Tyglar, ved tycker ni om de olika?

superbusan

Trådstartare
Jag har alltid kört med flätade lädertyglar, tycker att det blir ett överlägset grepp vid behov, om hästen sticker ute. Nu finns det ju en mängd tyglar, resårtyglar med invävda gummitrådar=vad är det? resår med gummi i? Vanliga läder med stoppar? Vad tycker ni om de andra sorterna? Superbusan
 
Jag rider alltid med gummityglar, jag tycker att de är överlägset bäst.
 
Jag har aldrig ens tagit i gummityglar. Är dom mjuka eller känns dom som läder. Det är alltså bra grepp?
 
Ja de är ganska mjuka när man har använt dem ett tag och det är jättebra grepp. Jag tycker om släta lädertyglar också förutom att de lätt blir hala.
 
Jag har i alla år föredragit kantflätade lädertyglar. Men i somras fick jag pröva gummityglar av den "tjockare" varianten med gummi ovanpå en lädertygel. Först knorrade jag och tyckte att det var för mycket i handen, men efter ett par ridturer med såna tyglar köpte jag ett par till min egen häst också!
 
För mej är allt annat än lädertyglar otänkbart!
Jag har både kantflätade och släta.

Immer
 
De tyglarna som jag gillar bäst är mina kantflätade lädertyglar. :rofl: :rofl: :rofl:
Gillar inte de helflätade för jag inbillar mig att de kan töjas och bli olika långa när man använt dem ett tag.

Gummityglar tycker jag inte om för jag tycker de är alldeles för tjocka. Har sett en häst som fick pälsen på halsen skavd av gummityglar också.

Annars har jag helt vanliga vävribbstyglar också. De följer ju oftast med när man köper träns med tyglar. Och de tycker jag är helt ok.
 
jag har 4 par tunna tunna lädertyglar då jag har så små händer att en vanlig tygel blir alldeles för bred, då kan jag inte böja ihop lillfingret
 
Tack alla, för era svar. Lädertyglar med gummitrådar kanske man skulle testa. Jag har alltid tyckt att släta tyglar, som är mycket sköna att hålla i, glider om det regnar eller man blir svettig, och hästen tar ett tag. Hästen tuggade upp mina flätade häromdagen och nu visar det sig vara leveranstid på 8 veckor på Hööks, på dom jag ville ha. Då blir man lite halvt förgrymmad och funderar på andra alternativ i mellanperioden.
 
Jag tycker bäst om tunna släta lädertyglar, men rider man en het häst kan det vara skönt med tyglar med lite grepp, men absolut inte vävribbstyglar (ryser vid tanken)!!

Kram/Sebolina
 
Jag brukar endera ha vanliga vävribbstyglar, kantflätade lädertyglar eller helt släta lädertyglar.
Förut hade jag vävribbstyglar med invävda gummitrådar i, men när de blev slitna köpte jag vanliga.

Behöver inte något "extra" grepp eftersom mina hästar är mjuka i munnen och sällan hittar på något. :smirk:

Tycker bäst om de kantflätade, men vanliga vävribb duger det med. Släta lädertyglar kan vara jobbigt om det regnar t.ex., jag använder i princip bara mina när jag rider dressyr med kandaret.
 
Släta, extra breda lädertyglar är bäst! Ger fin känsla och ett bra grepp.
 
Jag använder bara vävribbtyglar.
Har provat alla sorter, men trivs bara med dom :crazy:
Har sådana med invävt gummi i, de är superbra :)
 
Jag tycker att tyglar med invävda gimmiträdar är bäst, men det går bra med vävribbtyglar också. Däremot tycker jag att släta lädertyglar är hemska och hala.
 
Jag har lite olika...lädertyglar med stoppar vid dressyr, vävribbtygel eller tygel med invävda gummitrådar vi uteritt/hoppning då lädertyglar kan bli hala. Men jag föredrar känslan man får med ett par lädertyglar. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Söker lite tips om kattmat. Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: Tiffany
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 809
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 163
Senast: Nominous
·
Relationer Blir så frustrerad på mig själv! Är dålig på att visa kärlek och ta initiativ till närhet till min sambo (vi är båda runt 25 år). Vi har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
14 102
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp