkivfynd, vad vi under 70 och 80-talet misstänkte, nämligen att doping för att åstadkomma extraordinära idrottsliga resultat var ordentligt organiserat, i god tysk ordning. Det finns ett flertal världsrekord som kanske aldrig kommer att slås från den tiden. http://www.svt.se/sport/artikel/ddr-rekord-snart-ett-minne-blott/

Och som rubriken i länken: "Medaljer har alltid gått att köpa" ( http://www.dn.se/sport/medaljer-har-alltid-gatt-att-kopa/).

Om man kan byta nations tillhörighet "bara sådär", och efter någon månad börja tävla för det nya landet, varför ska vi låtsas att OS ens är en tävling, på kul och för förbrödring, mellan nationer, när det egentligen är vandrande medicinskåp som tävlar mot varandra för politiska syften?
 
Tror du verkligen på vad du säger? Och vad menar du egentligen? Är du på riktigt?

"Sport" brukar inte lägga sig i politik. Det är "politik" som brukar utnyttja "sport".

Till vad, kan man fråga sig, ja, det brukar handla om att hitta sätt att framhäva sin diktatoriska regim, och att försöka undvika att folkliga uppror. Detta genom att ta bort fokus hos befolkningen från regimens tillkortakommanden, och istället skapa en patriotisk känsla.

Låt oss ta en bara liten, historisk vända här runt idrottslig politisering, det skulle lätt gå att skriva en hel bok:

I det gamla romerska riket, var gladiatorspelen och gåvor av mat till den fattiga befolkningen ett sätt för makthavarna att undvika uppror.
Därifrån kommer det kända uttrycket "bröd och skådespel".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bröd_och_skådespel

Så kan vi raskt hoppa till 1900-talet, och titta lite på några kända, extremt starkt politiserade Olympiska Spel.
Det allra tydligaste exemplet om man vill studera en diktators försök att förhärliga sin stat, är OS 1936 i Berlin. Arrangerat av Hitlers regim, och uppbyggt för att förhärliga denna.
Här kan vi läsa mer om detta:
http://www.levandehistoria.se/fakta...skland-1933-1939/os-i-berlin-en-triumf-hitler

Sedan kan vi bara fundera lite över symbolvärdet av morden på delar av Israels OS-trupp i just Tyskland under OS 1972, https://sv.wikipedia.org/wiki/Münchenmassakern.
Ett väldigt symbolladdat terroristattentat, genomfört i det land där förintelsens arkitekter såg till att mörda många miljoner Judar, homosexuella, Romer, utvecklingsstörda och politiska motståndare, förutom alla som dog i krigshandlingar.

Sedan har vi som exempel från det kalla kriget, bojkotten av OS i Moskva 1980 (https://sv.wikipedia.org/wiki/Olympiska_sommarspelen_1980) från många av USA:s allierade, och "returbojkotten" från länder i Östblocket under OS i Atlanta 1984 (https://sv.wikipedia.org/wiki/Olympiska_sommarspelen_1984).
Dessa två exempel på OS, är en del av kalla kriget, där respektive sida på olika sätt ägnar sig åt propaganda, genom att bojkotta i det här fallet.

Det senaste exemplet på ett tämligen renodlat "propaganda-OS", är Vinter-OS i Sotji 2014, https://sv.wikipedia.org/wiki/Olympiska_vinterspelen_2014, där Putin försökte skapa ett OS till "sin" ära, och där diskussionerna om bojkott var högljudda.

Och som ytterligare en variant på politisering av idrott har vi den statsunderstödda dopingen, och köp av idrottsstjärnor som byter medborgarskap för att tävla för det nya landet.
Östtyskland (DDR) gick all-in, med att organisera doping. Nu i efterhand så vet vi tack vare arkivfynd, vad vi under 70 och 80-talet misstänkte, nämligen att doping för att åstadkomma extraordinära idrottsliga resultat var ordentligt organiserat, i god tysk ordning. Det finns ett flertal världsrekord som kanske aldrig kommer att slås från den tiden. http://www.svt.se/sport/artikel/ddr-rekord-snart-ett-minne-blott/

Och som rubriken i länken: "Medaljer har alltid gått att köpa" ( http://www.dn.se/sport/medaljer-har-alltid-gatt-att-kopa/).

Om man kan byta nations tillhörighet "bara sådär", och efter någon månad börja tävla för det nya landet, varför ska vi låtsas att OS ens är en tävling, på kul och för förbrödring, mellan nationer, när det egentligen är vandrande medicinskåp som tävlar mot varandra för politiska syften?


Du svarar på ditt eget inlägg åt mig.

""Sport" brukar inte lägga sig i politik. Det är "politik" som brukar utnyttja "sport"."

Ja, sporten ska inte lägga sig i politiken. Att sedan sporten kommer utnyttjas är en annan femma. Det är inget argument för att sporten ska bli politisk.
 
Du svarar på ditt eget inlägg åt mig.

""Sport" brukar inte lägga sig i politik. Det är "politik" som brukar utnyttja "sport"."

Ja, sporten ska inte lägga sig i politiken. Att sedan sporten kommer utnyttjas är en annan femma. Det är inget argument för att sporten ska bli politisk.

Nej.
Och om vissa individuella idrottutövare väljer att utnyttja sin offentliga ställning, som man gjorde i något sammanhang i Ryssland med RFSL-flaggans färger på nagellacket, så är det en enskild individ som gjort ett val.

Fast visst, det går att förstå tankegången att undvika att lägga ett OS, eller ett VM för den delen, i ett land som har väldigt taskig syn på mänskliga rättigheter.

Jag må vara otillräckligt bildad men förstår faktiskt inte varför det ska vara mer problematiskt att lägga OS i Brasilien jämfört med i Kina eller Ryssland.
Fast Ryssland är knappast ett land man vill lägga det i, pga ganska uttalad doping. Fair play, och allt det där.
 
Självklart får var och en välja!

Men samtidigt så kan man i sitt val av resmål och aktiviteter också fundera på etiska frågor.

Man måste inte resa alls till militärdiktaturer eller länder med tveksam demokrati som Thailand, Vietnam eller Marocko. Man kan välja något annat resmål där det är varmt och badbart.
Man behöver inte besöka anläggningar där t.ex. djurmisshandel pågår, eller utrotningshotade djur hålls som slit-och-släng objekt.

Alldeles riktigt.
Och det valet måste få vara upp till var och en och inte läggas på som något slags etisk överlägsenhet där någon står och talar om för alla andra vilka val de ska träffa.

Kort sagt: man måste inte resa alls.
Att avstå från en hel del utlandsresande skulle minska miljöpåverkan och minska spridningen av antibiotikaresistenta bakterier över hela jordklotet. Alltså borde det bästa vara om alla stannar hemma (vilket jag helst gör, dock av helt andra skäl).

Ditt sista stycke, som jag klippt bort, håller jag dock med om: det har blivit en enda stor cirkus av pengar - och doping och annat fusk - och därmed har det tappat mycket charm.
 

Liknande trådar

Samhälle Finns det någon som har koll på hur det funkar att köpa Resplus-biljetter till små ställen. Jag kan se förbindelserna när jag söker i...
Svar
14
· Visningar
673
Senast: MiaMia
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 052
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 131
Senast: Mineur
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 653
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp