Tyngdtäcke?

Fibusen

Trådstartare
Nån som testat? Värt pengarna?

Jag har sån fruktandsvärd ångest vissa nätter, blandat med svåra sömnproblem. Kan somna ganska snabbt, men vaknar efter ca 2 h, och kan ta flera timmar att somna om...

Har ätit antidepp mot ångest och mot sömnen, vilket hjälpte mot det, men sen började jag må mycket bättre och valde att sluta med dom vilket har funkat bra. Känner mig inte deppig längre alls, men som sagt, ångest på kvällar/nätter förekommer igen...Som i går la jag mig vid 23, sov innan 00. Vaknade vid 02, och kunde inte somna om utan låg och vred och vände och snabbandades medans dom värsta tankarna gick genom huvudet. Somnade vid 04.30. Sen vaknade jag 05.20 efter mardrömmar, låg och sorterade ut dom en timme, sen ringde kl 07.30. Det här är en vanlig natt för mig. I bästa fall så vaknar jag en gång och är vaken 5 min på 7 h sömn. I värsta fall sover jag inte alls på hela natten. Att sova från det jag lägger mig till klockan ringer existerar inte. Spänner mig så käkarna domnar och huvudvärken är ett faktum. Mycket migrän.

Jag vill in i det längsta undvika mediciner igen (jag tar knappt en alvedon) och har börjat funderat på tyngdtäcke...
 
Senast ändrad:
Prata med arbetsterapeut. De skriver ut vikttäcken på recept och man har möjlighet att pröva sig fram till rätt vikt.
 
Det är väldigt olika. Här får man bara utskrivet om man har en permanent kognitiv nedsättning. Ångest och depression räknas inte dit. Inte PTSD heller.
 
Min syster som har problem med depression och ångest har både täcke och en sån väst och hon tycker det hjälper väldigt bra. Hon hade tex västen när vi flög för att minska stressen och den hjälpte verkligen henne.
 
Jag har ett kedjetäcke på 8 kg, skulle nog optimalt ha 10 egentligen. Jag fick ju mitt på recept, men med tanke på vilken hjälp det har varit så hade det faktiskt varit värt att betala ord. pris. Men det är ju mycket pengar i sjön om man inte vet att det funkar. Jag skulle antingen försöka få det på recept eller kolla om någon du känner har som du kan låna och få en känsla på vikten och om det skulle fungera innan man köper isf.
 
Ja! Det är inte jag som använder det egentligen men ibland lånar jag det om jag ligger på den sidan av sängen. Det är som att knäppa med fingrarna, slocknar som en sten. Ena barnet ska låna det när hon ligger i vår säng också. Mycket bestämd :p
 
Man kan göra en egen lösning för att prova om tyngande täcke hjälper innan man köper...

Använd ett tungt vanligt täcke, t.ex. ett ulltäcke eller gammaldags vaddtäcke, och gammaldags tunga yllefiltar, eller ett tungt överkast.

Det är att rekommendera att ha svalt i sovrummet, för det blir inte bara tungt och tryggt, utan också varmt...

Själv använder jag ett svenskt lokalt tillverkat ulltäcke, samt två stycken gamla ullfiltar av tung typ (så gamla så att DDT inte var påtänkt än).

Ökar tryggheten något enormt.

D.v.s. om det verkligen är tryggheten från tyngden man är ute efter snarare än tryggheten i viss produkt.
 
Fick chansen att prova under en månad och tyckte det var fantastiskt skönt att sova med! Var ganska tungt medicinerad för nätterna just då så svårt att svara på om det hjälpte med sömnen på så sätt. Men tycker det var väldigt mycket skönare att sova med.
 
Jag har tyngdtäcke pga adhd. Jag tycker nog det ger viss hjälp. Tyvärr inte en sån sensation jag hoppades på. Men lite hjälper det.
 
Jag funderar på om man inte kan sy ett själv? Jag tänker att man köper kedja på metervara och syr in i ett befintligt täcke? Vet inte om det är svårt för jag kan inte sy, men det borde bli riktigt billigt!
 
Jag funderar på om man inte kan sy ett själv? Jag tänker att man köper kedja på metervara och syr in i ett befintligt täcke? Vet inte om det är svårt för jag kan inte sy, men det borde bli riktigt billigt!
Om man googlar finns det såna som gjort själv och skriver hur man gör. Verkar inte allt för svårt om man har symaskin. Skulle vilja göra ett dubbeltäcke med kedjor eftersom sambon också gärna sover med kedjetäcke
 
Jag gillar bolltäcke mer än kedjetäcke eftersom det blir en större rörlighet i själva täcket och effekten av att inte bli så låst men ändå få tyngden. Lite som att bli kramad och då är det lätt att somna.
 
Jag funderar på om man inte kan sy ett själv? Jag tänker att man köper kedja på metervara och syr in i ett befintligt täcke? Vet inte om det är svårt för jag kan inte sy, men det borde bli riktigt billigt!
Jag håller på att sy ett här hemma. Det är inte speciellt krångligt men kräver tålamod ;)
 
Instämmer med resten, kolla om du kan få utskrivet.
Har kedjetäcke själv, på 14 kg tror jag? Använder det inte jämt iom att det är så drygt att bädda med och man blir så orörlig, men i perioder av stress, oro och nedstämdhet är det verkligen guld värt :love:
 
Jag funderar på om man inte kan sy ett själv? Jag tänker att man köper kedja på metervara och syr in i ett befintligt täcke? Vet inte om det är svårt för jag kan inte sy, men det borde bli riktigt billigt!
Jag sydde ett till sonen efter denna beskrivningen: http://afroditea.blogspot.ch/2012/11/sy-eget-kedjetacke.html
Det var inte svårt, bara raksömmar! (Blev väl inte det snyggaste kanske, men kändes inte som prio 1.) Lite pilligt att sätta i kedjorna, jag valde tunna kedjor men istället fler kanaler för jag tänkte att det blir bättre viktfördelning.
 
Nån som testat? Värt pengarna?

Jag har sån fruktandsvärd ångest vissa nätter, blandat med svåra sömnproblem. Kan somna ganska snabbt, men vaknar efter ca 2 h, och kan ta flera timmar att somna om...

Har ätit antidepp mot ångest och mot sömnen, vilket hjälpte mot det, men sen började jag må mycket bättre och valde att sluta med dom vilket har funkat bra. Känner mig inte deppig längre alls, men som sagt, ångest på kvällar/nätter förekommer igen...Som i går la jag mig vid 23, sov innan 00. Vaknade vid 02, och kunde inte somna om utan låg och vred och vände och snabbandades medans dom värsta tankarna gick genom huvudet. Somnade vid 04.30. Sen vaknade jag 05.20 efter mardrömmar, låg och sorterade ut dom en timme, sen ringde kl 07.30. Det här är en vanlig natt för mig. I bästa fall så vaknar jag en gång och är vaken 5 min på 7 h sömn. I värsta fall sover jag inte alls på hela natten. Att sova från det jag lägger mig till klockan ringer existerar inte. Spänner mig så käkarna domnar och huvudvärken är ett faktum. Mycket migrän.

Jag vill in i det längsta undvika mediciner igen (jag tar knappt en alvedon) och har börjat funderat på tyngdtäcke...


Jag har testat bolltäcke men tyckte inte att det gjorde så stor skillnad. Möjligen beroende på att Katt tyckte det var roligaste leksaken ever och sprang fram och tillbaka över mig tre nätter i sträck.

Nu gör jag som tidigare tips i tråden och sover med tredubbla filtar som tynger ned. Det är ju samma princip även om det inte blir lika tungt.

Men många är ju jättenöjda med sina kedje- och bolltäcken. Jag vet inte vart du bor, men hör om du inte kan få låna ett i alla fall och prova hemma en vecka.
 
Nån som testat? Värt pengarna?

Jag har sån fruktandsvärd ångest vissa nätter, blandat med svåra sömnproblem. Kan somna ganska snabbt, men vaknar efter ca 2 h, och kan ta flera timmar att somna om...

Har ätit antidepp mot ångest och mot sömnen, vilket hjälpte mot det, men sen började jag må mycket bättre och valde att sluta med dom vilket har funkat bra. Känner mig inte deppig längre alls, men som sagt, ångest på kvällar/nätter förekommer igen...Som i går la jag mig vid 23, sov innan 00. Vaknade vid 02, och kunde inte somna om utan låg och vred och vände och snabbandades medans dom värsta tankarna gick genom huvudet. Somnade vid 04.30. Sen vaknade jag 05.20 efter mardrömmar, låg och sorterade ut dom en timme, sen ringde kl 07.30. Det här är en vanlig natt för mig. I bästa fall så vaknar jag en gång och är vaken 5 min på 7 h sömn. I värsta fall sover jag inte alls på hela natten. Att sova från det jag lägger mig till klockan ringer existerar inte. Spänner mig så käkarna domnar och huvudvärken är ett faktum. Mycket migrän.

Jag vill in i det längsta undvika mediciner igen (jag tar knappt en alvedon) och har börjat funderat på tyngdtäcke...

Jag har ett kedjetäcke sen ungefär 2 år tillbaka och jag sover mycket bättre. Mitt problem har alltid varit insomningen, när jag väl somnat så kan jag sova i en evighet. Men jag känner mig mycket mer utvilad med kedjetäcke och jag rör inte på mig lika mycket. Jag fick mitt på recept.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 443
Senast: Hazel
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 013
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 662
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 312
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp